De tijd dat een fietskoerier door destad reed met verwilderde haren en een fiets zonder remmen ligt aleen poosje achter ons. De bedrijfstak is in snel tempo aan hetprofessionaliseren en de romanticus moet mee, of die nu wil of niet.Tegenwoordig is de bedrijfskleding strak en lijkt de fiets veel meerop een vrachtwagentje dan op een tweewieler. Bovendien, vloeken in dekerk, zijn de nieuwe fietsen ook nog eens met elektrischetrapondersteuning.
Natuurlijk, het oude vanstoep-tot-stoep bezorgen is nog steeds wat de fietskoeriers doen,maar daarnaast is de reguliere bezorging van pakketten en postgekomen. En een gestroomlijnd proces met sorteercentra engedigitaliseerde bezorgroutes. ,,Wehebben vanaf de start van Cycloon een veilig en strak procesneergezet, niet zoals mensen het fietskoerieren kennen vanuitbijvoorbeeld New York. Onze werknemers krijgen een fiets met remmenen goede kleding. Als je wil concurreren in debezorging, zoals wij willen doen, dan moet je je bedrijfsvoering oporde hebben. Dat betekent dat je alle bezorgprocessen helemaal moetstroomlijnen en digitaliseren”, zegt Nick Vreeswijk, operationeeldirecteur van Cycloon. Dat geldt volgens Vreeswijk ook voor dearbeidscontracten. Bij Cycloon zijn de bezorgers in dienst, zijnverzekerd en bouwen pensioen op.
Lees ook: Kan het nog duurzamer? Fietsende koerierspeloton Groenbezorgen groeit als kool
Impact maken is heilig doel
Het concurreren in de bezorgingbetekent in de praktijk dat Cycloon landelijk de tweede partij is naPostNL als het gaat om postbezorging en stevig de grotepakketbezorgers het vuur aan de schenen wil leggen. Maar dan wel opeen andere manier: (overwegend) op de fiets.
Hoe belangrijk een goedebedrijfsvoering ook is, alles staat ten dienste van het grote,overkoepelende doel van de fietskoeriers van Cycloon: de laatstekilometer van de bezorging drastisch veranderen. Impact maken. ,,Datwillen we op twee manieren doen”, licht Vreeswijk toe. ,,Aan de enekant willen we de bezorging goed laten zijn voor de omgeving. Al diebusjes die af en aan rijden zorgen voor een op termijn onhoudbaresituatie in de stad. Als je dat op een vrachtfiets kunt doen, is delast voor de omgeving een stuk minder. Bij ons weet je als klant: vande duizend pakketten gaan er duizend per fiets. Dat onderscheidt onsvan andere bezorgdiensten. Het reduceert enorm veel CO2. Daarnaastdoen we dat door zo veel mogelijk mensen met een afstand tot dearbeidsmarkt in te zetten. Die doelen zijn voor ons heilig.”
We kunnen onze duurzame bezorging versnellen, omdat bol.com het volume heeft
Met bol.com duurzame bezorging versnellen
Cycloon zet grote stappen richting datdoel. Sinds september 2022 brengen de fietskoeriers de pakketten vanbol.com rond. Bol.com is niet zo maar een klant, ze zijnmede-eigenaar geworden. ,,We doen geen mededelingen over de exactehoeveelheid, maar ze hebben een meerderheidsbelang in Cycloonverworven. Dat geeft aan dat ze er niet snel uit zullen stappen endat bol.com het serieus neemt de bezorging schoner en socialer temaken.”
De samenwerking met bol.com laat ruimteom met andere partijen samen te werken, aldus Vreeswijk. ,,We hebbeneen eigen salesorganisatie die als taak heeft de complete ruimte diewe hebben bij het bezorgen zo goed mogelijk te vullen. Achter deschermen kijken we puur naar de efficiency. In feite doen we het nual; dat hoort bij onze missie om het bezorgen schoon te maken. Bijbol.com beseffen ze dat. Tegelijk kunnen wij onze duurzame bezorgingversnellen, omdat zij het volume hebben.”
Landelijk samenwerkingsverband van fietskoeriers
De deal met bol.com laat zien dat hetwel wat uit de hand is gelopen met Cycloon. Wat twintig jaar geledenbegint als een man op een fiets die fietskoeriert in Groningen, is nu eenmoderne speler op het gebied van de distributie van post enpakketten. Eddy te Rietstap, oprichter van Cycloon, begint na zijnstudie in Groningen een eerste vestiging in Zwolle in 2002. Tien jaarlater komt daar een postvestiging bij, de start van depostbezorgingstak van het bedrijf .
In de tussentijd opent Cycloonvestigingen in andere steden. In 2016 start Cycloon een landelijksamenwerkingsverband van fietskoeriers onder de vlag vanFietskoeriers.nl. Diverse lokale bedrijven bundelen hun krachten omzo landelijke dekking te verkrijgen. Inmiddels is Cycloon dedrijvende kracht achter dat platform en is het ondergebracht inCycloon.
Lees ook: DOCKR en Bikeshift gaan samen elektrische bedrijfsbakfietsen en fietskoeriers aanbieden
Het bedrijf is in 60 steden actief enheeft met partners landelijke dekking. Bij Cycloon werken 1500mensen, veelal in de postbezorging. Daar werken ook de meeste mensendie voorheen een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. Het is deambitie 'om ook in de pakketdienst en andere functies meer mensen meteen afstand aan een mooie baan te helpen'.
Zelf ondernemer zijn
Vreeswijk is zelf ondanks zijn jongeleeftijd (33) een oudgediende bij Cycloon en heeft alle geledingenvan het bedrijf gezien. In 2007 komt hij aan boord, net als dehuidige algemeen directeur Marieke Snoek, als fietskoerier enplanner. Na een pauze van vier jaar komt hij in 2014 weer terug alsbedrijfsleider in Arnhem, waarna hij via omwegen operationeeldirecteur wordt. Hij maakt van Cycloon een modern supplychain-bedrijf, met als groot verschil dat de laatste kilometer van debezorging op de fiets wordt afgelegd. Daartussen is alles hypermoderningericht.
,,Van de oprichter Eddy en Marieke kreeg ik toen als werknemer al de ruimte om ondernemend te zijn. Dat is iets wat ik met de paplepel ingegoten heb gekregen. De helft van mijn familie is ondernemer. Dat wilde ik ook bij Cycloon en daar stond de toenmalige directie voor open. Sinds 2018 ben ik mede-eigenaar en zit ik samen met Marieke, met vier anderen, in de directie.”
Weemoed naar de dagen van weleer heefthij niet. ,,Cycloon was altijd al een modern ingericht bedrijf. Goedekleding, veilige fietsen, goede arbeidsomstandigheden. Zo was hetaltijd en zo zal het ook blijven.” Doelen blijven er genoeg. ,,Wezijn nog lang niet klaar. Er zijn nog veel steden waar we nietfietsen of nog niet de hele stad doen. Dat is vooral in de Randstad.En schone bezorging in heel Nederland, en nog veel meer mensendaarbij betrekken dan we nu doen.”
Wat is the last mile?
In supply chain management omvat de last mile het moeilijke laatste deel van het transport van mensen en pakketten van hubs naar hun eindbestemmingen. Enkele van de problemen van last-mile-bezorging zijn onder meer het minimaliseren van de kosten, het waarborgen van transparantie, het verhogen van de efficiëntie en het verbeteren van de infrastructuur.Het allerlaatste deel van het leveringsproces van een product - van het laatste distributiecentrum tot aan de eindklant - is vaak het moeilijkst, omdat het vaak het ingewikkeldst en duurst is.