De natuurlijke maté-drankjes zijn in de smaken Original en Passionfruit voortaan verkrijgbaar in ruim 1.200 Albert Heijn-winkels in Nederland en België. Ook kan de consument voor een Mojo Maté bij ruim 170 AH To Go-locaties terecht.
De vrienden Lars en David ontdekken maté twee jaar geleden, tijdens het backpacken door Zuid-Amerika. Waar in Europa een koffie-cultuur heerst, wordt er in Argentinië en Brazilië voornamelijk yerba maté-thee gedronken. Ook in Europa groeit de populariteit van maté al een tijdje. Mojo Maté wil de trend ook in ons land voortzetten. De samenwerking met Albert Heijn is dan ook een belangrijke mijlpaal voor de startup.
Je moet een glimlach krijgen als je er naar kijkt, als je een Mojo Maté drinkt en daarna als je ziet waar het merk voor staat
David Damman
Wat is Mojo Maté?
Mojo Maté heeft een bijzonder frisse smaak, ietwat vergelijkbaar met ijsthee, maar dan met evenveel cafeïne als een kop koffie. De sprankelende, functionele drankjes zijn laag in calorieën en helemaal biologisch. Mojo Maté gebruikt namelijk alleen ingrediënten van goede oorsprong. Met als basis de biologische maté, waarbij ook fair-trade lonen worden betaald aan de lokale werknemers.
Lars en David: ,,Wij zijn een nieuwe generatie, met nieuwe standaarden.” De mannen willen met de felle kleuren en vrolijke branding creativiteit en positiviteit uitstralen. ,,Je moet een glimlach krijgen als je er naar kijkt, als je een Mojo Maté drinkt en daarna als je ziet waar het merk voor staat. Good vibes, daar willen we voor zorgen. Met Albert Heijn als nieuwe partner, gaat dat zeker goed komen!” Aldus David. .Als je ergens goede dingen in stopt, krijg je er ook goede dingen uit. In ons geval is dat, letterlijk, goede energie,” vult Lars aan.
Van backpacken naar innovatieve startup
Het avontuur begint na het ontdekken van maté tijdens het backpacken in Argentinië. De jongens raken geïnspireerd en besluiten wat maté mee naar Nederland te nemen. Na een periode van experimenteren, ontwikkelen ze de receptuur voor hun maté drankjes. In maart 2022 vullen ze de eerste drankjes met de hand bij een lokale craft brouwerij in Zaandam.
Hier werken ze, ondersteund door vrienden, dagen lang in de fabriek. Van 8.00 tot 20.00 uur wordt elke fles - stuk voor stuk - door de machine gehaald, gelabeld en gedopt. Elke Mojo Maté gaat minstens 5 keer door iemands handen voordat ze in een doos belanden. Na een dag hard werken hebben ze 3.000 flesjes, klaar voor de verkoop. Met een koeltas over de schouder, stappen ze bij trendy horeca in de Randstad binnen. Al snel begint het balletje te rollen.
Lees ook: Ondernemende vaders achter gezonde groentespread van Groentegoed