Nieuws Innovatie
Natuurhuisje.nl is een blijvertje op de vakantiemarkt
Het verhaal van Natuurhuisje.nl leest als een jongensboek. Twee broers uit Prinsenbeek, Tim en Luuk, fervent vogelspotters die een vakantiehuis in de Spaanse natuur willen boeken. Als dat niet lukt, zien ze een gat in de markt. Wat begint op een studentenkamer mondt uit in een miljoenenbedrijf. Nu zijn ze genomineerd voor de Nationale Ondernemersprijs.

De pas 29-jarige Dick Vulto staat sinds een tijdje aan het roer van Natuurhuisje.nl. Foto: Pix4Profs/Joyce van Belkom
De Nationale Ondernemersprijs is een gezamenlijk initiatief van De Ondernemer en het AD en de bijbehorende regiotitels voor het meest onderscheidende mkb-bedrijf van Nederland. De allereerste editie van de Nationale Ondernemersprijs wordt op 7 september aan de winnaar uitgereikt in de Jaarbeurs. Breng onderaan de pagina je stem uit!
De oprichting was was dertien jaar geleden. Inmiddels is het online platform van de broers Van Oerle uitgegroeid tot een volwassen speler op de vakantiemarkt. Vorig jaar werden via Natuurhuisje.nl bijna 120.000 boekingen gedaan. Het merendeel in eigen land, maar het platform is als Nature.house inmiddels in tientallen landen actief, vooral binnen Europa.
Het concept is simpel. Particulieren met een huisje kunnen dat via Natuurhuisje.nl verhuren. Tien procent van de verhuursom gaat naar het platform. Voorwaarde is dat de accommodatie in de natuur ligt, weg van de massa en niet gelegen op een grootschalig vakantiepark. ,,Iedere aanvraag wordt gecontroleerd. Accommodaties die niet voldoen, zie je niet op onze website”, verzekert Dick Vulto.
"Onze naamsbekendheid in Nederland is inmiddels zo groot dat de groei bijna vanzelf gaat. Onze focus ligt de komende jaren op België, Frankrijk en Duitsland"
Van stagiair naar ceo
Vulto is de pas 29-jarige directeur van Natuurhuisje.nl dat opereert vanuit een kantoorpand aan de rand van het centrum van Breda. HIj kwam er negen jaar geleden binnen als stagiair toen hij de toeristische opleiding aan de Breda University of Applied Sciences volgde. Vulto bleef er hangen, Tim en Luuk verdwenen naar de achtergrond en in 2021 kwam de oud-stagiair aan het roer te staan van het bedrijf dat vorig jaar een omzet boekte van bijna 7 miljoen euro.
Corona betekende twee jaar geleden de definitieve doorbraak van het platform. Vanaf het moment dat premier Mark Rutte op één van de befaamde persconferenties aankondigde dat reizen naar het buitenland werd afgeraden, kraakte de server van Natuurhuisje.nl onder de toeloop van bezoekers. Het aantal bezoekers steeg van 500 naar 3.000 per minuut. In de maanden daarna ging het aantal boekingen door het dak.
Klimaatverandering
Ondanks dat corona alweer bijna vergeten lijkt, neemt het aantal boekingen nog steeds toe. ,,Natuurlijk is het wat minder extreem”, vertelt Vulto, ,,Maar de consument lijkt het vakantievieren in de natuur, dicht bij huis, blijvend te hebben ontdekt. Bovendien zien we nu de effecten van een ander fenomeen. Want waarom nog naar Zuid-Europa als daar de temperatuur in de zomer bijna standaard boven de 40 graden uitkomt, dan vier je liever vakantie in de natuur in eigen land.”
Over de klimaatverandering en natuurbescherming gesproken. Naar buiten toe zet Natuurhuisje.nl zichzelf niet neer als de zoveelste verhuurder van vakantiehuizen, maar bij voorkeur als een ‘natuurbeschermingsbedrijf.’ Niet iets waar je bij een verhuurbedrijf direct aan denkt, geeft Vulto toe. ,,Maar wij geloven dat mensen die via ons een huisje in de natuur huren, gaan zien hoe mooi en belangrijk die natuur is.‘’
Lees ook: Aantal startupinvesteringen neemt toe: klimaat-tech en duurzaamheid meest in trek
Stoppen met accommodaties buiten Europa
Maar het is niet alleen bewustwording. Het bedrijf doneert jaarlijks ook een deel van haar omzet aan lokale natuurprojecten. Nu is dat nog twee procent, maar vanaf 2025 zelfs vijf procent. Zo werd recent nog een kleine 40.000 euro geschonken aan een project om de zwaar onder druk staande bijenstand in Nederland op peil te houden.
Om geen afdruk te doen aan dat imago van groene verhuurder besloot Natuurhuisje dit jaar te stoppen met flink wat accommodaties buiten Europa waarvoor de consument in het vliegtuig moet stappen. Zo worden huizen in Zuid-Afrika die vooral door Europeanen worden geboekt, binnenkort van de site gehaald.
"Toen Mark Rutte op één van de corona-persconferenties Nederlanders afraadde nog naar het buitenland op vakantie te gaan, schoot op datzelfde moment het aantal boekingen bij ons omhoog"
Groeikansen in België, Duitsland en Frankrijk
Vulto: ,,De komende jaren gaan we ons vooral richten op de landen om ons heen. In Nederland hebben we inmiddels een uitstekende naamsbekendheid en verloopt de groei bijna vanzelf. In Duitsland, België en Frankrijk doen we het ook goed, maar daar verwachten we nog veel meer te kunnen gaan groeien. Daar is de komende jaren de focus op gericht.”
En de jonge ceo, vader van een kleintje met nog een tweede onderweg? Is die met zijn gezin op vakantie ook altijd in een natuurhuisje te vinden? Hij lacht. ,,Niet altijd. Daar proberen we een goede balans in te vinden. Soms genieten van de natuur vanuit een natuurhuisje en soms naar een camping of park met wat meer faciliteiten.”
Nationale Ondernemersprijs 2023
De lijst met de 10 genomineerden vind je op deze pagina. De allereerste editie van de Nationale Ondernemersprijs wordt op 7 september aan de winnaar uitgereikt in de Utrechtse Jaarbeurs.
Welk bedrijf gun jij de titel van Nationale Ondernemer 2023?
Breng hieronder jouw stem uit!