InnovatieGroei

Nederlands bedrijf PAL-V scoort met vliegende auto's

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

In het Brabantse bedrijf langs de A27 zijn al tien jaar lang de beste talenten op het gebied van luchtmacht, automotive, research en marketing bezig met het verwezenlijken van hun droom. Het bedrijf, waar nu zo'n 65 mensen werken, wordt gefinancierd door een groep professionele en particuliere beleggers. Het ontving ook financiële steun van het ministerie van Economische Zaken. Drie Nederlandse ministeries ondersteunen het project op basis van zijn technische innovatie en economisch potentieel.

Driewielertechniek

Een vliegende auto maken is niet eenvoudig, weten ze bij PAL-V. Een auto heeft een laag zwaartepunt - een vliegtuig juist een hoog zwaartepunt. PAL-V heeft dat opgelost met een Nederlandse vinding: de driewielertechniek van de Carver. De motor ligt hoog, maar dat wordt gecompenseerd doordat de auto schuin in de lucht hangt.

Lees ook: Nederlands bedrijf brengt als eerste vliegende auto (500.000 euro) op markt

Lees verder onder de advertentie

Vliegschool

Op Breda International Airport (Seppe) beschikt het bedrijf over een eigen vliegschool. De bestuurder van de Gyrocopter moet naast zijn rijbewijs ook een brevet hebben om te mogen vliegen. ,,Na circa 35 lessen kun je dat overal behalen'', zegt Dingemanse.

Gemeente Geertruidenberg

Vorig jaar zocht PAL-V contact met de gemeente Geertruidenberg voor de mogelijkheden van een start- en landingsstrip. Geertruidenberg verwees door naar buurgemeente Drimmelen, dat over meer buitengebied beschikt.

Voorwaarden

Drimmelen wil graag, zegt een woordvoerder van de gemeente. ,,Maar nadat wij in december bij een presentatie in Raamsdonksveer waren, is er geen contact meer geweest. Wij moeten natuurlijk eerst weten aan welke voorwaarden zo'n 'strip' moet voldoen."

Lees verder onder de advertentie

Uitverkocht

In de tussentijd slaat PAL-V zijn vleugels ook uit in Europa. Op de autobeurs in Genève, die vandaag begint, presenteert het bedrijf uit Raamsdonksveer met trots de Nederlandse primeur. ,,Tot en met 2020 zijn we al uitverkocht", zegt Dingemanse. ,,De eerste leveringen staan gepland voor eind 2018.''

beeld deondernemer

Particulieren

Dingemanse: ,,Volgend jaar gaan we de eerste tien toestellen aan Nederlandse klanten afleveren. Voornamelijk aan particulieren; soms kopen zij gezamenlijk een toestel." Hoeveel bestellingen er al zijn geplaatst, wil Dingemanse niet kwijt. ,,Ik kan wel zeggen dat de cijfers dagelijks toenemen."

Lees verder onder de advertentie

500.000

De eerste 90 Gyrocopters kosten 500.000 euro per stuk; het gaat om een speciale, luxe editie. De reguliere tweepersoons Liberty-versie gaat ongeveer drie ton kosten. De luxe versie van de gyrocopter kost 500.000 euro. De 'gewone' Liberty-versie is goedkoper: rond de drie ton.