Richard Beks had zijn buik vol van voedselverspilling. Daarom besloot hij er iets tegen te doen. Samen met twee medeondernemers- Olaf van der Veen en Bart van Arnhem - bracht hij in 2019 de Orbi op de markt. Halverwege 2023 begon de onderneming aan een flinke groeispurt dankzij een deal met de wereldwijde hotelketen Accor Group, onder andere bekend van Ibis en Mercure hotels. Orbisk is nu actief in meer dan 40 landen.
Wat doet Orbisk precies?
,,Wij helpen grote keukens om de hoeveelheid voedselafval terug te dringen. Dat doen we door middel van een camera die continu meekijkt met wat er in de prullenbak verdwijnt. In een dashboard kun je vervolgens zien hoeveel eten, op welk tijdstip is weggegooid. Het keukenpersoneel gebruikt die informatie om haar inkoopbeleid of menukeuze bij te stellen.”
Een ander voordeel is dat Orbi automatisch herkent waar het afval vandaan komt: rechtstreeks uit de pan, vanaf het bord van een klant of uit de voorraadkast
Richard Beks Mede-oprichter Orbisk
Wat onderscheidt jullie van de concurrentie?
,,Er zijn een paar concurrenten op dit gebied, die zitten met name in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Azië. Wat ons van hen onderscheidt, is dat wij onze klanten niet alleen informatie geven, maar ook ondersteuning bieden bij het maken van keuzes in de keuken op basis van de gegevens.”
,,Daarnaast maakt de Orbi, in tegenstelling tot andere slimme camera’s, een foto voordat het eten in de prullenbak terechtkomt en niet daarna. Daardoor kunnen wij de verschillende producten goed onderscheiden, wij zien razendsnel het verschil tussen een appel en een peer. Een ander voordeel is dat Orbi automatisch herkent waar het afval vandaan komt: rechtstreeks uit de pan, vanaf het bord van een klant of uit de voorraadkast. Bij concurrenten moeten keukenmedewerkers dat handmatig invullen of ze hebben voor iedere afvalstroom een andere prullenbak nodig.”
Was je verrast door de nominatie?
,,Ja, eigenlijk wel. Het is leuk als je, zonder dat je het weet, genomineerd wordt voor een prijs. Dat is een mooi compliment.’’
Bekijk hier: dit zijn alle 10 genomineerden van De Nationale Ondernemersprijs 2025
Waarom wordt 2025 voor Orbisk een belangrijk jaar?
,,Afgelopen december hebben we een investering opgehaald van ruim 8 miljoen euro. Met dat geld kunnen we onze internationale uitbreiding financieren. We gaan onze eerste vestiging in Amerika opzetten en hier in Nederland gaan we meer techmedewerkers aannemen. Dit wordt voor ons het jaar van de groei.’’
Hoe zie je de toekomst van de branche?
,,Ik verwacht dat de vraag naar ons product verder toeneemt. Overal ter wereld komt steeds meer aandacht voor het terugdringen van voedselverspilling. Dat heeft twee redenen: het is één van de effectiefste manieren om de opwarming van de aarde tegen te gaan en je kunt er fors geld mee besparen. Ons doel is om de voedselafvalmonitor toegankelijker te maken voor kleinere bedrijven, zoals het restaurant bij je op de hoek. Het zou eigenlijk net zo normaal moeten zijn als een oven in de keuken.”
Van wie heb je als ondernemer het meest geleerd?
,,Onze sessies bij netwerkorganisatie Techleap waren enorm leerzaam. We hebben daar veel ervaren ondernemers kunnen spreken, die ons op weg hielpen met hun adviezen. En als ik één persoon moet noemen is dat Michiel Bakker. Hij is President en ceo van het Culinary Institute of America. Daarnaast is hij lid van onze raad van commissarissen. Op een creatieve manier daagt hij ons constant uit om verder te denken over hoe we ons product kunnen verbeteren.”
Naam bedrijf: Orbisk
Oprichtingsjaar: 2019
Vestigingsplaats: Utrecht
Aantal werknemers 2024: 50
Omzet: 3,5 miljoen euro