Innovatie

Pieter Pot wil meer impact maken en richt zich nu ook op wat ín de pot zit

Jouri Schoemaker van Pieter Pot en Stijn Markussen van Boerschappen hebben de handen ineen geslagen. Foto: Pieter Pot Jouri Schoemaker van Pieter Pot en Stijn Markussen van Boerschappen hebben de handen ineen geslagen. Foto: Pieter Pot
Jouri Schoemaker van Pieter Pot en Stijn Markussen van Boerschappen hebben de handen ineen geslagen. Foto: Pieter Pot
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Pieter Pot verbreedt de focus door samenwerking te zoeken met andere impactmakers op het gebied van de voedseltransitie. Afgelopen maand introduceerde de retailer in samenwerking met leveranciers de ‘verpieter-me-niet’ collectie. Potten met gebroken koekjes, verkruimelde nootjes, chips en ontbijtgranen of overige restanten worden met een flinke korting aangeboden. De eerste voorraad was binnen twee uur uitverkocht. ,,Onze missie was altijd het tegengaan van verpakkingsafval, maar we richten ons nu ook steeds meer op wat in die pot zit”, zegt medeoprichter Jouri Schoemaker. ,,Daar konden we voorheen minder aandacht aan besteden, zeker toen we zo hard groeiden. We nemen overigens geen afscheid van leveranciers, maar breiden het aanbod uit met impactmerken.”

Daarvoor wordt de samenwerking gezocht met andere bedrijven. Zo lanceerde Pieter Pot deze week een hernieuwde samenwerking met Boerschappen voor de verkoop van verspakketten rechtstreeks van de boer. Binnen 36 uur was alles uitverkocht. ,,Juist sinds we teruggeschaald zijn en de distributie hebben uitbesteed, kunnen we nieuwe productgroepen als groente en fruit oppakken. Want we hoeven de distributie niet meer zelf af te handelen. Uiteindelijk willen we dat je bij Pieter altijd de beste keuze vindt. Zowel in de verpakkingen als de producten. Klanten vragen hiernaar en waarderen dit ook.”

We bewegen van een supermarkt met alleen boodschappen richting een breder circulair platform

Komende weken lanceert Pieter Pot nog meer nieuwe samenwerkingen om de impact te vergroten. En dan moeten we niet alleen aan voedsel denken, want het bedrijf wil ook impact maken op circulair gebied in andere branches. Dan kun je denken aan kleding en elektronica. ,,Ook die branches kampen met veel restafval. Een van de nieuwe partnerships is een mogelijke samenwerking met een fysieke winkel. Zo bewegen we van een supermarkt met alleen boodschappen richting een breder circulair platform.”

Lees verder onder de advertentie

Pieter Pot streeft nog dit jaar naar zwarte cijfers

Pieter Pot is sinds de doorstart in maart weer aan het bouwen. Het assortiment is inmiddels uitgebreid naar driehonderd producten en ongeveer tienduizend klanten hebben (opnieuw) besteld. Schoemaker hoopt eind dit jaar de doelstelling te bereiken om als eerste in de wereld een verpakkingsvrije supermarkt met landelijke dekking winstgevend te krijgen. ,,Er is een positieve vibe. We groeien wekelijks en er komen steeds meer klanten terug. Zwarte cijfers zijn nu nog niet aan de orde, maar we bewegen er wel naartoe. We hebben zoveel geleerd de afgelopen jaren. We geloven erin dat het gaat lukken, zeker met de nieuwe samenwerkingen.”

Pieter Pot brengt met Boerschappen verspakketten rechtstreeks van de boer. Foto: Pieter Pot. Pieter Pot brengt met Boerschappen verspakketten rechtstreeks van de boer. Foto: Pieter Pot.
Pieter Pot brengt met Boerschappen verspakketten rechtstreeks van de boer. Foto: Pieter Pot.

Waarom het Pieter Pot dan wel als eerste zou lukken? ,,Niemand heeft zo’n groot bereik onder mensen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en circulariteit als wij. Op het hoogtepunt stonden er 100.000 mensen op onze wachtlijst. Natuurlijk is niet iedereen klant geworden, maar die mensen kennen onze naam en weten we te bereiken. Nu is het zorgen dat de operatie zo efficiënt mogelijk verloopt en dat we met de kosten uitkomen.”

Lees verder onder de advertentie

Pieter Pot heropende de digitale deuren van de online supermarkt op dinsdag 26 maart 2024. Dit na een turbulente periode waarin het bedrijf steeds dieper in de financiële problemen kwam. Een faillissement kon niet worden afgewend, toch vond het bedrijf een doorstart. Juist om die veelzijdigheid aan uitdagingen heeft De Ondernemer bij monde van Tijmen de Groen deze drieluik geproduceerd. Hier vind je aflevering 1.

Lees ook: Doorstart Pieter Pot definitief: verpakkingsvrije supermarkt herstart in maart

Lees verder onder de advertentie