InnovatieDuurzaamheid

Ruim 70 procent bedrijven houdt lichten ‘s nachts onnodig aan

 
Foto: Unsplash
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

De Natuur en Milieufederaties hebben in het kader van de Nacht van de Nacht-campagne afgelopen weken ’s nachts 1.347 bedrijven gefotografeerd. 72 procent van de gefotografeerde bedrijven had de verlichting branden. Bij 48 procent brandde de binnenverlichting, bij 38 procent de buitenverlichting en 14 procent had zowel binnen als buiten de verlichting branden.

Lees verder onder de advertentie

Bedrijven verspillen volgens de Natuur en Milieufederaties met onnodige nachtelijke verlichting jaarlijks zo’n 536 miljoen kWu (stroomverbruik van 150.000 huishoudens). ,,Terwijl er een simpele oplossing is. Door sensors aan te brengen wordt verlichting automatisch gedoofd en springt het aan bij onraad.''

Regionale verschillen ondernemingen

Het aantal bedrijven dat de lichten aanhad, was met 88 procent het hoogst in Noord-Holland. En het laagst in Brabant met 51 procent. De meeste binnenverlichting brandde in Zuid-Holland. Daar was de binnenverlichting aan bij 72 procent van de bedrijven. De minste binnenverlichting brandde in de provincie Drenthe (28 procent). Noord-Holland en Utrecht scoren met 56 procent het hoogst als je kijkt naar buitenverlichting. Brabant scoorde het laagst: daar liet 15 procent van de bedrijven de buitenverlichting aan.

Samen met Jacco Vonhof van MKB-Nederland worden bedrijven uitgedaagd om tijdens de Nacht van de Nacht van 24 oktober alle lichten te doven en dat hierna te blijven doen.

De Natuur en Milieufederaties

Licht aan voelt veiliger voor bedrijven

De meest genoemde reden waarom bedrijven de lichten de hele nacht laten branden, is vanwege 'veiligheid, tegen inbraak'. In de praktijk blijkt dat inbrekers juist licht nodig hebben bij het inbreken en dat licht op sensors (die aangaan bij beweging) een afschrikkende werking hebben. Een onverlicht gebouw, waar bij onraad het licht plotseling aanspringt door een bewegingsdetector trekt meer de aandacht dan een gebouw waar continue de verlichting aan staat.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Merijn Everaarts (Dopper): 'Is een fysiek kantoorpand straks verleden tijd?'

Nacht van de Nacht-ambassadeur Jacco Vonhof

De komende weken sturen de federaties bedrijven die zijn gefotografeerd de foto van hun verlichte panden. Ook ontvangen bedrijven aanbevelingen om het pand duurzamer en veilig te verlichten. Samen met Jacco Vonhof van MKB-Nederland (ambassadeur van de Nacht van de Nacht-campagne) worden bedrijven uitgedaagd om tijdens de Nacht van de Nacht van 24 oktober 2020 alle lichten te doven en dat hierna te blijven doen.

Het idee is om dit onderzoek volgend jaar te herhalen om te kijken wat het effect is van de oproep en de adviezen aan de bedrijven.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Dit gebeurt er met het kantoorpand waar het voor bol.com allemaal begon