InnovatieGroei

Silver Ocean Seltzer, van los drankje naar perfecte mixer

Vlnr: Lesley Daris, Steven Kooistra en Janiek Burghard.
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het bedrijf – in 2020 opgericht - had vol ingezet om hun hard seltzer als los drankje in de Nederlandse horeca weg te zetten, totdat ze begin vorig jaar bericht uit Oostenrijk kregen: het drankje werd daar juist gebruikt om een Aperol Spritz te maken. Een mixer dus. En daar ligt nu de focus. Als mixer werd het drankje ook in ons land een succes: de teller staat op 100.000 verkochte flesjes in 2022. Het doel voor volgend jaar: 250.000 flesjes.

Lees ook: Deze jonge ondernemers gaan met hun drankje de concurrentie aan met miljoenenbedrijven

Drankje op basis van champagnegist

Maandenlang hebben ze in het voorjaar van 2021 met hun eigen busje kriskras door eigen land gereden, om Silver Ocean Seltzer onder de aandacht te brengen van zoveel mogelijk horecabedrijven en studentenverenigingen. Onaangekondigd bezochten ze – met sample boxen in de achterbak - horeca, sociëteiten en andere potentiële klanten.

Lees verder onder de advertentie

Van Arnhem, Amsterdam en Apeldoorn tot Utrecht, Groningen en Maastricht: oprichters Steven Kooistra (25), Lesley Daris (25) en Janiek Burghard (26) hebben vanuit hun woonplaats Valkenswaard duizenden kilometers gemaakt. Op deze manier hoopten ze dat hun verfrissende seltzer - gemaakt op basis van champagnegist – een vliegende start zou kunnen maken: wie het drankje eenmaal heeft geproefd, wil meer. Zo overtuigd waren ze. En zijn ze nog steeds. Met drie smaken is het assortiment overzichtelijk: grapefruit, kersen en guava. Daarover straks meer.

Nederlanders blijken meer verknocht te zijn aan het traditionele biertje of wijntje dan we dachten

Steven Kooistra, medeoprichter Silver Ocean Seltzer

Nederlanders en hun biertje

Naar aanleiding van hun toer door Nederland kwamen er heus orders binnen. Hard seltzer won in rap tempo aan populariteit bij met name studentenverenigingen, maar de belangstelling vanuit de horeca viel eerlijk gezegd toch een beetje tegen, zegt Steven. ,,Nederlanders blijken meer verknocht te zijn aan het traditionele biertje of wijntje dan we dachten.’’

In de tussentijd stelde een Nederlandse ondernemer – tevens investeerder in Silver Ocean Seltzer - voor om een doosje mee te nemen naar een Oostenrijks dorpje: hij had er vastgoed én goede connecties in de horeca. Lesley: ,,Wat bleek? Ze vonden het geen drankje om los te drinken, maar wel heel geschikt om te mixen met Aperol: een Aperol Spritz dus.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Deze startup laat werkgevers niet naar diploma, maar naar persoonlijkheid kijken

Bruiswater, prosecco en cava in één

Een Aperol Spritz is een geliefd zomerdrankje en is een mix van van prosecco (of cava), koolzuurhoudend water en het bitterzoete Aperol. Lesley: ,,Ons drankje is bruiswater en prosecco of cava in één. De barman heeft minder handelingen nodig, bovendien kun je het aan tafel serveren zoals je gin-tonic ook presenteert: gin in een glas, met een flesje tonic er naast. En dan zelf aftoppen.’’

Lesley heeft wel een idee waarom hun Silver Ocean Seltzer met grapefruitsmaak juist in Oostenrijk is aangeslagen. ,,Even kort door de bocht: Oostenrijkers eten het liefst zo zout mogelijk, terwijl de drankjes juist zoet moeten zijn. In een flesje Silver Ocean Seltzer zit geen suiker, dus die Oostenrijkers besloten er iets zoets aan toe te voegen. Aperol dus. En die mix sloeg aan, hoorden we in januari 2022. Of we nog een pallet konden sturen… Al maken ze er sneeuw van, ik vond het al lang prima’’, lacht Lesley.

Lees verder onder de advertentie
beeld deondernemer

Rolls-Royce onder de ‘hard seltzers'

In het drankje zitten geen suikers en koolhydraten en nauwelijks calorieën. Het productieproces van Silver Ocean Seltzer wijkt af van andere ‘hard seltzers’, al jaren razend populair in de VS. Bij Silver Ocean Seltzer is het credo: kwaliteit gaat boven snelheid. ‘Het duurt zes maanden om een Rolls-Royce te bouwen, tegenover 13 uur om een Peugeot te bouwen’.

Het brouwproces van de Rolls-Royce onder de ‘hard seltzers’ duurt vijf weken, waarbij champagnegist, helder water en rietsuiker door een natuurlijke reactie het fundament vormt voor Silver Ocean Seltzer. Vervolgens worden de drie verschillende aroma’s – natuurlijk en custom made – toegevoegd voor een uitgebalanceerde geur- en smaakbeleving. Het drankje wordt gemaakt bij BeerSelect in het Belgische Gent.

Lees verder onder de advertentie

Nieuwe toepassing, nieuwe strategie

Nadat Silver Ocean Seltzer in een Oostenrijks dorpje populair was geworden, besloten de oprichters hun drankje ook in eigen land als zodanig in de markt te zetten. Met succes, zegt Steven. ,,We hebben het drankje als het ware opnieuw geïntroduceerd. Niet door kriskras door het land te rijden, maar door heel gericht te werk te gaan. We wilden vooral horecazaken met een mooie en onderscheidende uitstraling benaderen, liefst ook met een groot terras.’’

De nieuwe horecastrategie – Silver Ocean Seltzer als mixer voor een spritz in de markt zetten – bleek wel goed te werken. Zo heeft Clicheé in Maastricht in vier maanden tijd 3.500 flesjes verkocht. De seltzer met grapefruitsmaak vormt een succesvol koppeltje met Aperol, terwijl de seltzer met guave heel goed samengaat met limoncello, een citroenlikeur. Lesley: ,,Vervolgens zijn we zélf met de seltzer met kersensmaak gaan experimenteren.’’

We hebben een product waar we volledig achter staan. We hopen op een investeerder die ons kan helpen aan de volgende stap: van één naar honderd

Lesley Daris, mede-oprichter Silver Ocean Seltzer

Dat is gedaan bij een investeerder na een aandeelhoudersvergadering, in de bar op zijn kantoor. Daarbij zijn verschillende likeuren geprobeerd. Het Spaanse Licor 43 – met vanillegeur – kwam als ‘winnaar’ uit de bus. En zo zijn de drie seltzers bezet. Nou ja, bezet. Lesley: ,,Ik hoop dat bartenders hun creativiteit de vrije loop laten: we hopen dat andere combinaties ook aanslaan. En we geloven ook nog steeds in de groei van hard seltzer als los drankje, maar het heeft iets meer tijd nodig.’’

Lees verder onder de advertentie

Eigen beachclub en de grens over

Silver Ocean Seltzer heeft grote ambities. Zo hoopt de startup dat hun drankje in 2025 in vijftien verschillende landen verkrijgbaar is. Lesley, Steven en Janiek willen dat hun drankje een begrip op hoog niveau wordt. Ze willen zich nog meer gaan manifesteren op evenementen, ook dromen ze van een eigen beachclub die helemaal past bij hun eigen uitstraling. De startup denkt volgend jaar break even te kunnen draaien, vanaf 2024 moet er winst worden gemaakt. Lesley: ,,De stap van nul naar een is gemaakt. We hebben een product waar we volledig achter staan. We hopen op een investeerder die ons kan helpen aan de volgende stap: van één naar honderd. Iemand die ons helpt om de juiste stappen te zetten, iemand die ons een spiegel durft voor te houden.’’

Lees ook: Joycie: Limburgse 'gezondheidsbom' gaat strijd aan met welvaartsziekten

Bijdragen aan schone oceaan

Natuurlijk willen de oprichters geld verdienen met hun drankje, maar er is meer: de wereld om ons heen. De oceaanwereld bijvoorbeeld. Steven: ,,Het gaat niet goed met de oceanen, denk aan plastic vervuiling, stijgende temperaturen en overbevissing. We steunen initiatieven die bijdragen aan een schonere en gezondere oceaan. Silver Ocean staat voor een oceaan vol met vissen. Daarom doneren we 1 procent van onze omzet aan de Ocean Cleanup.’’

Lees verder onder de advertentie