InnovatieGroei

SLA haalt via Broccoli pijlsnel ruim 1 miljoen euro groeigeld op

De twee oprichters van SLA, Jop van de Graaf (m) en Nina Pierson (l), met geheel rechts Hans Bruning. Foto's: SLA
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De oprichters van SLA, Jop van de Graaf en Nina Pierson, hebben de ambitie hun bestaande dertien restaurants aan te vullen met zeker twintig stuks en hebben daar geld voor nodig. Het sharefundingplatform Broccoli moet SLA aan het beoogde groeikapitaal helpen. ,,Er is in Nederland ruimte voor zo’n 35 SLA-vestigingen. We zitten nu op dertien en volgend jaar gaan vestigingen in Leiden en Delft open”, licht Hans Bruning, belast met de dagelijkse leiding van SLA, de zoektocht naar investeerders toe. Met zijn komst is de formule aangescherpt om een bredere doelgroep te gaan bedienen.

Plant-based SLA niet alleen voor de hipster?

,,Plant-based eten is niet een nicheproduct. Ons merk, dat staat voor gezond, duurzaamheid, leent zich voor een bredere doelgroep. Gelukkig hoeven we steeds minder mensen te overtuigen. Je ziet in een land als Amerika hoe daar sweetgreen (Our Mission: Building healthier communities by connecting people to real food, red.) groeit. Zij zijn een voorbeeld voor ons als het gaat om groeiambities.”

De tekst gaat onder de foto verder.

Lees verder onder de advertentie
Gezond duurzaam geteelde groenten eten.

Van de Graaf en Pierson begonnen in 2013 met hun eerste saladebar SLA in Amsterdam. In raptempo werden dat er dertien. Onderdeel van de nieuwe groeistrategie is om in zee te gaan met franchisenemers, vertelt Bruning. ,,We geloven in de kracht van lokaal ondernemerschap. Onze vestiging in Haarlem is net overgedragen aan een franchisenemer en we praten er nu met een paar. Doel is om zeker ook buiten de Randstad SLA’s te openen. We kijken bijvoorbeeld naar Apeldoorn.”

Lees ook: Sharefunding platform Broccoli regelt groeikapitaal voor duurzame ondernemers

Lees verder onder de advertentie

Inkoopvoordeel en kleine winkels

Het economisch klimaat is guur, maar toch kiest SLA moedig de weg voorwaarts. ,,Natuurlijk hebben we last van gestegen huren en energierekeningen en de inflatie”, zegt Bruning. ,,Het voordeel is wel dat alles in onze centrale keuken in Amsterdam wordt bereid. We hebben daardoor inkoopvoordeel. Vanuit die keuken rijden zes dagen in de week onze bestelwagens naar de restaurants. Het betekent ook dat we kleine winkels kunnen hebben zonder een grootverbruikaansluiting en geen koks die zaken daar moeten klaarmaken"

,,Voor tussen de 100.000 en 200.000 euro kunnen we zo’n winkel inrichten. Onze formule zit ook aan de randen van stadscentra en buiten horeca-concentratiegebieden, dus niet op dure AA-locaties. We kunnen volstaan met het huren van een winkelpand, daar gelden lagere huren voor. Gemeenten als die van Leiden zijn ons goedgezind, omdat ze het gezonde eten belangrijk vinden en wij geen problemen veroorzaken. We sluiten op tijd en schenken geen alcoholische dranken. Gemeenten delen onze missie om van gezond eten het nieuwe normaal te maken.”

Sharefunding platform Broccoli

Het sharefunding platform Broccoli is een initiatief van ondernemers Derrick Neleman en Wouter Hagoort. Duurzame ondernemers uit de hoek van de food- en drinkssector kunnen op dit digitale platform geld aantrekken om op verantwoorde wijze te groeien.

Sharefunding is een alternatief voor de traditionele manier van financiering via een bank, crowdfunding, één grote investeerder of private equity. In plaats van vreemd vermogen en een schuld gaat het bij sharefunding om eigen vermogen, in ruil voor aandelen.

Lees verder onder de advertentie