Innovatie

Hoe Social Deal Europa verovert: ‘Onze grootste concurrenten? Mooi weer en de feestdagen’

Rens van den Berg (rechts) en Bart Oosterholt, de oprichters van Social Deal, op het dakterras van het hoofdkantoor in Den Bosch. Rens van den Berg (rechts) en Bart Oosterholt, de oprichters van Social Deal, op het dakterras van het hoofdkantoor in Den Bosch. Foto: Jan Zandee
Rens van den Berg (rechts) en Bart Oosterholt, de oprichters van Social Deal, op het dakterras van het hoofdkantoor in Den Bosch. Foto: Jan Zandee
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

De koningen van de kortingsvouchers verbazen zich nog elke dag over hoe hard het met hun bedrijf gaat. ,,We hebben veel positieve reacties op de reclame gehad”, zegt Rens van den Berg in het AD over de campagne die dit voorjaar van start ging en tenminste drie jaar gaat duren. ,,Ja, we maken veel reclame, maar we willen dat met humor en zelfspot doen. En tsja, wanneer is iets irritant?”

Hij en Bart Oosterholt bedachten Social Deal. Ze doen hun verhaal in het ruime kantoor dat ze delen op de bovenste verdieping van hun hoofdkwartier. Net als dertien jaar geleden op hun studentenkamer in de buurt van Maastricht staan hun bureaus tegenover elkaar. Al zijn die werktafels en de beeldschermen een slag groter geworden.

Ondernemersvriendelijker en beter gericht op de Nederlandse markt. We ontwikkelden zelf onze site

Lunchen in een prachtig bedrijfsrestaurant

Twee jaar geleden betrokken ze de vier verdiepingen van het kantoor. De ruimtes vullen zich heel snel met steeds meer werkplekken. Met 350 medewerkers is de groei er nog lang niet uit. Maandelijks neemt Social Deal enkele tientallen mensen aan. ,,Eigenlijk zouden we er twee verdiepingen bovenop moeten bouwen”, zegt Oosterholt.

Lees verder onder de advertentie

De twee dertigers leggen al die medewerkers - met gemiddeld eind twintig maar net iets jonger - flink in de watten. Ze lunchen in een prachtig bedrijfsrestaurant waar ze ook even kunnen darten, tafeltennissen of flipperen, er is een prachtig dakterras en in een fitnessruimte kunnen de hoofden even worden leeggemaakt. Regelmatig zijn er gezellige borrels, feesten of uitstapjes.

Alle medewerkers mee op tocht langs Kroatische kust

In de zomer van 2023, toen Social Deal twaalfenhalf jaar bestond, gingen alle medewerkers mee op een tocht langs de Kroatische kust met twintig zeilboten. Op de opbollende zeilen prijkte het logo van het bedrijf.

In Maastricht kwam Social Deal in 2011 uit de startblokken. Van den Berg was, om als student wat bij te verdienen, afwasser in een restaurant dat werkte met Groupon, een Amerikaans bedrijf dat kortingvouchers verkoopt. De twee vrienden studeerden aan de hotelschool in de Limburgse stad en vroegen zich af welke ervaringen horecabedrijven met Groupon hadden. Dat konden ze beter, was hun conclusie.

Lees verder onder de advertentie

,,Ondernemersvriendelijker en beter gericht op de Nederlandse markt. We ontwikkelden zelf onze site”, vertelt Van den Berg, die al kleine online-bedrijfjes had opgezet. ,,We wilden meteen heel professioneel overkomen.”

De klanten van het eerste uur

Oosterholt weet nog heel goed wie de allereerste klanten waren. ,,Het Townhouse Hotel en café Jour de Fête, allebei in Maastricht. We konden ze nog niets laten zien, maar bijzonder was dat ze ons op ons woord geloofden. Ze zijn nog steeds actief op Social Deal.”

Via de app en op de site verkoopt Social Deal een breed scala aan kortingsacties: van restaurants tot sportactiviteiten en van cursussen tot overnachtingen. Van den Berg: ,,In de ideale situatie vullen we in restaurants de tafels die leeg blijven. We stemmen het met bedrijven wel zo af dat die daar geen extra personeel voor moeten inzetten.”

Lees verder onder de advertentie

Als we een goede naam en vertrouwen hebben opgebouwd in een stad, gaan we naar de volgende

Social Deal: deals op maat

Wie Social Deal online bezoekt, is er niet zo maar weer weg. Direct verschijnt een pop-up: ‘Blijf op de hoogte van de beste deals, sluit je aan’. Wie probeert weg te klikken, krijgt meteen in beeld ‘Mis dit niet! Jij wilt toch ook toegang tot deals met tot wel 70 procent korting?!’ ,,We hebben je mailadres nu eenmaal nodig om je op maat deals te kunnen aanbieden, altijd van bedrijven bij jou uit de buurt”, zegt Van den Berg over de volhardende benadering.

Vanuit Maastricht verspreidde Social Deal zich als een inktvlek over het land, stad voor stad. Vlak voor corona uitbrak, maakte Groningen landelijke dekking in Nederland compleet. En ook België is inmiddels helemaal in de ban van Social Deal. Lille was enkele weken geleden de eerste Franse stad, de opmars in Duitsland is ook gestart. en Scandinavië lonkt. ,,Als we een goede naam en vertrouwen hebben opgebouwd in een stad, gaan we naar de volgende. Zo willen we met vier, vijf steden per jaar groeien.”

De ene na de andere concurrent wordt opgeslokt

Op de Nederlandse markt opereert Social Deal als een soort Pac-Man: de ene na de andere concurrent wordt opgeslokt. Aan de lopende band. De negentig concurrenten van dertien jaar geleden, waaronder een paar grote van mediaconcerns als Wegener en de Telegraaf, zijn inmiddels flink uitgedund. De belangrijkste overname - zeker voor het gevoel van de twee oprichters - was die van de Limburgse aartsrivaal WowDeal in mei van dit jaar.

Lees verder onder de advertentie

In Groningen ging het begin dit jaar om Dagpas en Het Laatste Tafeltje. Ze moeten allebei lachen om de vergelijking met Pac-Man. ,,Er moeten wel zoveel mogelijk raakvlakken zijn, willen we een concurrent overnemen”, zegt Van den Berg.

We groeiden vorig jaar op eigen kracht met meer dan dertig procent

Bart Oosterholt

Overnames zijn niet de belangrijkste bron van groei, benadrukt Oosterholt. ,,We groeiden vorig jaar op eigen kracht met meer dan dertig procent.” Dit jaar komt daar naar schatting nog eens 25 procent bij en nadert de omzet van Social Deal de kwart miljard euro.

Of ze zelf de kans lopen om te worden overgenomen? ,,Er heeft zich nog nooit iemand bij ons gemeld. Ze weten ook dat wij daar niet voor in zijn, dat laten we heel duidelijk merken. Kijk, we vinden het fantastisch wat we doen op het gebied van horeca, de vrijetijdssector, techniek en marketing. We zien ondernemers floreren en krijgen mooie reviews van klanten. Onze grootste concurrenten op dit moment? Mooi weer en de feestdagen, dat zijn momenten waarop mensen minder op onze app kijken.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Kortingsplatform Social Deal breidt uit met overnames