InnovatieDuurzaamheid

Startup FamFam start circulair platform voor kinderspullen: 'Hergebruik met paplepel ingegoten'

Pim Plaatsman en Sabine Ottervanger van FamFam.nl.
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

FamFam is een online marktplaats speciaal voor baby- en kinderspullen. Van babykleertjes en kinderwagens tot aan speelgoed en mountainbikes voor grotere kids. De focus ligt volledig op het lokaal (ver)kopen ervan. Dat betekent geen gezeur met versturen, verpakkingen of bussen op de weg, maar een persoonlijk moment met iemand uit de buurt.

,,Je springt even op de fiets of wisselt het uit op het schoolplein. Dit maakt het niet alleen vertrouwd, maar ook snel en super duurzaam” legt oprichter Sabine Ottervanger uit. Een jaar geleden is FamFam gestart met een pilot. Daar is op doorgebouwd en inmiddels is FamFam actief in de Gooi & Vechtstreek. In deze kleine regio maken meer dan 2.500 (groot)ouders dagelijks gebruik van het platform om kinderspullen te (ver)kopen. Het platform is nu klaar om uit te breiden en daarmee de impact te vergroten.

Wij geloven dat we op een heel relevant moment hier zijn en willen na een succesvolle start in een kleine regio nu landelijk doorpakken

Sabine Ottervanger

FamFam werkt met vaste prijzen: onderhandelen over de prijs is niet nodig

De markt voor tweedehands groeit de komende jaren met 35 procent per jaar en het leven wordt op dit moment voor iedereen duurder, waardoor mensen op zoek gaan naar betaalbare alternatieven. ,,Wij geloven dat we op een heel relevant moment hier zijn en willen na een succesvolle start in een kleine regio nu landelijk doorpakken” vertelt Ottervanger.

Lees verder onder de advertentie

De startup is opgericht door Ottervanger. Als moeder van twee zoons miste zij een plek om betaalbare en duurzame kinderspullen te kopen en had ze geen idee wat te doen met alle spullen waar haar kinderen uitgegroeid waren. Samen met de creatieve developer Pim Plaatsman heeft zij als missie zo veel mogelijk kinderspullen een tweede leven te geven, te starten in Nederland.

De website is speels maar strak ontworpen en vrij van commerciële advertenties, zodat de kinderspullen tot z’n recht komen en goed vindbaar zijn. Iedere gebruiker ziet andere advertenties bovenaan staan, namelijk de spullen die het dichtste bij huis worden aangeboden. FamFam werkt met vaste prijzen, onderhandelen over de prijs is daarom niet nodig.

Lees ook: Deze drie ondernemers maken vintage kleding weer populair: 'Mensen zijn verrast door de frisse geur'

Lees verder onder de advertentie

Startup wil met crowdfunding uitbreiden naar meerdere regio's

Om de volgende stap te kunnen zetten is FamFam met een crowdfundingcampagne gestart. Het doel is om minimaal 55.000 euro op te halen om een app te ontwikkelen en het concept uit te rollen in andere regio's. De regio’s Amsterdam/Haarlem en Utrecht/Amersfoort staan als eerste op de planning. Dankzij 60 investeerders komt het doel in zicht, er kan nog tot 10 januari worden geïnvesteerd.

beeld deondernemer

Lees ook: Hogeschool Saxion wil met subsidie duurzame textiel-startups creëren

Lees verder onder de advertentie