InnovatieDuurzaamheid

Startup van de Week Regreener helpt bedrijven CO2-uitstoot te compenseren

Bernard (links) en Job kunnen niet meer falen: er zijn inmiddels al meer dan 300.000 bomen geplant.
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Regreener is eenplatform dat zich richt op het groener maken van onze planeet, onderandere via abonnementen. Het bedrijf, begin 2021 opgericht doorBernard deWit (28) en Job vanHooijdonk (30), focust op de zakelijke markt, maar ook particulierenkunnen een abonnement afsluiten. Simpel gezegd: een bedrijf kan voormedewerkers een abonnement afsluiten waarmee hun CO2-footprint wordtgecompenseerd via projecten die Regreener steunt.

Het gaat omtransparante projecten over boomaanplant in onder meer Kenia,Mozambique en Nederland, regenwoudbescherming in Ecuador en projectenrond gecertificeerde groene energie. Binnenkort volgen projecten diefocussen op koraalbescherming en het verwijderen van plastic uit zee.Het is ook mogelijk een eenmalige bijdrage te doen.

Meer geloof in de stap na activisme

Van Hooijdonk en De Wit maken zich zorgen over de stijgende CO2-uitstoot, met temperatuurstijging tot gevolg: het waterpeil stijgt, er is sprake van dramatisch verlies van biodiversiteit en extreme weersomstandigheden. Het planten van bomen en het voorkomen van ontbossing is een manier om dit probleem aan te pakken. Ook de overstap van fossiele brandstoffen naar groene energie is een oplossing.

Lees verder onder de advertentie

De twee kennen elkaar van hun studie rechten in Leiden. Van Hooijdonk heeft een tijdjegewerkt als advocaat, De Wit was werkzaam bij een softwarebedrijf.De twee vrienden hadden tijdens hun studietijd al eens gesproken overhet opzetten van een bedrijf, twee jaar geleden besloten ze het samente doen. Hun intrinsieke motivatie? Bernard: ,,Klimaatverandering ishet meest relevante topic van de komende eeuw. Wij zijn geen typesdat aardappelpuree over een schilderij gooien, ook plakken we onszelfniet met lijm vast aan een talkshowtafel. Activisme is zeker nodigvoor bewustwording, maar Job en ik geloven meer in de stap daarna.’’Jobt vervolgt: ,,En zo is Regreener ontstaan: het platform geeftbedrijven op een laagdrempelige en transparante manier demogelijkheid om een positieve bijdrage te leveren aan deklimaatproblematiek.’’

Hoe en waarzijn jullie begonnen met Regreener?

Van Hooijdonk: ,,We zijnons bedrijf begonnen in een oud-schoolgebouw in Amsterdam-West. Wehadden een startkapitaal van ongeveer 70.000 euro. Een deel eigengeld, maar ook van familie en vrienden. Veel mensen in onze omgevingzijn betrokken en gunnen het ons.’’

De Wit: ,,Omverder te professionaliseren, hebben we 350.000 euro opgehaald bijangel investors. Of we met een volgende ronde bezig zijn? We zijndaar nu over aan het nadenken, maar dat idee staat echt nog in dekinderschoenen.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Startup van de Week: Respace wil bouwsector radicaal verduurzamen

Jullie hechtenaan transparantie. Waar moet een project aan voldoen?

De Wit: ,,Om tebepalen of we een project gaan steunen, kijken we naar vier criteria.De belangrijkste is het vermogen om CO2 vast te leggen. Vervolgenskijken we naar de impact op de biodiversiteit. Verder kijken we naarde socio-economische impact. Met andere woorden: levert het projectook werkgelegenheid op? En tenslotte moeten de data van onze partnersen potentiële partners transparant zijn. Alle projecten die westeunen, worden bovendien door externe partijen gecontroleerd opimpact en financiën. Anders gezegd: er wordt gecontroleerd of erecht een windmolen staat of boom is geplant.’’

Van Hooijdonk: ,,We zijnzelf niet in Mozambique of Kenia geweest om projecten te bekijken. Dat zou strijdig zijn met ons businessmodel. Maar wat Bernard zegt:we krijgen veel informatie, bovendien wordt er extern getoetst. Ookzijn er regelmatig satellietbeelden beschikbaar waarop je kunt ziendat een bepaald gebied veel groener is geworden.’’

Lees verder onder de advertentie

Hoezou je de ander als ondernemer willen omschrijven?

De Wit:,,Lastige vraag, want we hebben elkaar leren kennen als vrienden. Dusik zie hem niet zozeer als ondernemer, maar als een vriend waarmee ikeen mooi avontuur ben aangegaan. Hij is gedreven, werkt met ziel enzaligheid. Job doet een deel van de sales en marketing, ook kan hijons verhaal goed vertellen.’’

Van Hooijdonk: ,,Ik leerdeBernard kennen tijdens onze studie in Leiden, dus in niet al teserieuze omstandigheden. Behalve tijdens tentamens dan. Bernard houdtzich met sales en de tech-kant van het verhaal bezig. Ik zou hemwillen omschrijven als een strategische denker, een scenario-denker.Hij is heel secuur en weet welke kant we op moeten gaan, terwijl ikiets meer een fladderaar ben. We vullen elkaar goed aan.’’

Alle projecten die we steunen, worden door externe partijen gecontroleerd op impact en financiën

Heb jullie bruikbare tips voor anderen met een innovatief idee die eenonderneming willen starten?

Van Hooijdonk: ,,Als je eengoed idee hebt en je gelooft er ook nog in, dan gewoon doen! Het isleuk en leerzaam. We zijn nu anderhalf jaar verder en ik zie datpionieren en fouten maken als een leuk onderdeel van een reis.Natuurlijk zijn er dingen die je achteraf anders of beter had willendoen, maar dat is niet erg. Als het geloof er maar is, dan komt hetgoed. En je moet wel tegen kritiek kunnen. Omdat we ‘iets metgroen’ doen, krijgen we vaak kritische vragen. Zo van: ‘Dusjullie planten bomen? Werkt dat eigenlijk wel?’ Dat ging er in deadvocatuur toch iets anders aan toe. Maar het werkt inderdaad. En wedoen veel meer dan alleen maar bomen planten.’’

Lees verder onder de advertentie

De Wit: ,,Ik zoudan tegen ze willen zeggen: ga lekker timmeren. Zit een plank nietgoed, dan ruk je hem los. Net als Job geloof ik in learning by doing.Ik vind het wel belangrijk om een goed netwerk te hebben met mensendie bereid zijn om hun expertise te delen. Ze hoeven je niet stapvoor stap voor te kauwen wat je moet doen, als ze maar meekijken enons af en toe een spiegel voorhouden. We hebben ook veel steun vaninvesteerders. Ze vinden ons bedrijf sympathiek en fungerenregelmatig als sparring partner.’’

Door wie ofwat laten jullie je inspireren?

De Wit: ,,PaulPolman, voormalig ceo van Unilever. Hij heeft het boek Netto Positiefgeschreven. Het gaat in zijn ogen niet alleen maar om geld verdienenen maximale winst behalen voor de aandeelhouders, maar ook omduurzaamheid. Hij zegt dat het niet langer de vraag is of grotebedrijven moeten verduurzamen, maar hoe ze dat gaan doen. Polmanheeft een lans gebroken.’’

Van Hooijdonk: ,,Ken jeEcosia, die zoekmachine? Dat bedrijf plant per x-aantalzoekopdrachten een boom. En ze hebben intussen ongelooflijk veelbomen geplant. Het bedrijf is bijzonder transparant. Daarnaast is hetmooi om te zien dat Ecosia een plekje heeft in een markt waar zoduidelijk een marktleider is.’’

Lees verder onder de advertentie

Wat zijn deambities van Regreener over vijf of tien jaar?

Van Hooijdonk: ,,In eenideale wereld zouden we onszelf overbodig maken, dat is onsallerhoogste doel. Maar goed, dat is een illusie. We willenuitgroeien tot een platform waar bedrijven standaard naar toe gaanals ze groene impact willen maken.’’

Stel, jullieavontuur mislukt om wat voor reden dan ook. Is er een plan B?

De Wit:,,Mislukken kan niet meer, simpelweg omdat er via Regreener al meerdan 300.000 bomen zijn gefinancierd en geplant. Stel dat we móetenstoppen, dan wil ik eerst even op adem komen, dit is geen baan van 9tot 5. Ik zou op zoek gaan naar een ander avontuur, waarschijnlijkweer iets in de groene hoek.’’

Van Hooijdonk: ,,Ik ben erheilig van overtuigd dat we het gaan redden met Regreener. Moet iktoch stoppen, dan zou ik iets gaan doen in de uitvoering vanprojecten die we op dit moment steunen.’’

Lees verder onder de advertentie

Mislukken kan niet meer, simpelweg omdat er via Regreener al meer dan 300.000 bomen zijn gefinancierd en geplant

Lees ook: Startup van de Week: Anyways, flexibel alles-in-één autoabonnement