InnovatieGroei

Startup van de Week: The Home Style Club, interieuradvies à la minute voor elk budget

Nancy Faber (links) en Sofie de Kruijff. Foto: Lotte van Uittert
Leestijd 8 minuten
Lees verder onder de advertentie

Om er achter te komen welke interieurstijl het beste bij je past, is er een korte quiz op de website van The Home Style Club waar je jouw perfect match vindt. Kies vervolgens de ruimte die je een make-over wil geven. Wanneer je hebt afgerekend, ontvang je à la minute het digitale stijladvies. Een plan kost 149 euro per ruimte. Consumenten krijgen toegang tot het livedocument. Is een product uitverkocht? Dan wordt het vervangen voor iets nieuws. Zo zijn de plannen altijd gevuld met de laatste trends.

Tweede serie: Startup van de Week

Wat, waarom en hoe? In Startup van de Week, de tweede serie intussen, geven we startende ondernemers op onze website én in ons wekelijkse kijkradioprogramma De Ondernemer Live de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Elke donderdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...

Wie een interieurspecialist inhuurt en een uitgebreid plan wil, is zo een paar duizend euro kwijt. Terwijl de meeste mensen dat niet kunnen betalen. Zo is het idee ontstaan: een kant-en-klaar interieurplan voor lage prijs, voor iedereen toegankelijk

De stijladviezen zijn gemaakt door ruim dertig stijliconen die verbonden zijn aan de The Home Style Club. Deze interieur-influencers zijn uitgekozen om hun unieke stijl en persoonlijkheid. Ze hebben gemiddeld zo’n 70.000 volgers op Instagram die zij dagelijks inspireren met interieur. Ze werden uitgedaagd om een plan samen te stellen dat zo uitgebreid is, dat iedereen ermee aan de slag kan.

Lees verder onder de advertentie

Het digitale plan bestaat uit ruim 70 pagina’s en bevat alle ingrediënten om een ruimte in te richten. Neem de woonkamer: van kleurenplan, schilder- en behangtips, banken, vloerkleden, boekenkasten en poefjes tot opbergmanden, vazen, plantenpotten, fotolijsten en raambekleding. En dan is het een kwestie van mixen en matchen. De een kiest voor een bank van 600 euro, een ander heeft daar 2.500 euro voor over. Keuze genoeg. Klanten krijgen korting op onder meer verf, zodat die 149 euro snel is terugverdiend. The Home Style Club werkt samen met onder andere fonQ, Verf.nl en Werk aan de Muur.

Om te beginnen: wat is jullie favoriete woonstijl? En wat zijn de trends op dit moment?

Sofie: ,,Ik houd van een eclectische woonstijl, dus een mix. Modern, met veel kleur. Wit en zwart raken uit. Wit is zo hard. De trend is dat alles zachter en ronder wordt. En zwart wordt vervangen door bruin. Om misverstanden te voorkomen: we werken ook nauw samen met stijliconen die wél van wit houden. Smaken verschillen, toch?’’

Nancy: ,,Ik had altijd een voorkeur voor de Scandinavische stijl, maar door Sofie durf ik nu veel meer met kleur. Ik heb een blauwe bank en een blauw plafond: dat had ik een paar jaar geleden niet gedurfd. Nu zie ik steeds meer hoe kleur een ruimte kan veranderen. Mensen zouden van mij meer mogen durven. Doe eens een behangetje aan het plafond, waarom niet?’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Startup van de Week: OneThird gooit hoge ogen met scanner tegen voedselverspilling

Een pot verf op Instagram bracht jullie bij elkaar en leidde uiteindelijk tot de oprichting van The Home Style Club. Hoe is het idee ontstaan? Wat is jullie achtergrond?

Nancy: ,,Als marketeer heb ik jarenlang voor verschillende bedrijven gewerkt, ook al had ik als kind al de vurige wens om ondernemer te worden. In loondienst heb je toch het idee dat je de droom van iemand anders aan het verwezenlijken bent. Bij die bedrijven heb ik alle facetten van marketing eigen gemaakt. Tijdens corona moest ik – net als bijna iedereen – thuis werken. Ik had tijd over en we hadden net onze tuin opgeknapt. En toen kwam ik op het idee om een Insta-account te beginnen over interieur: ik had net een nieuw huis gekocht en was bezig met inrichten. Het was hobby, maar had al snel veel volgers. Ik had mijn slaapkamer geverfd en had een pot verf over. Ik postte een story op Instagram, Sofie reageerde direct en wilde die pot verf graag hebben. Toen zagen we elkaar voor het eerst. Sofie had ook een Insta-account over interieur. En het klikte meteen.’’

Test je product zo snel mogelijk en ga met klanten in gesprek. Verken ook direct de mogelijkheden om partners aan je startup te binden

Sofie: ,,Net als Nancy had ik ook een huis gekocht dat opgeknapt moest worden. En ik had ook een Insta-account over de verbouwing en inrichting. Het sloeg direct aan: na mijn allereerste post, zo’n drie jaar geleden, ging het al helemaal door het dak en wilden verschillende fotografen langskomen. Ik had op dat moment ook een baan. Nancy en ik wonen een kwartiertje rijden bij elkaar vandaan. We hadden beide een samenwerking waarbij we een DIY-project (do it yourself, red) moesten uitvoeren. We besloten dit samen op te pakken en een tafel met tegels te maken in mijn tuin. Langzaam maar zeker ontstond het idee voor The Home Style Club. Nancy en ik kregen vaak vragen van volgers. Bij de inrichting van hun huis kwamen ze er vaak niet uit en vroegen ons om tips. Veel mensen worden simpelweg niet blij van de ruimte waar ze eigenlijk het liefst zijn: thuis. Maar ja, wie een interieurspecialist inhuurt en een uitgebreid plan wil, is zo een paar duizend euro kwijt. Terwijl de meeste mensen dat niet kunnen betalen. Zo is het idee ontstaan: een kant-en-klaar interieurplan voor lage prijs, voor iedereen toegankelijk.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Startup van de Week: Passimoncello, 100 procent natuurlijke limoncello van passievrucht

Oké, er was een idee. Hoe zijn jullie toen te werk gegaan?

Nancy: ,,We hebben ons heel goed voorbereid voordat we live gingen, op 1 september 2022. We hebben stijliconen benaderd met de vraag of ze onderdeel van de club wilden zijn. We hebben een website gemaakt met de juiste look and feel. Verder zijn we op zoek gegaan naar partners. Voor de lancering sloten we partnerships voor exposure op ons platform met partijen die echt geloofden in onze missie. Deze bedrijven geloofden echt in ons verhaal. En onze stijliconen hebben een enorme achterban, dat heeft ons echt geholpen.’’

Sofie: ,,Nancy en ik houden niet van half werk, dus we hebben keihard gewerkt en het concept tot in de puntjes uitgedacht. We hadden allebei een vaste baan hè? Ik heb een eigen huis, een gezin. Die vastigheid moest ik dus loslaten. Voor de zekerheid had ik na mijn ontslag wel een paar freelance klussen aangenomen. We hebben goed gebruikgemaakt van ons netwerk bij het opzetten van het platform.’’

Lees verder onder de advertentie

Welke tips hebben jullie voor mensen met een innovatief idee die graag een onderneming willen beginnen?

Nancy: ,,Test je product zo snel mogelijk en ga met klanten in gesprek. Verken ook direct de mogelijkheden om partners aan je startup te binden. Dat hoeven niet per se investeerders te zijn: het kunnen ook adverteerders zijn. Zo kun je elkaar versterken. Bedenk wat je voor hen kunt betekenen en ga in gesprek.’’

Sofie: ,,Denk goed na over de positionering van je product. Wij hebben ervoor gekozen het luchtig te houden, met humor en persoonlijkheid. Wij stralen fun uit en merken dat dit als een magneet werkt. Dit werkt bij ons goed, omdat het past bij ons motto. Inrichten moet leuk zijn en niet frustrerend. Bedenk goed welke waarden in jouw bedrijf belangrijk zijn en hoe je deze kunt verbinden in je DNA.’’

Het team van The Homestyle Club.
Lees verder onder de advertentie

Sofie, wat zijn volgens jou de sterke eigenschappen van Nancy? En andersom?

Sofie: ,,Nancy heeft eindeloos veel energie. Soms moet ik haar afremmen, maar het is heel prettig om zo iemand naast je te hebben, zeker als je er zelf helemaal doorheen zit. Ik kijk meer de kat uit de boom, terwijl zij doorpakt. Ze heeft meer lef. En Nancy gaat over het geld, haha.’’

Nancy: ,,Veel mensen vinden het spannend om over geld te praten, maar dat ik heb nooit begrepen. Het is niet meer dan een waardeuitwisseling. Je schat een waarde in voor hetgeen je te bieden hebt, in dat verhaal neem je een ander mee. Sofie heeft de sterke eigenschap dat ze iets afmaakt wanneer ze ergens aan begint. Ook kan ze ons verhaal heel goed overbrengen: sfeervol, met veel jeu. Een taakverdeling hebben we niet echt, het gaat als vanzelf.’’

Door wie of wat laten jullie je inspireren?

Nancy: ,,Steffy Roos du Maine, zij heeft een kantoor voor letselschade. Je hoeft haar alleen te betalen als ze de zaak wint. Die manier van werken vind ik inspirerend, het helpen van mensen moet altijd je missie zijn. Ook laat ik me graag inspireren door vrouwen die verbonden zijn aan de Harper’s Bazaar Business Club.’’

Lees verder onder de advertentie

Sofie: ,,Dan noem ik Lidewij Edelkoort, een trendwatcher. Zij zegt nuttige dingen over groepsvorming. Ieder mens is uniek en heeft specialistische eigenschappen. Zet ze bij elkaar, want samen kun je echt impact maken. Celine Charlotte vind ik ook een echte powervrouw: met het verzorgen van online cursussen heeft ze op een slimme manier miljoenen verdiend.’’

Lees ook: Startup van de Week: QSTA, online versmarkt voor avontuurlijke foodprofessionals

Wat zijn jullie ambities met The Home Style Club? Is er een plan B, mocht het mislukken?

Nancy: ,,Wij willen het grootste interieurplatform van Nederland worden. Op termijn willen we ook uitbreiden naar het buitenland. We hebben internationale ambities en geloven heilig in onze missie: mensen helpen om zelfverzekerde keuzes te maken. Het concept is heel goed uitgedacht en het werkt: we maken vanaf dag één al winst.’’

Lees verder onder de advertentie