InnovatieGroei

Succes met sambal: Shirley (21) verkoopt Sambalmeisje op grote schaal

Shirley de Bruyn, het Sambalmeisje. Foto's: Jeffrey Groeneweg
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Wanneer Shirley in de keuken sambal maakt, heeft ze altijd een notitieboekje bij de hand. Ieder detail wordt opgeschreven: welke peper ze gebruikt, de hoeveelheid laos, basterdsuiker, knoflookpoeder, enzovoorts. Bij iedere wijziging wordt er even geproefd. ,,Het gaat niet alleen om de pittigheid; de smaak is ontzettend belangrijk. Sambal moet een aanvulling op een gerecht zijn”, verklaart uit Dordrecht afkomstige ondernemer in gesprek met AD.

Door haar Indische roots maakte Shirley al op jonge leeftijd kennis met de Indische en Indonesische keuken. Vooral sambal heeft haar in zijn greep. ,,Ik houd van sambal. Hoe pittiger, hoe beter”, verduidelijkt ze glunderend. Oom Ruud leerde de Dordtse sambal oelek, badjak, brandal en manis maken. Inmiddels verkoopt ze haar eigen versies hiervan (op sambal oelek na) in drie verschillende pittigheidsgraden, ook wel de Scovilleschaal genoemd.

Verkoop van sambal via sociale mediakanalen

Over een maand wordt de website van Sambalmeisje gelanceerd. De verkoop van haar producten gaat via sociale mediakanalen zoals Instagram en Facebook, dat is ook waar het allemaal begon. ,,Middenin coronatijd bedacht ik om me verder te verdiepen in de wereld van sambal. Waar komt het vandaan? Hoe wordt het geteeld? Ik begon met het delen van mijn zoektocht en bezocht kwekerijen, toko’s en restaurants. Ik vertel het verhaal van peper naar sambalpotje.”

Lees verder onder de advertentie
Shirley de Bruyn: ,,Of ik mijn eigen sambal wil produceren, dan zeg je toch geen nee? Dat is een uniek aanbod!”

Shirley de Bruyn als sambal-influencer

De jonge ondernemer wilde een ‘sambal-influencer’ worden, tot Koningsvogel haar benaderde en vroeg of ze een samenwerking aan wilde gaan. ,,Of ik mijn eigen sambal wil produceren, dan zeg je toch geen nee? Dat is een uniek aanbod!”

Eerst maakt Shirley de sambal thuis, vervolgens worden personen uit haar omgeving onderworpen aan de proeffase. ,,Datzelfde gebeurt bij Koningsvogel; dan zitten we met een stuk of zes mensen rondom de tafel.” Een van hen is vader Rob de Bruyn. ,,Hij helpt mij met alles. Mijn vader heeft 35 jaar geleden een toko gehad. Dat heette de Indische Maaltijdendienst (IMD) en was erg populair.”

Lees verder onder de advertentie

Sambal populairder maken onder jongeren

Met Sambalmeisje houdt ze de familietraditie in stand. ,,Ik merk dat sambal minder bekend is onder mijn generatie. Mijn vrienden vonden sambal eerst niet lekker, maar nadat ik mijn sambal aan hen liet proeven waren ze enthousiast. Ik hoop sambal populairder te maken onder jongeren.”

Sambal is een specifiek product, maar de verkoop loopt enorm goed. Na mijn studie wil ik hier absoluut mee verder

Opbrengsten gebruiken voor sambalproductie

Maar voordat ze daar fulltime mee aan de slag kan, moet De Bruyn eerst nog haar opleiding marketing en communicatie afronden. ,,Ik zit nu in mijn examenjaar. Iedere dag na school ben ik wel bezig met mijn bedrijf. Sambal is een specifiek product, maar de verkoop loopt enorm goed. Na mijn studie wil ik hier absoluut mee verder.” De Dordtse kan nog niet volledig rondkomen van de opbrengsten: ,,Veel mensen denken van wel, maar de meeste opbrengsten gaan meteen weer terug naar de productie van de sambal.”

Aan haar ambities ligt het niet: ,,Het is mijn droom om verder te gaan dan Sambalmeisje, verder dan sambal.” Volgens de jonge ondernemer kan iedereen sambal leren eten. ,,Mijn vriend at thuis nooit sambal, nu vliegen de potjes erdoorheen. Inmiddels eet mijn hele schoonfamilie pittig eten.” Shirley kijkt naar haar sambalpotjes op tafel. ,,Soms besef ik niet dat ik dat ben; dat ik met een eigen label op mijn eigen sambal sta.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Gepersonaliseerde aardappels van Pieperpost blijken hit: 400 bestellingen per dag