InnovatieTechnologie

Succesvol ondernemen met AI: Belco zet als eerste bedrijf ChatGPT in voor verbetering klantenservices

 
Foto: Shutterstock
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Softwarebedrijf Belco gaat het AI-taalmodel ChatGPT inzetten binnen de eigen digitale klantenservice-omgeving. Daarnaast wil het bedrijf in de toekomst meer slimme functies van ChatGPT koppelen aan zijn software om de kwaliteit en efficiëntie van klantenservices verder te verbeteren.

Lees verder onder de advertentie

Klantenservicemedewerkers krijgen regelmatig via verschillende (online) kanalen vragen binnen van klanten in een andere taal dan het Nederlands. Met de nieuwe koppeling van Belco met ChatGPT kunnen deze vragen met een druk op de knop vertaald worden naar het Nederlands. Ook antwoorden op vragen kunnen eenvoudig vertaald worden door het AI-taalmodel.

,,Voor een beperkt aantal klanten van Belco is de testversie van deze functie nu al beschikbaar”, zegt eigenaar Edwin Kruis.

Lees ook: ChatGPT als oplossing voor tekstschrijvers: kun je al besparen op je reclamebureau?

Lees verder onder de advertentie

ChatGPT biedt meer mogelijkheden voor klantenservices

De mogelijkheden van ChatGPT in combinatie met de software van Belco stoppen niet bij het vertalen van teksten. ,,ChatGPT heeft veel functies die interessant zijn om de kwaliteit en efficiëntie van een klantenservice te verbeteren. In de toekomst kunnen antwoorden van klantenservicemedewerkers bijvoorbeeld automatisch herschreven worden in de gewenste tone of voice van het bedrijf, kunnen conversaties eenvoudig worden samengevat en verwerkt worden tot een takenlijst en is het zelfs mogelijk aan de hand van data van de klantenservice verbanden te leggen of informatie samen te brengen. We zijn druk bezig ook deze functies zo snel mogelijk te integreren in Belco”, legt Edwin Kruis uit.

Lees ook: ChatGPT: hoe AI de komende jaren het ondernemerschap zal veranderen

Klantenservicemedewerkers blijven ook mét ChatGPT nodig

De snelle ontwikkelingen op het gebied van ChatGPT roepen de vraag op of AI-robots het werk van klantenservicemedewerkers in de toekomst kunnen vervangen. Edwin Kruis denkt niet dat dit het geval zal zijn.

Lees verder onder de advertentie

,,Een goede klantenservice blijft mensenwerk. De bots gaan ons werk niet overnemen, maar ze kunnen een klantenservice wel kwalitatief beter en nog klantvriendelijker maken – dat juichen we natuurlijk alleen maar toe.”