Nieuws Technologie

Waskoning boekt omzet van 70 miljoen met was voor 300 zorginstellingen

Lips+, de grootste wasbaas in de Nederlandse zorgsector, is na diverse overnames weer helemaal zelfstandig. De zaken gaan goed. ,,Onlangs hebben we geïnvesteerd in zestig nieuwe vrachtwagens", zegt algemeen directeur Eduard Molkenboer.

René Bogaarts | Foto: Frank Jansen 2 mei 2018

Grootste wasbaas 300 zorginstellingen

Dat Eduard Molkenboer (53) na een carrière bij containeroverslagbedrijf ECT en koeriersbedrijf DHL de overstap maakte naar Lips+, is niet zo vreemd als het op het eerste gezicht lijkt. ,,Lips+ is vooral een enorme logistieke operatie", zegt Molkenboer. ,,We doen met ongeveer negenhonderd enthousiaste medewerkers de was voor 35 ziekenhuizen en 300 zorginstellingen in heel Nederland. Elke dag zijn daarvoor tachtig vrachtwagens onderweg."

Investeren

Molkenboer is sinds 2014 algemeen directeur van Lips+, en sinds februari vorig jaar is hij ook een van de vier aandeelhouders. Tien jaar daarvoor had de oude eigenaar en naamgever Hans Lips zijn bedrijf aan de Britse branchegenoot Synergy Health verkocht, dat op zijn beurt in oktober 2015 werd overgenomen door het Amerikaanse Steris. Omdat wassen en textielverzorging niet tot de kernactiviteiten behoorde, konden Molkenboer en drie collega’s in het management het bedrijf met een lening van het Amerikaanse moederbedrijf overnemen.

Van aflossen is het nog niet gekomen, lacht Molkenboer. ,,We zijn juist druk aan het investeren. Onlangs hebben we via een leaseconstructie zestig nieuwe vrachtwagens aangeschaft. Steris vindt het fijn dat ze hun zaken in Nederland goed hebben afgewikkeld, maar er zit uiteraard een gezonde businesscase onder die lening en het bedrijf heeft een zeer gezonde balans. En wij zijn blij met hun lening, omdat zij de branche kennen en naar de lange termijn kijken."

Veel wil Molkenboer niet zeggen over de resultaten van het bedrijf. ,,We hebben een omzet van zo’n zeventig miljoen euro en we schrijven zwarte cijfers", is het enige dat hij erover kwijt wil. De grootste uitdaging zit hem in het beheersen van de kosten. ,,In de zorg draait het vooral om kostenbeheersing", legt hij uit. ,,Dat legt een enorme druk op ons en op onze prijzen." Lips+ heeft nu nog veertien vestigingen, maar dat zullen er op termijn minder worden. Volgens Molkenboer is dat zowel economisch als ecologisch beter.

Innovatie

Lips+ heeft de zorg over de lakens en handdoeken, en de bedrijfskleding van artsen en verpleegsters van al ‘zijn’ ziekenhuizen en zorginstellingen, plus die over de kleding van bewoners van die zorginstellingen. Hygiëne is uiteraard een basale eis die aan het bedrijf wordt gesteld.

Maar Lips+ doet meer. Sinds enkele jaren werkt het met UHF-technologie, waarmee wasgoed van bewoners van zorginstellingen via radiofrequenties geïdentificeerd kan worden. ,,Daardoor hebben we vermissingen tot een minimum kunnen terugbrengen. Dat is niet alleen fijn voor die bewoners, die gehecht zijn aan hun spulletjes. Het bespaart onze klanten ook de kosten van zoekacties en klachtafhandeling", legt Molkenboer uit.

Een partner van Lips+ ontwikkelde een speciaal soort lakens, die zogeheten ‘doorlig-klachten en –wonden’ bij patiënten verminderen. ,,Wij vermarkten die voor hen. Ze zijn weliswaar iets duurder dan gewone lakens, maar bieden de patiënten veel extra comfort en zorgen onder aan de streep ook nog eens voor lagere zorgkosten." De lakens, handdoeken en bedrijfskleding die Lips+ elke dag wast, zijn voor het grootste deel eigendom van het bedrijf. Volgens Molkenboer was dat een innovatie waarmee de oude Lips veel succes had.

Efficiencyslag

De investering in nieuwe vrachtwagens zorgt volgens Molkenboer voor een verdere efficiencyslag. ,,Ze zijn zuiniger dan de oude vrachtwagens en hebben minder vaak panne. Ze zijn uitgerust met een speciaal rijmanagement-systeem, zodat chauffeurs zuiniger kunnen rijden. Bovendien zijn ze Euro-6 gecertificeerd, waardoor ze een lagere CO2-uitstoot hebben’" zegt hij. Een bijkomend voordeel is dat de nieuwe vrachtwagens meteen voorzien konden worden van het vernieuwde logo van Lips+ zodat, aldus Molkenboer, ,,instellingen kunnen zien dat wíj bij hen de was doen, in plaats van een onbekend Engels of Amerikaans bedrijf."

Om nóg meer te doen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, werkt Lips+ in Rotterdam aan een experiment waarbij de aanhangers aan de rand van de stad worden gekoppeld aan elektrische trucks van een partnerbedrijf, die met zonnepanelen van groene stroom worden voorzien. Als dat succesvol blijkt, zal het zekernavolging krijgen.

Verantwoord ondernemen

,,Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet alleen iets wat wij zelf willen, onze klanten vragen ook wat wij op dat gebied doen", vertelt Molkenboer. ,,We zijn daarom ook bezig om linnen te gebruiken waaraan 20% gerecycled katoen is toegevoegd. Dat moet ook wel. Katoen maakt de aarde kapot."

,,Als je beseft dat voor één kilo katoen zesduizend liter water nodig is, begrijp je dat die situatie onhoudbaar is. Daarnaast hebben we onlangs een nieuw proces geïntroduceerd, waardoor we bij lagere temperaturen kunnen wassen. Dat kost minder energie." Bij Lips+ werken bovendien veel mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. ,,Wij halen de gestelde eis van 5% met gemak", aldus Molkenboer.

Focus

Er is volgens Molkenboer volop concurrentie in de wasserijbranche. En daarom is het van belang om je te focussen. Waar anderen ook werken voor sectoren als de horeca of andere bedrijfstakken, concentreert Lips+ zich op de zorgsector. ,,We begrijpen wat ziekenhuizen en zorginstellingen willen en wat hen bezighoudt. De kwaliteit van het linnengoed kan hen bijvoorbeeld een bepaalde uitstraling geven. Dankzij ons managementinformatiesysteem en de opleidingen van onze accountmanagers kunnen wij ze daarbij helpen", aldus Molkenboer. Hij schat dat Lips+ in de zorg de grootste textielreiniger is.

We begrijpen wat ziekenhuizen en zorginstellingen willen en wat hen bezighoudt

Eduard Molkenboer, algemeen directeur Lips+