,,Zoals je ziet wordt deze locatie nu afgebouwd en worden de laatste puntjes op de ‘i’ gezet”, begint de pas 31-jarige medeoprichter van de succesvolle restaurantketen waarbij alles in het teken staat van de geliefde avocado. ,,We zaten net middenin een werving en selectieperiode, maar helaas hebben we die weer on hold moeten zetten. Het voelt allemaal super raar. Aan de ene kant is het irritant dat we ons continu moeten aanpassen zodra er weer nieuwe maatregelen worden genomen, maar aan de andere kant voelt het als een uitdaging. We hebben er namelijk heel bewust voor gekozen om tijdens deze crisis door te gaan met groeien.”
Jullie hebben dit jaar vestigingen in Madrid en Londen geopend, er is een locatie in Brussel bijgekomen, Parijs en Stuttgart staan nog op de rol en deze plek in Leidschendam zal vroeg of laat ook opengaan. Waarom kiezen jullie voor expansie terwijl we nog altijd midden in een crisis zitten?
,,Natuurlijk brengen dit soort stappen altijd risico’s met zich mee, maar met The Avocado Show zitten we nog altijd bovenop de trend. Wij bieden datgene waar mensen naar zoeken, namelijk gezond eten en een experience. Die behoefte verdwijnt niet. Virussen komen en gaan. Er komt een moment dat de wereld weer opengaat en dan zullen we er staan om iedereen te bedienen. Ik probeer altijd optimistisch te blijven en dat is gelijk mijn boodschap aan andere ondernemers. Blijf positief, zelfs nu de situatie behoorlijk uitzichtloos lijkt.”
Lees ook: The Avocado Show, mono-restaurant met een belofte
Sommige mensen zetten hun vraagtekens bij horecaondernemers die in deze tijd met expansie bezig zijn. Ze zijn van mening dat het overheidsgeld daar niet voor is bedoeld. Wat vind je daarvan?
,,Het is niet zo dat wij onze groei met overheidssteun bekostigen. Sterker nog, zelfs mét deze steun gaan we er in de crisis alsnog op achteruit. We groeien met eigen middelen, maar ook mede dankzij de hulp en steun van onze investeerder Shawn Harris en haar bedrijf Orange Wings.”
Het algemene beeld van The Avocado Show is dat dit één groot succesverhaal is, maar dat wil ik ontkrachten. Bedenk maar een fout en we hebben ‘m in die vijf jaar sinds de oprichting weleens gemaakt
In politiek Den Haag gaan er geluiden dat er volgend jaar een einde komt aan de overheidssteun.
,,Ik heb daar gemengde gevoelens bij. Natuurlijk ben ik blij met de steun die we ontvangen, maar ik denk ook dat het goed is als we een andere koers gaan varen om volgend jaar niet weer in deze situatie te belanden. Helaas zullen er dan horecagelegenheden zijn die omvallen, maar ik ben er van overtuigd dat er altijd weer andere ondernemers zijn die nieuwe manieren vinden om succesvol te zijn in deze branche.”
Lees ook: The Avocado Show, mono-restaurant met een belofte
Genoeg over corona. Je bent net terug uit Londen waar jullie dit jaar dus een restaurant hebben geopend. Hoe was het daar?
,,Het is supermooi om te zien dat er weer nieuwe fans van ons merk bij zijn gekomen. Er heerst bij mij altijd een gevoel van ongeloof als ik een rij voor ons restaurant zie staan. Ik vind het geweldig om als ondernemer de juiste snaar van klanten te raken. Mensen komen soms letterlijk vanuit Tokio naar Amsterdam waar ze dik twee uur in de rij staan om een pokébowl van The Avocado Show te eten. Als je de voldoening dan op hun gezicht ziet…”
The sky lijkt soms echt pas the limit voor The Avocado Show.
,,De potentie van ons concept is inderdaad enorm. En omdat er altijd weer nieuwe kansen ontstaan, nieuwe openingen zijn en we altijd maar door willen blijven gaan, sta ik er eigenlijk niet vaak genoeg bij stil wat we in de afgelopen jaren allemaal hebben opgebouwd. Het algemene beeld van The Avocado Show is dat dit één groot succesverhaal is, maar dat wil ik ontkrachten. Mijn compagnon Ron Simpson en ik hadden absoluut geen ervaring in het openen van restaurants. Bedenk dus maar een fout en we hebben ‘m in die vijf jaar sinds de oprichting weleens gemaakt. We hadden in het begin totaal geen controle over onze kosten. Het geld stroomde net zo hard de deur uit als dat het binnenkwam. We namen veel te veel mensen aan, kochten veel te ruim in en ik kan mij zelfs nog herinneren dat ik ooit eens een uur voor de opening van een nieuwe locatie nog bestek moest gaan kopen omdat dit er nog niet was. Haha, met iets meer ervaring hadden we behoorlijk wat geld bespaard. Het zijn wijze lessen en zeker in deze tijd blijft het hard werken. Dit weerhoudt ons er alleen niet van om verder te blijven groeien.”
Lees ook: Zo gaat Ron Simpson viraal met restaurant The Avocado Show
Om die groei te blijven realiseren, werken jullie met de franchiseformule. Hoeveel aanvragen ontvangt The Avocado Show op jaarbasis en wanneer ga je met een mogelijke franchisenemer in zee?
,,Het zijn bizar veel aanvragen. Ik denk dat we er ieder jaar meer dan tweehonderd ontvangen, waarvan maar een klein deel in aanmerking komt om daadwerkelijk een Avocado Show te openen. Het draait namelijk niet alleen om de financiën. Potentiële partners moeten dezelfde waardes als wij hebben. Het moet gewoon een goed zakelijk huwelijk zijn. Ook moet onze partner de lokale markt in zijn of haar land als geen ander kennen. Hoewel ik denk dat ons concept het in de meeste Europese hoofdsteden goed zal doen, is het soms toch nodig om wat kleine aanpassingen te doen. Je hebt tenslotte in ieder land met andere culturen te maken.”
Wat zijn in dat opzicht jullie plannen voor de nabije toekomst?
,,We waren heel dicht bij een locatie in Berlijn, maar door de onverwachte coronaontwikkelingen is dat helaas afgeketst. Balen, want hier hebben we maanden aan gewerkt. Met de steden die je net noemde, gaan we het voorlopig eerst doen. We verwachten onze omzet in 2022 te verviervoudigen, maar daarvoor moeten onze restaurants in Europa echt goed op de rit staan. Daarnaast hebben we nog genoeg andere zaken waar we druk mee zijn. De Avo Fries (friet gemaakt van avocado, red.) zijn recent gelanceerd waarvan al een grote partij aan een bedrijf in Koeweit is verkocht en ook binnen Nederland is er veel vraag naar. Verder gaan we weer starten met de online kookshows, er is een nieuw to-go-model, we gaan stevig inzetten op TikTok en gezien de huidige tijd natuurlijk op delivery. Een flinke lijst dus. Ik denk overigens dat iedere ondernemer zo’n lijst zou moeten opstellen. Puur om je te kunnen focussen op zaken waar je nog wel invloed op hebt tijdens deze crisis.”
Over The Avocado Show
Julien Zaal en compagnon Ron Simpson hebben The Avocado Show in 2017 opgericht. Het eerste restaurant werd geopend in De Pijp in Amsterdam, maar inmiddels zijn er al zeven filialen bijgekomen. Naast Amsterdam, Brussel, Madrid en Londen staan er openingen in Parijs, Stuttgart en Leidschendam op de agenda. The Avocado Show heeft op dit moment 21 franchisevestigingen getekend. Zaal geeft aan dat er in 2022 in totaal 300 mensen onder de vlag van The Avocado Show zullen werken.