InnovatieTechnologie

Trend voor ondernemers: rapportages en dashboards op maat

Dennis de Gier (l) en Michel Büchner zien veel kansen voor hun 'Rapportage als een dienst'. Foto: The Reporting Agency
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Erwordt al veel aangeboden 'as a service'. Van muziek en fietsen totzelfs spijkerbroeken en licht. Niet meer kopen, maar gebruiken viaeen maandelijks abonnement. Rapportages-als-een-dienst is nieuw indit rijtje. Dennis de Gier en Michel Büchner zien kansen mkb-ondernemers te ontzorgen en bedrijfsperformance te verbeteren.

Lees ook: Dankzij data klanten met huidproblemen nóg beter helpen: zo doet Paula's Choice het

Inzichten niet alleen voor data-experts maar voor iedereen in de organisatie toegankelijk

Volgens onderzoeks-en adviesbureau Gartner staat Analytics nog steeds op nummer 1 in het lijstje van (IT-)prioriteiten. Een vande trends die het bureau voor 2021 voorspelt, is dat dashboardssteeds sneller en makkelijker op maat gemaakt worden. De inzichten,normaal alleen beschikbaar voor data-experts, worden zo toegankelijkvoor iedereen in de organisatie.

Lees verder onder de advertentie

Het is de USP van het vorig jaar oktober door Büchner en De Gier opgerichte TheReporting Agency. Kern van hun Reporting as a Service (RaaS)is het ontzorgen van het rapportageproces, inclusief het maken vanklantspecifieke dashboards. Een belangrijk onderdeel om voor iedereenin de organisatie a single source of truth te realiseren.

Je neemt een abonnement en bent volledig ontzorgd. Dat abonnement kost, afhankelijk van de complexiteit van het dashboard, ergens tussen de 50 euro en 250 euro

Dennis de Gier, The Reporting Agency

Voordeel is dat je niet zelf alle expertise en software in huis hoeft te halen

„Het gedeelte reporting asa service houdt in dat je als klant geen omkijken hebt naarde configuratie, het beheer en onderhoud van de software, de hardware ende rapportages. Je neemt een abonnement en bent volledig ontzorgd. Dat abonnement kost, afhankelijk van de complexiteit van het dashboard, ergenstussen de 50 euro en 250 euro, zegt De Gier. Voor die prijs hoefje zelf geen dure softwarelicentie af te sluiten of expertise in devorm van een data-analist in huis te halen. Het vraagt wel eeninitiële investering voor de inventarisatie van deinformatiebehoefte, het inrichten van het onderliggende proces en hetop maat ontwerpen van het dashboard of rapport. Die zit zo rond de 5.000 euro, vertelt De Gier.

Lees ook: Merendeel van het mkb maakt nog geen gebruik van crm-systeem

Lees verder onder de advertentie

Het hele traject van intake tot dashboard kan binnen 6 tot 8 weken uitgevoerd worden. Prettig wanneer je bijvoorbeeld een lening wil aanvragen bij de bank, die tegenwoordig steeds meer managementinformatie eist. En dan gaat het niet alleen over financiële informatie. Of als je een nieuw product of dienst hebt gelanceerd waarvan je snel wil weten wat de resultaten zijn. Misschien moet er bijgestuurd worden.

De markt zat in 2014 nog niet te wachten op rapportageadvies

Dennis de Gier en Michel Büchner, oprichters van The Reporting Agency, werken al een aantal jaren met data en rapportages. Samen zitten ze ook in Reporting Insight, dat door De Gier in 2014 is gestart. Een rapportageadviesbureau. „Maar daar zat de markt vanwege de crisis helaas nog niet op te wachten”, vertelt De Gier. „Ondertussen kreeg ik wél interimopdrachten en recruitmentaanvragen. Uiteindelijk is er een mix van aanvragen gekomen en is het een advies, interim en werving & selectiebureau geworden."

Lees ook: Met crm-systeem een kwart meer omzetverhoging

Lees verder onder de advertentie

Büchner volgt een ander pad. Hij werkte in derollen als analist, controller en manager bij RWE, Essent en Oxxiowaarna hij in 2013 Het Slimme Collectief oprichtte. Een portal dieklanten toegang geeft tot de data van slimme energiemeters, netjesomgezet in begrijpbare overzichten en grafieken.

Investeringen om teblijven voldoen aan voortdurende nieuwe wet- en regelgeving zorgenervoor dat Büchner besluit zijn bedrijf te verkopen, waarna hetSlimme Collectief onderdeel wordt van Twinstone. Büchner gaat aan deslag als manager pricing bij PostNL. Büchner en De Gierontmoeten elkaar als Büchner voor PostNL een Finance Professionalzoekt. De Gier brengt uitkomst via zijn werving & selectie bureauen ze houden contact.

Je kunt kiezen uit tweeduizend apps. Ga er maar aan staan als ondernemer

In 2020 merken DeGier en Büchner vanuit klantaanvragen dat de behoefte toeneemt. Nietalleen naar rapportages maar ook naar hetrapportageproces zelf en het opzetten ervan. Met het voorbeeld van Het Slimme Collectief-portal in het achterhoofd, gaan ze op zoek naar een moderne Cloud-oplossing, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk. „Het was nietzozeer de technische complexiteit waar we van schrokken, maar van dehoeveelheid opties die we konden selecteren. In de marketplacevan Microsoft Azure staan wel tweeduizend apps waar je uit kunt kiezen. Gaer maar aan staan”, zegt Büchner.

Lees verder onder de advertentie
Een dashboard op maat kan ondernemers meer grip en inzicht bieden in hun bedrijf. Foto: The Reporting Agency

Bedrijven hebben veel profijt van goede dataverwerking en rapportages. Of het nu om snelheid, lagere kosten of betere informatie gaat, de rapportages werpen hun vruchten af. ,,Met meer grip op eninzicht in hun bedrijfsprocessen maken ze nu slimmere keuzes. Dat betekent verbetering van hun winstgevendheid", aldus Büchner.