InnovatieGroei

Van studentenkamer naar miljoenenbedrijf: zo bouwen Julia en Randy aan hun merk Clay And Glow

De twee oprichters van Clay And Glow, Julia Veer (r) en Randy Feliz. Foto's: Daniella van Bergen
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Dat idee is nu drie jaar oud en inmiddels is Clay And Glow, het bedrijf van Julia (24) en haar vriend Randy Feliz (31), een groot succes. Niet alleen doen ze het online uitstekend met een goed draaiende webshop en een trouwe schare fans op social media (onder wie influencers Kim Feenstra en Monica Geuze), ook cosmeticaketen ICI Paris XL omarmde Clay And Glow en verkoopt hun producten nu in alle Nederlandse winkels en ook deels in België en Luxemburg.

Het bedrijf groeide in korte tijd uit van twee studenten die vanuit een studentenkamer via een webshop enkele stuks verkochten naar een internationaal bedrijf met een kantoor in Den Haag waar inmiddels acht mensen werken en waar per maand 12.000 producten over de toonbank gaan. En het assortiment groeide van een enkel kleimasker naar een merk met tien verschillende huidverzorgingsproducten, volledig vegan en dierproefvrij, gemaakt in Nederland en met zo natuurlijk mogelijke ingrediënten.

Lees ook: Ondernemende zussen maken verzorgingsproducten van groenten

Lees verder onder de advertentie

'Ik werd niet blij van die witte en groene potjes'

,,Waarom ik Clay And Glow ben begonnen? Omdat ik een enorme gevoelige huid heb en allergische reacties op skincare producten krijg”, vertelt Julia aan het AD. ,,Ik had last van acne, maar ik kreeg alleen maar allergische reacties van alle producten die ik gebruikte. Ik werd doorverwezen naar een dermatoloog en die zei dat ik vooral naar natuurlijke producten moest gaan kijken. Maar als ik dan naar de winkels ging, werd ik er totaal niet blij van. Het waren saaie en vaak witte of groene potjes. Ik móést het gebruiken in plaats van dat ik het wílde gebruiken. Toen dacht ik, waarom gaan we het niet zelf doen? En zo zijn we begonnen met dit avontuur.”

Met nul inhoudelijke kennis en geringe zakelijke ervaring gingen Julia en Randy het avontuur aan. Met de verkoop van een andere webshop hadden ze een klein startkapitaal. ,,In de tussentijd hebben we natuurlijk heel veel research gedaan en een goede producent voor onze producten gevonden. Voor onze marketing hebben we vooral de kracht van social media ingezet. We hebben heel veel op Instagram gepost en ook onze fans en klanten bij de ontwikkeling van het merk betrokken. We hebben ze gevraagd wat ze willen en welke ingrediënten ze waarderen.”

Lees ook: Sharon Hilgers over succesbedrijf My Jewellery: 'Werken van de een naar de andere groeipiek'

Lees verder onder de advertentie

,,En uiteindelijk kwamen ze zelf ook met suggesties. We kregen bijvoorbeeld de vraag waarom we geen moisturizer gingen maken. Toen hebben we dat gedaan. Op deze manier hebben we een hele mooie band met onze achterban opgebouwd. Wat ook goed werkt, is mensen onze producten laten proberen en dat zij vervolgens hun bevindingen op sociale media delen. Omdat ons product ook echt goed werkt, heeft dat ons veel positieve reclame opgeleverd. En als influencers als Kim Feenstra en Monica Geuze dan ook fan blijken te zijn, is dat natuurlijk helemaal fantastisch. Ik deel sinds kort ook mijn persoonlijke verhaal via TikTok en dat vindt de doelgroep ook erg leuk en inspirerend. Vooral jonge vrouwen die zien dat het ook anders kan.”

beeld deondernemer

Inmiddels is Clay And Glow ‘een miljoenenbedrijf’, maar glamoureus is het zeker niet altijd geweest. In de eerste periode werd elke verdiende cent weer in het bedrijf geïnvesteerd en leefden de twee ondernemers in een studentenkamertje van 17 vierkante meter en aten praktisch elke dag noedels.

Lees verder onder de advertentie

,,Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal veel ingewikkelder dan je van tevoren denkt. Het zoeken naar de juiste samenstelling van onze producten en het vinden van de juiste producent: het duurde allemaal veel langer dan verwacht. En ook toen we van online wilden uitbreiden naar offline was het ook niet zomaar geregeld. Ik heb alle denkbare cosmeticaketens benaderd, maar die zeiden allemaal in eerste instantie ‘nee’. Op aanraden van Randy zijn we doen verder aan ons merk gaan bouwen en een jaar later heeft ICI Paris XL juist ons benaderd. We hebben nu een exclusief contract met ze tot 2024. Het grappige is dat vlak nadat we dat contract hadden afgesloten zich nog veel meer geïnteresseerde partijen bij ons hebben gemeld.”

'Ondernemen is geen sprint, maar een marathon'

,,Natuurlijk hebben we fouten gemaakt door onze onwetendheid en onbevangenheid. Mijn ouders noemen me wel eens naïef. Maar ik zie dat steeds meer als een mooie eigenschap. Als je vooraf weet wat er allemaal fout kan gaan, begin je er misschien niet aan. Maar ik ben heel blij dat we het wel gedaan hebben. Het belangrijkste is dat je leert van je fouten, dat je groeit en evolueert. Het is cruciaal dat je weet met wie je zaken doet en dat je zelf heel goed voor ogen hebt wat je wil en hoe je dat gaat doen. De zakelijke kant is natuurlijk ook ingewikkeld. Je kunt je geld maar één keer uitgeven en jij bent uiteindelijk de eindverantwoordelijke.”

Als stel samen een succesvol bedrijf runnen heeft zo zijn voor- en nadelen. De steun die je aan elkaar hebt is fijn, zegt Julia, maar de twee worden ook wel eens gek van elkaar. ,,Het lastige is gewoon dat je het nooit echt ‘uit’ kunt zetten en werk eigenlijk altijd mee naar huis neemt. Maar we begrijpen elkaar wel en vullen elkaar ook goed aan. Ik ben van de wilde, creatieve ideeën en Randy is van de focus. Hij houdt me voor dat het geen sprint, maar een marathon is.”

Lees verder onder de advertentie

Als je vooraf weet wat er allemaal fout kan gaan, begin je er misschien niet aan. Maar ik ben heel blij dat we het wel gedaan hebben

Julia Veer, medeoprichter van Clay And Glow

Uitbreiden naar Duitsland, België en Luxemburg

Clay And Glow mikt in principe op jonge vrouwen, de zogeheten millennials. Maar de realiteit is dat alle vrouwen met huidproblemen de producten weten te vinden. ,,Huidproblemen zijn natuurlijk niet leeftijdgebonden en inmiddels hebben we ook veel producten voor veel uiteenlopende huidproblemen, van acne en pigmentvlekken tot rimpels.”

De enorme groei van het bedrijf zorgt uiteraard ook voor de nodige groeipijntjes. Als ICI Paris XL bijvoorbeeld een hele grote order plaatst, moet de producent dat ook maar net aankunnen. ,,Maar we kunnen ook niet zomaar bij hem weg, we hebben deze producten samen ontwikkeld. Dat maakt het wel lastig. We willen op dit moment ook niet heel erg gaan inzetten op nog veel meer producten. Wat er nu staat is een hele mooie lijn. We willen vooral nog internationaler, richting België, Luxemburg, Duitsland en de Scandinavische landen, waar skincare erg populair is. En we hebben ook net een deal gesloten met Kappe, het bedrijf achter alle winkels achter de douane op Schiphol.”