Waar voor andere ondernemers corona een periode is geweest om snel te vergeten, gingen de zaken bij Jasper de Zwart in die tijd door het dak. Jasper is trotse eigenaar van wooninrichtingswinkel Home Made By_ REE in Heemstede. In de coronatijd sloeg iedereen aan het verbouwen. ,,We hadden het twee keer zo druk. Er leek geen einde aan te komen,” vertelt de energieke Jasper.
,,Het voelde wat ongemakkelijk tegenover andere ondernemers, maar hier bleef de omzet maar stijgen. Toen dacht ik: dan is het nu de tijd om wat knopen door te hakken over een lang gewenste aanbouw en de bijbehorende verduurzaming.”
Onderscheidend concept
Home Made By_ REE bestaat sinds 2016. Het is een voortzetting van verf- en behangspeciaalzaak REE die er al zat sinds 1947. Jasper de Zwart verkocht daar op zijn zeventiende al potjes verf en op zijn vijfentwintigste nam hij de zaak over.
De financiële crisis en de opkomst van webshops maakten dat Jasper na moest denken over een meer onderscheidend concept. Dat vond hij in de (franchise) formule Home Made By. Behang, gordijnen en verf verkoopt Jasper nog steeds, maar nu als onderdeel van een geheel interieuradvies.
Jasper: ,,Mensen komen hier om totaal ontzorgd te worden op interieurgebied. We verkopen vloeren, meubels, woonaccessoires, hebben een heel netwerk aan vakspecialisten en regelen alles. Dat past beter bij deze tijd en onze doelgroep in dit gebied.”
Wil jij als ondernemer ook weten hoe je energierekening omlaag kan? Ga naar essent.nl/zaakadvies.
Duidelijk en eerlijk verhaal
Na de coronatijd besloot Jasper de tuin achter de winkel van 400 vierkante meter op te offeren voor een aanbouw en dat meteen maar goed aan te pakken. Hij dacht aan een warmtepomp, zonnepanelen en isolatie. Maar hoe pak je zo’n klus aan?
Een collega-ondernemer uit de winkelstraat vertelde toen over zijn goede ervaringen met Essent. Even later stond adviseur Maurice bij Jasper op de stoep in Heemstede. ,,Dat voelde meteen goed. Hij had een duidelijk en eerlijk verhaal over de mogelijkheden en hoe lang het zou duren om de investeringen terug te verdienen.”
Wél een winstpakker was het grote, platte dak van de nieuwe aanbouw: zeer geschikt voor de aanleg van zonnepanelen;
Warmtegordijn bleek 'energievreter'
Een eerste stap was om de Energiefitscan uit te voeren: een persoonlijk bespaaradvies waarbij iemand van Essent langskomt om te kijken waar je energiewinst kan boeken. Jasper had zelf al goede stappen gezet, met ledverlichting en dubbel glas. Het warmtegordijn bij de ingang daarentegen bleek een “energievreter”. Die kon hij beter uitzetten. Net als de isolatie van de bovenverdieping weinig toegevoegde waarde bleek te hebben: dat zou slechts een paar tientjes schelen.
Wél een winstpakker was het grote, platte dak van de nieuwe aanbouw. Dat was zeer geschikt voor de aanleg van zonnepanelen; hij kon er wel veertig op kwijt. Daar kwam de prioriteit te liggen.
Stevige besparing
Afgelopen juli zijn de zonnepanelen geïnstalleerd. De voorbereidende berekeningen van adviseur Maurice gaven aan dat de panelen een besparing van rond de 4100 euro per jaar opleveren. Dat zou weer de kosten drukken die Jasper maakt als hij de winkeldeur open wil zetten zonder het warmtegordijn. Op warme dagen moet de airco dan namelijk extra vermogen draaien. ,,Maar ja, een open uitstraling naar de klant is ook belangrijk.”
Wil jij als ondernemer ook weten hoe je energierekening omlaag kan? Ga naar essent.nl/zaakadvies.
Van sceptisch naar vertrouwen
Voor de toekomst staat eventueel nog de isolatie van de zijgevel op het programma. En Jasper is ook aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn voor elektrische bedrijfsauto’s. Dat is best een ommekeer, want eerder was hij altijd een beetje sceptisch over verduurzamen. Hij vond het milieu en energiebesparing heus belangrijk, maar ja, het kost ook een hoop geld.
Jasper: ,,Maar als zo’n Maurice dan hier langskomt en met je meedenkt alsof het zijn eigen zaak is, ja, dan ben ik helemaal om. Dat geeft je gelijk al het vertrouwen dat het goed komt”