Volgens Puts kunnen die nieuwe technologische mogelijkheden al op korte termijn worden ingezet, zegt hij op het jaarcongres in Hilversum waar achthonderd vertegenwoordigers van Nederlandse werkgevers en brancheorganisaties bijeenkomen.
Zo kan AI helpen om de productiviteit te verhogen en de werkdruk en het ziekteverzuim te verminderen. Maar is het volgens Puts dan wel belangrijk dat HR nauw wordt betrokken om te bepalen waar en hoe de invoering van AI het nuttigst kan zijn.
De impact van AI gaat echt niet alleen over techniek, maar juist over mensen
Raymond Puts AWVN
,,De impact van AI gaat echt niet alleen over techniek, maar juist over mensen”, aldus Puts over ‘koudwatervrees’ bij bedrijven. ,,Wij denken dat de gevolgen al op korte termijn zichtbaar kunnen zijn in organisaties. Laat daarom de ontwikkeling en invoering niet alleen aan technici over. Denk mee over welk werk efficiënter, minder zwaar of uitdagender kan zijn. Vervolgens wat medewerkers nodig hebben en tot slot hoe medewerkers het best betrokken kunnen worden.”
Werkgevers nog huiverig voor inzet AI
Uit ledenonderzoek van de AWVN komt naar voren dat 57 procent van de bedrijven op een of andere manier bezig is met AI en dat nog eens 23 procent van de bedrijven daar plannen voor heeft. Maar werkgevers zien ook mogelijke risico’s met name rond data en privacy. Werkgevers hebben dus nog vaak koudwatervrees als het gaat om de inzet van kunstmatige intelligentie. Ze weten niet hoe ze de technologie nuttig kunnen inzetten, zo schrijft het FD op basis van de steekproef.
Lees ook: Moeten we als ondernemer iets met AI?
Ruim 40 procent van de werkgevers doet nog niks met de technologie, die grote hoeveelheden data kan analyseren en, in het geval van generatieve AI, ook inhoud kan produceren, blijkt uit de AWVN-peiling. Een op de vijf is ook niet van plan om ermee aan de slag te gaan. Best een grote groep, vindt Puts. En zonde. Want de AWVN meent dat AI een belangrijke rol kan spelen bij het oplossen van problemen in de economie.
Quick wins voor bedrijven om AI in te zetten
1 Automatiseren van repetitieve taken
Je kunt AI inzetten voor je bedrijf om routinematige en tijdrovende taken te automatiseren, zoals data-invoer, klantensupport via chatbots en eenvoudige administratieve processen.
2 Verbeteren van HR-processen
AI kan HR-teams ondersteunen door bijvoorbeeld sollicitaties te screenen, analyse maken van gerichte trainings- en ontwikkelingsbehoeften van medewerkers in kaart brengen voor meer betrokkenheid en tevredenheid, wat weer zorgt voor lager verzuim en verloop.
3 Optimaliseren van besluitvorming
Je kunt AI gebruiken om grote hoeveelheden data te analyseren en te interpreteren, wat kan helpen bij strategische besluitvorming, zoals marktanalyses, voorspellingen van klantgedrag en voorraadbeheer. Zo kun je effectiever reageren op marktveranderingen en concurrentievoordelen behalen.
Lees ook:handboek AI Strategie: zo maak je als ondernemer écht impact met kunstmatige intelligentie