Wat maakt of doet jouw bedrijf? En sinds wanneer?
,,We maken sinds 2014 lekkere en gezonde ontbijtproducten als spreads, granola en crackers. Met onze producten hopen we impact te maken door deze zo duurzaam mogelijk zelf of te laten produceren. We hebben drie pijlers: zo veel mogelijk direct van de boer gebruiken, we zijn tegen voedselverspilling en we creeëren werkgelegenheid. We hebben meerdere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst, die noemen we onze oogappeltjes.”
Wat onderscheidt jou volgens jezelf van de concurrentie?
,,We gaan uit van de grondstof, niet van het eindproduct. Dat doen we anders dan onze concurrenten. We hebben zelf een fabriek gebouwd in Den Haag waarin we een hele appel gebruiken. We maken eerst de appels schoon, halen de pitjes en steeltjes eruit waardoor je als je de appels perst, schone pulp krijgt. Die kan je ook weer gebruiken door het bijvoorbeeld te drogen. Als je het dan vermaalt, krijg je appelpoeder die je als grondstof kan gebruiken voor appelkoekjes. De pitjes persen we tot appelpitolie, de steeltjes gebruiken we voor onder andere de theebled. Op die manier gebruik je niet maar 65 procent van de appel, maar 98 procent. Daarmee voorkom je verspilling. We willen met Yespers naar een duurzame voedselketen toe: waarde halen uit de hele appel en daardoor onze boeren ook een eerlijke prijs betalen. Zo heeft de hele keten er wat aan.”
Was je verrast door de nominatie?
,,Zeker! Het was echt heel erg leuk. We zijn vereerd!”
Bekijk hier: dit zijn alle 10 genomineerden van De Nationale Ondernemersprijs 2025
Waarom wordt 2025 voor jouw bedrijf een belangrijk jaar?
,,We hebben onze fabriek drie maanden geleden geopend en daar natuurlijk fors in geïnvesteerd. Dit jaar wordt daarin erg spannend. Want gaat het operationeel goed allemaal? We moeten zorgen dat de fabriek operationeel de kwaliteit waarborgt en dat je natuurlijk de producten kan blijven leveren. Het bedrijf moet gezond blijven en we moeten de investering terug kunnen verdienen. Daar gaan we dit jaar achter komen.”
Hoe zie je de toekomst van jouw branche?
,,Heel positief. We zijn zelf al meer dan tien jaar bezig met het verduurzamen van de voedselketen. Wat je nu ziet is dat dat idee steeds meer algemeen omarmd wordt. In het begin keek men van ‘het zal wel’. Maar nu vragen consumenten er zelfs om en vinden ze het ook belangrijk. Dat is voor ons positief. Wat wij nu aan het doen zijn is de toekomst.”
Van wie heb je als ondernemer het meest geleerd?
Lachend: ,,Dat is altijd een moeilijke vraag. Maar Yespers doe ik samen met Stefan (red: Baecke). We zijn beiden toch anders, maar daarin een goede aanvulling voor elkaar. Hij is meer op de missie en visie van het bedrijf gericht. Hij houdt vast waar we heen moeten, dat we impact willen maken in de voedselketen. Anders verlies je je eigen identiteit. En Stefan doet dat heel netjes. Ook qua keuzes die we maken. Hij bepaalt de koers.”
Naam bedrijf: Yespers
Oprichtingsjaar: 2014
Vestigingsplaats: Den Haag
Aantal werknemers 2024: 17
Omzet/nettowinst: 920.000 euro omzet