Bijna de helft van de totale voedselverspilling ontstaat voordat het de consument bereikt. Dankzij jarenlange ervaring van de Zero Sins-oprichters in de in- en verkoop van levensmiddelen, kwamen ze tot de ontdekking dat een kleine fout in de productie soms kan leiden tot tonnen voedselverspilling.
Ik zie al dertig jaar wat er in de voedselproductie fout gaat. Menselijke fouten en technische fouten
Arie de Bok Zero Sins
De ondernemers kopen de zogeheten ‘buitenbeentjes’ op. Denk aan diepgevroren groenten, fruit, vlees, vis, ijs en bakkerswaren. Deze ‘gemankeerde’ producten worden onder de productieprijs bij gerenommeerde producenten ingekocht. Zero Sins slaat ze op, verpakt ze indien nodig opnieuw en verkoopt het vervolgens via de eigen merken - zoals MegaFoodStunter en Froozzoo - door.
Zero Sins wil voedselverspilling internationaal aanpakken
Een belangrijke missie, want alleen al in ons land wordt er per jaar 2 miljard kilo aan voedsel verspilt, vertelt Adrie de Bok. ,,Ik zie al dertig jaar wat er in de voedselproductie fout gaat. Menselijke fouten en technische fouten. Maar het kan ook gaan om een nieuw logo op een product. De verpakkingen met het oude logo kopen wij dan op. Dat zijn hele grote hoeveelheden. Mensen onderschatten wat er zo wordt verspild. Nog een voorbeeld: een fabrikant produceert veel te veel ijs omdat het de hele zomer blijft regenen. Er blijven daardoor heel veel ijsjes over en ook die kopen wij.’’
We hebben een wisselend abonnement, daardoor heb je altijd een mooi assortiment
Arie de Bok Zero Sins
De ambitie: het bedrijf wil groeien. En niet zo’n klein beetje ook. De Bok: ,,We zijn nu alleen in Nederland en een klein deel van België actief. We willen uitbreiden naar de rest van België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Daarom willen we 20 procent van onze aandelen verkopen voor 2 miljoen euro. Je kan vanaf 250 euro een aandeel kopen via het sharefundingplatform Broccoli. Met het opgehaalde geld willen we de naamsbekendheid in Nederland vergroten en een consumentgerichte app bouwen. Een app waarmee we mensen over willen halen om nog meer van onze producten te kopen. Producten die het beste bij hun koopgedrag passen.’’
Zero Sins is ‘Action van de voedselindustrie’
Wie bang is dat het aanbod erg veel schommelt omdat nooit zeker is welke producent wat over heeft op welk moment, die hoeft niet te vrezen, garandeert De Bok. ,,Het aanbod is zo groot, daar maken we ons geen zorgen over. We hebben een wisselend abonnement, daardoor heb je altijd een mooi assortiment. Kwaliteitsproducten voor weinig geld, vaak in grootverpakking. Thuis geleverd bij de consument.’’ De ondernemer vergelijkt Zero Sins met een grote retailer. ,,Ik zeg soms: we zijn de Action van de voedselindustrie. Ook nog eens online. Dat is het leuke van ons concept. We kunnen met een kleine investering heel snel groeien.’’
Het gaat goed met Zero Sins
Zero Sins heeft in het eerste halfjaar van 2024 een omzet van 2,5 miljoen euro en een operationele winst van 300.000 euro gerealiseerd.
Zero Sins is sinds de start winstgevend en heeft geen schulden.
Het businessplan resulteert in het terugdringen van ruim 150.000.000 kilo voedselverspilling.
De oprichters hebben meer dan 60 jaar gecombineerde ervaring in de sector en hebben eerder bedrijven laten opschalen.