InnovatieGroei

Zo verdubbelde dit IT-bedrijf binnen een jaar hun personeel

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Een Las Vegas-themadag, een inspirerende spreker of met zijn allen het voetbalveld op. Martijn Apeldoorn, eigenaar van het Alkmaarse bedrijf Create, een innovatieve webapplicatieontwikkelaar, organiseert elke twee weken wel iets leuks. Voor een goede sfeer in het bedrijf én als marketing.

Lees verder onder de advertentie

Begin dit jaar heeft Apeldoorn (24) twintig mensen in dienst, maar zijn bedrijf groeit als kool en hij is naarstig op zoek naar getalenteerde programmeurs. Die liggen niet voor het oprapen, dus moet de jonge ondernemer innovatief zijn.

“Het was de keuze óf investeren in recruiters óf zoeken naar een andere mogelijkheid. Ik heb voor het laatste gekozen. Ik wilde Create op de markt positioneren, aan ons imago werken en de juiste professionals aantrekken.”

Teambuilding en plezier

Als Apeldoorn van zijn werknemers te horen krijgt dat ze behoefte hebben aan goed contact met hun collega’s, dat hun werkplek idealiter meer is dan een prettige plek om je geld te verdienen, maar ook een plaats is waar ze plezier willen hebben, krijgt hij een lumineus idee: de Mystery Friday. Om de vrijdag een uitje waarin teambuilding en plezier centraal staan, maar wat in de vorm van een filmpje reclame moet zijn en toekomstige nieuwe werknemers moet trekken.

Lees verder onder de advertentie

“We hebben ons kantoor omgebouwd tot casino. Hebben een Curaçaose ondernemer laten vertellen over het heftige ongeluk dat hij heeft gehad, waardoor hij verlamd raakte, en het najagen van zijn dromen. We organiseerden een voetbaltoernooi en lieten ons rondrijden in limousines. We doen van alles en nog wat. De ene keer puur fun, de andere keer meer leerzaam.”

Verrassing

Wat er precies op het programma staat, wordt pas bekend op de dag in kwestie. Het is niet voor niks een Mystery Friday. De ideeën hoeft de algemeen directeur gelukkig niet allemaal zelf te bedenken. Suggesties kunnen de techneuten inleveren bij de officemanager.

Lees verder onder de advertentie
beeld deondernemer

Wat het hem oplevert? “Die dag kost me loonkosten, want werkzaamheden kunnen niet of nauwelijks worden uitgevoerd, maar het scheelt me marketingkosten. Ik heb een intrinsiek gemotiveerd team. Daarbij verzetten we evenveel werk als voor de Mystery Friday. De filmpjes zetten we op YouTube en de social media, die we targetten op programmeurs. In totaal hebben al zo’n vijftig van hen mij uit zichzelf benaderd om te vragen of ik werk voor ze had. Een deel van hen werkt inmiddels voor me. In een klein jaar ben ik van een team van 20 naar 50 mensen gegaan.”

Laagdrempelige kennismaking

“Developers vinden het vaak moeilijk om de stap te maken om van baan te wisselen. De Mystery Friday is heel laagdrempelig. Is iemand geïnteresseerd? Dan mag hij of zij gewoon een dagje mee op pad. Net als klanten overigens. Collega’s zijn snel geneigd iemand mee te nemen. Dat maakt de overstap gemakkelijker. Deze manier van het nuttige en aangename verenigen, zou ik iedereen aanraden.”

Lees verder onder de advertentie
beeld deondernemer
beeld deondernemer

Deze manier van het nuttige en aangename verenigen, zou ik iedereen aanraden

Martijn Apeldoorn, eigenaar Create