Interesse in mode zit er van jongs af aan al in bij Robin. En hij heeft ook altijd een eigen willetje gehad. Als zijn moeder een spijkerjas voor hem kocht, kon hij die zomaar links laten liggen. ,,Ik trok alleen aan wat ik zelf leuk vond”, zegt hij lachend in het AD. ,,Iedereen droeg een strakke broek, maar ik wilde een wijde broek. Die zelfexpressie is alleen maar toegenomen. Hoe ouder je wordt, hoe meer vrijheid je in jezelf ervaart.”
Zo kwamen er een paar jaar geleden sieraden bij. Leuk verhaal wel. Zijn toenmalige vriendin maakte van onderdelen die ze kocht in een sieradenwinkeltje zelf een ketting voor Robin. ,,Het was daardoor een ketting die niemand anders had. Dat vond ik heel tof. Net als de parels die erin verwerkt zaten. Dat had ik voor mannen nog niet eerder gezien.”
De wereld van sieraden en edelstenen
Het plantte een zaadje bij hem. Robin ging op onderzoek uit in de wereld van sieraden en edelstenen. Wat als hij zelf een lijn van kettingen en armbanden zou ontwikkelen? ,,Ik ben gaan googelen en aan de slag gegaan. Mijn moeder is ondernemer, dus ze kon me helpen met mijn bedrijfsplan. Verder was het veel trial and error. Op mijn bek gaan en leren dus. Ik wilde het allemaal zelf doen. Terugkijkend is dat de grote kracht geweest.”
Robin stak 500 euro in de start van zijn bedrijf. Hij kocht een template voor een website en maakte tien kettingen van parels. ,,Met die eerste kettingen heb ik rapper Sor en zijn groep Black Acid benaderd. Zij hebben ze gedragen en brachten mijn sieraden daarmee voor het eerst voor het voetlicht. Vanuit daar kon ik gaan bouwen.”
Een groeiend klantenbestand
Het is een klassiek verhaal van een jonge ondernemer die klein begint en groot droomt. ,,De eerste ketting wordt gekocht door je moeder, de tweede door je beste vriend. Maar de kring van kopers werd al snel groter, er kwamen óók onbekende kopers bij. Mensen in de creatieve wereld supporten elkaar”, zegt hij daar over.
Zeker sinds hij in Amersfoort neerstreek is het hard gegaan. ,,Het balletje is hier echt snel gaan rollen. Ik heb de juiste mensen leren kennen, zoals de jongens van rapgroep Doe Gewoon. Zij dragen mijn kettingen in hun videoclips en maken me wegwijs in de stad. Ik ben omarmd en binnengelaten in een warme familie. Dat voelt heel bijzonder.”
Inmiddels telt zijn lifestylemerk Monochromatic maar liefst zestig producten, verdeeld over twee lijnen. De één met hoofdzakelijk parels en daartussen edelstenen, de ander met hoofdzakelijk edelstenen en als afsluiter een parel, want dat is immers de handtekening van Robin.
De kracht van de huidige mode is dat het grijze gebied groter wordt en daar draag ik graag aan bij
Robin Tukker Monochromatic
Hij ontwerpt de sieraden zelf en maakt ze met de hand. De zoetwaterparels die Robin gebruikt zijn onbewerkt voor de natuurlijke look en de zeven soorten edelstenen die hij selecteert zorgen voor kleur. Van blauwe aquamarijn tot groene aventurijn: de klant heeft veel te kiezen én te combineren, want de kettingen en armbanden zijn te dragen als een set.
Robin ziet het zo: als je Monochromatic draagt straal je eigenzinnigheid uit. ,,Dan ben je niet bang om jezelf te zijn. Mijn klanten zijn vaak creatieve mensen die hun eigen weg gaan. Met die groep voel ik me verbonden. Bijna zeventig procent van de dragers is man en dat is precies waar ik op hoopte. Alles wat ik maak is uniseks. De kracht van de huidige mode is dat het grijze gebied groter wordt en daar draag ik graag aan bij.”
Grote dromen van ondernemer
Zijn sieraden zijn online te koop en liggen op acht fysieke locaties in Nederland, waaronder bij kledingwinkel Roots in eigen stad. De verkoop gaat boven verwachting. Robin: ,,Dit was mijn eerste jaar volledige jaar. Mijn doel was het resultaat van het eerste half jaar te verdubbelen, maar ik ben er acht keer overheen gegaan. Als je je ogen in Amersfoort openhoudt, zie je zeker een kettinkje van Monochromatic voorbijkomen. Ik had dit allemaal niet durven dromen.”
Als het aan hem ligt groeien zijn parelsieraden verder in populariteit. ,,Dan ben ik straks degene die een trend is gestart. Ik wil niet doen wat iedereen doet, ik trek mijn eigen pad.”
Ondertussen droomt Robin groter. ,,Ik wil van Monochromatic een gevestigd internationaal lifestylemerk maken. Zonder begrenzingen aan mijn creativiteit. Ik wil alles ontwerpen wat in me opkomt. Truien, tassen, zelfs koffiekopjes als ik er zin in heb. Dit is voor mij de weg. Steeds minder voor een baas werken, steeds meer maken.”
Lees ook: Tess V scoort beste jaar ooit: ‘Effect van winkels op omzet had ik echt onderschat’