Marketing

'Consumenten zijn er klaar voor, nu de horeca nog'

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

InkoopbeleidVoor de horeca is een goed inkoopbeleid lastig, zegt Zwijnen. Al snel zijn er te veel producten in huis. "Als je bijvoorbeeld rekent op mooi weer en het gaat regenen, dan blijft het terras leeg. En er zijn veel no-shows, mensen die hebben gereserveerd en niet komen opdagen. Dat kost een gemiddeld restaurant tienduizend euro per jaar. Daarvoor bieden wij een oplossing."

CrowdfundingVoor zover Zwijnen weet, bestaan er nog geen soortgelijke marktplaatsen. Tot dusver financierde hij Get Chef's met zijn medeoprichters uit eigen zak. Werken doen ze nog vanuit huis. Een crowdfundingcampagne moet binnenkort de eerste tienduizenden euro's opleveren om goed uit de startblokken te komen. "De consument is er klaar voor, de horeca heeft nog wel een duwtje in de rug nodig."

OndernemersDe reacties onder ondernemers zijn soms nog wat afhoudend. "Maar ik verwacht dat veel restaurants zich gaan melden zodra we meer kunnen laten zien. Ze kunnen via ons niet alleen verspilling tegengaan, maar ook extra omzet behalen." Zwijnen verwacht niet dat ondernemers zichzelf in de vingers snijden met de gerechten die ze via Get Chef's aanbieden. "Ze bepalen zelf wanneer, welk gerecht en voor welke prijs ze gerechten op het platform zetten. Het is afhankelijk van wat er overblijft."

Lees verder onder de advertentie

Tekst loopt door onder foto

CommissieHoreca-uitbaters gaan een commissie betalen over verkochte gerechten. Get Chef's maakt per bestelling tien cent over naar de voedselbank. "Door een bestelling steun je dan ook een plaatsgenoot die onder de armoedegrens leeft."

AmsterdamDe start-up richt zich in eerste instantie op Amsterdam, daarna komen andere steden. En later ook het buitenland, zo is de bedoeling. "The sky is the limit. In de toekomst willen we gaan samenwerken met een groot maaltijdbezorgbedrijf, daarna kan het echt heel hard gaan."

Lees verder onder de advertentie

Zwijnen bruist van de ideeën. Zo wil hij met Get Chef's ook eetevenementen gaan organiseren. En hij is bezig met flyers die meteen dienen als doggybag voor eten dat overblijft. "Als kind wilde ik altijd al een soort uitvinder worden. Zelfs als ik slaap, ben ik bezig nieuwe dingen te bedenken. De mogelijkheden zijn oneindig."

Bedrijf: Get Chef's

Wat: marktplaats tegen voedselverspilling in de horeca

Lees verder onder de advertentie

Opgericht: april 2016

Wie: Diederick Zwijnen (27, studie commerciële economie), Bruce Westeneng (27, bedrijfseconomie), Rino Stevens (27, bouwkunde), Niels de Vries (29, IT en netwerkbeheer)

Ambitie: consumenten en horeca bewust maken van voedselverspilling

Lees verder onder de advertentie

Verdienmodel: commissie per verkocht gerecht

Medewerkers: 4