Onder de bedrijfsnaam De Naamafdeling verdient Prummel sinds zes jaar zijn brood met het bedenken van merknamen voor opdrachtgevers. Zo bedacht hij voor de fusieorganisatie van twee Amsterdamse woningcorporaties de naam Stadgenoot.
Waarom Stadgenoot?"Omdat die naam iets zegt over de visie van deze woningcorporatie. De naam Stadgenoot heeft een warme uitstraling. Stadgenoot roept associaties op met betrokkenheid, met samen maken we de stad, met genieten."
Bij u wellicht, bij anderen misschien niet."Dat klopt. Het is heel persoonlijk. Zolang de associaties maar positief zijn en in de richting wijzen van wat de organisatie met haar visie beoogt te bereiken. Een corporatienaam als Ymere klinkt ontegenzeglijk afstandelijker, zakelijker, bedrijfsmatiger. Het voorbeeld laat zien: een merknaam is heel positionerend voor een bedrijf of organisatie. Waarom is en blijft Microsoft veel minder sexy dan Apple? Dat heeft ongetwijfeld meerdere oorzaken, maar het komt mede door de keuze voor de merknaam. Apple is een topnaam. Dat vinden we allemaal."
"Een topnaam heeft inderdaad ook te maken met de mate waarin een bedrijf succesvol is. Maar Microsoft is ook een heel groot en zeer succesvol bedrijf. Toch spreekt die merknaam minder tot de verbeelding. Dat komt doordat de naam Microsoft heel beschrijvend is: software voor microcomputers. Een saaie naam. De naam Apple is per definitie sexyer."
Wat zijn de valkuilen bij het bedenken van een merknaam? "Mensen willen vaak te veel vertellen, waardoor de naam te gekunsteld wordt, te vergezocht. De bedenkers zitten zelf te veel in de materie. Je moet juist afstand nemen en focussen op de kern, op de visie van het bedrijf. En als er iets is waarop je moet letten bij het bedenken van een merknaam, dan is het wel dat je een naam kiest die opvalt."