Nieuws Directmarketing
Zo werkt een publiciteitsbureau
Je wilt als ondernemer een bureau inschakelen dat jouw bedrijf in de publiciteit brengt en je aan meer klanten helpt. Keuze te over. Maar hoe werken deze bureaus? Een kijkje achter de schermen bij de Amsterdamse journalist en media-adviseur Nathalie de Graaf. Gesprek over kosten en opbrengsten, aanpak en invalshoeken.

Nathalie de Graaf begeleidt ondernemers bij het in de publiciteit krijgen van hun boodschap. Ze schrijft voor bladen als LINDA., Margriet, Viva en het Advocatenblad. Sinds twee jaar geeft ze ook media-advies.
Wat doe jij voor ondernemers?
‘Vanuit mijn jarenlange ervaring als freelance journalist weet ik precies aan welke content de media behoefte hebben. Voor mijn klanten bedenk ik verhalen met journalistieke invalshoeken en die zet ik gericht uit bij dag-, week- en maandbladen, online of radio en tv. Al naar gelang de doelgroep van het betreffende bedrijf. Op die manier krijgt het bedrijf exposure en naamsbekendheid.’
Doe jij alles zelf?
‘Ik houd mijn advieswerkzaamheden gescheiden van het schrijven. Dus ik schrijf de artikelen die ik voor mijn klant bedenk niet zelf. Ik heb in de afgelopen 11 jaar dat ik als journalist werk een enorm netwerk opgebouwd. Ik weet precies welke journalist waar werkt en wat zijn of haar expertise is. Op die manier zijn de lijntjes kort en kan ik de juiste persoon benaderen.’
Wat voor klanten heb je?
‘Heel uiteenlopend. Een uitgeverij, een cosmetisch arts, een evenementenbureau, een kapper, een advocatenkantoor, lingeriewinkel, een wijnhandel. Maar ook een schrijfster en een dj.’
Geef eens een voorbeeld van jouw werk.
‘Ik heb voor een bekende schrijfster allerlei originele invalshoeken bedacht om haar boek te promoten. Zo heeft zij een groot interview gegeven aan een glossy over haar turbulente jeugd en de invloed daarvan op haar eigen moederschap. Maar zij is ook als deskundige geïnterviewd voor de cultuurspecial van een groot weekblad over de huidige trends op het gebied van lezen. Daarnaast is zij binnenkort te zien in een tv-documentaire waarin haar leven aan bod komt. Dit levert haar enorme exposure op én publiciteit voor haar boeken.’
En voor de dj?
‘Zij viert binnenkort haar 25-jarig jubileum in Paradiso. Niet alleen schrijf ik voor haar een persbericht dat ik naar mijn contacten binnen de media verstuur, maar ik bedenk ook andere originele invalshoeken voor artikelen en interviews. Bladen en kranten willen namelijk graag exclusiviteit en dat beperkt het aantal interviews over haar carrière. Door het bedenken van creatieve ‘angels’ kan zij echter wél in heel veel kranten en bladen verschijnen.’
Wat levert het klanten concreet op?
‘Meer klanten. De artikelen die ik bedenk zorgen ervoor dat de naam van het betreffende bedrijf veel beter blijft hangen bij de doelgroep dan wanneer je bijvoorbeeld een advertentie plaatst. Dat is zelfs bewezen. Doordat de stukken een persoonlijke ondertoon hebben, beklijft het.’
Je zorgt dus voor rumour around the brand.
‘Sterker nog, zelfs als er geen nieuws te melden is, dan máák ik nieuws. Door middel van polls op de site van mijn klant bijvoorbeeld. De uitkomst verwerk ik in een persbericht. Negen van de tien keer wordt dat opgepikt en op die manier krijgt mijn klant exposure.’
Hoe zit het met social media?
‘Als een klant een boost aan publiciteit wil, is het heel belangrijk om ook de socialmediakanalen op orde te hebben. Zichtbaarheid is essentieel en publiciteit en social media versterken elkaar. Desgewenst houd ik voor mijn klanten ook hun socialmediakanalen bij zodat zij daar geen omkijken naar hebben.’
Wat kost het om jou in te schakelen?
‘Dat is afhankelijk van de wensen van de klant. Ik werk met contracten. Op projectbasis, vier maanden of voor langere tijd. Per maand wordt een aantal publicaties afgesproken en afhankelijk daarvan het tarief. Hoe langer het contract hoe goedkoper het in verhouding is. Grof gezegd komt één publicatie per maand bij een contract op projectbasis neer op €500,- ex btw en een contract voor een half jaar met meerdere publicaties per maand en het bijhouden van social media op € 800,- ex btw. Heel goedkoop als je dit afzet tegen de advertentiewaarde, de publicaties die ik regel hebben vaak een mediawaarde van ruim 10.000 euro.’
Wat voor omzet draai je?
‘Ik noem geen cijfers, maar mijn omzet heeft zich de afgelopen twee jaar verdrievoudigd. Ik wil binnen een jaar junior en senior (freelance) journalisten in dienst te nemen ter ondersteuning. Zelf wil ik me dan met name richten op klantenwerving en bedrijfstrainingen. Daarnaast blijf ik zelf graag schrijven, want dat vind ik nog altijd heerlijk om te doen.’
Je geeft dus ook bedrijfstrainingen?
‘Ik geef trainingen aan pr- en marketingafdelingen van bedrijven in het schrijven van een goed persbericht. Ik weet wat veelgemaakte fouten zijn en waar een goed persbericht aan moet voldoen, wil het opgepikt worden door de media. Daarnaast leg ik tijdens deze training aan de hand van do’s en dont’s uit hoe je je social media doelgericht kunt inzetten.
Een andere training die ik aan bedrijven geef, is Interviewtechnieken & Journalistiek Schrijven. Dit is speciaal voor medewerkers die voor het bedrijfsblad en/of site schrijven. Hoe schrijf je nu eigenlijk een pakkende tekst? Waar moet je op letten als een interview doet? Vanuit mijn ervaring geef ik tips & tricks. Dat zorgt bij de medewerkers voor inzicht, inspiratie en tools en uiteindelijk voor een professionelere uitstraling van het bedrijfsblad en site. En dat levert weer meer bezoekers en potentiële klanten op.
De trainingen die ik geef zijn op maat. Per bedrijf kijken we waar behoefte aan is, wat de doelgroep is en hoe het bedrijf zich kan profileren.’