Nieuws Marketing
Doesburgse bedrijven zetten Facebook slim in
Doesburgse ondernemers begrijpen heel goed wat Facebook voor hun zaak kan betekenen en maken daar goed gebruik van. Dat schrijft De Gelderlander.

Dat constateert Richard Kok, mede-eigenaar van R & R Media en Advies. Hij onderzocht hoe middenstanders en organisaties het medium benutten en hoe dit voor hen uitpakt.
FacebookKok, Doesburger en de man achter het digitale nieuwskanaal DoesburgDirect.nl, vindt Facebook het interessantste, meest toekomstbestendige, meest diverse en meest volwassen sociale medium. "Het is de combinatie van beeld en tekst die Facebook al jaren tot zo'n enorm succes maakt. Het is interessanter voor ondernemers dan bijvoorbeeld Twitter, WhatsApp of Instagram. Je kunt informatie delen met anderen, die het leuk kunnen vinden, maar die je ook kunnen taggen. Zo breidt jouw netwerk zich als een olievlek uit, wat goed is voor je naamsbekendheid. Steeds meer bedrijven en organisaties zetten Facebook in om met hun doelgroep te communiceren."
R & R wilde weten wat Doesburgs grootste Facebookpagina is. Daarvoor werd niet bekeken hoe vaak een pagina is bezocht of hoe mooi die eruitziet. Evenmin meegenomen werden organische groei en groei dankzij sponsoring. Wel geturfd werd welke Facebookpagina de meeste vrienden heeft. De meetdatum was 19 december.
RespectDe grootste Facebooksite is die van partyboerderij De IJsselhoeve. Op de peildag vonden 5.989 personen die pagina leuk. Een tweede plaats is er voor Koks eigen DoesburgDirect.nl, goed voor 2.606 likes. Op de derde stek belandde Richard's Bakery Catering Service; dit bedrijf kreeg 2.392 duimpjes omhoog. Hekkensluiter van de top 50 is Viking Outdoor Sports met 550 likes.
Kok zegt 'zeer veel respect' te hebben voor Duo. Dit grand café prijkt op de 21ste plek en dat is volgens de onderzoeker 'veel hoger dan je mag verwachten'. "Want Duo is pas een paar weken open."
NetwerkEen verklaring voor Duo's bliksemstart heeft hij wel. "De eigenaren zijn bekende Doesburgers met een groot netwerk. Ze verkopen hun product bovendien prima op Facebook en daardoor hadden ze op 19 december al 979 likes. Dat is én knap én goed voor de omzet."
Onderzoek naar hoe Doesburg het doet vergeleken met de rest van de Liemers of de Achterhoek deed Kok niet. "Het was mij erom te doen het lokale beeld te schetsen. Mijn conclusie is: in deze gemeente met bijna 12.000 inwoners doet het mkb het goed op Facebook."
De studie is te vinden op de website rrmediaenadvies.nl/blog.