Marketing

‘Renault 5 December’: hoe een internationaal merk en autodealers de Sint wél slim omarmen

Renault 5 december-actie. Afbeelding: Buro N11.
Afbeelding: Buro N11.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Is het onverstandig om je merk actief te koppelen aan het Sinterklaasfeest? Door de zwartepietendiscussie en de onrust die dat met zich meebracht, lijken steeds meer ondernemers de goedheiligman links te laten liggen in marketing- en reclame-uitingen.

Etalages in winkelstraten tonen nu al kerstversieringen, terwijl ook Black Friday - online en in dagbladen - dit jaar meer aandacht opeist dan de Sint en zijn Pakjesboot.

‘Sinterklaas gemiste kans’

Het negeren van het oer-Hollandse Sinterklaasfeest is voor veel merken een gemiste kans, meent marketingstrateeg Thijs van Dijk: ,,Het is begrijpelijk dat je controversiële onderwerpen wil mijden als merk, omdat er een mogelijkheid bestaat dat het negatieve effecten met zich meebrengt. Maar er hangt nog altijd een gevoel van vrolijkheid, nostalgie en vriendelijkheid rondom de Sint. Dat sentiment voelt dit jaar zelfs weer sterker dan voorheen, nu de maatschappelijke discussies minder fel zijn.”

Lees verder onder de advertentie

HEMA: Takkie en Siepie-commercials

Merken die zich anno 2024 nog wel op het Sinterklaasgevoel storten, zijn vooral de retailers die de duizenden schoentjes en Sintzakken van Nederland willen vullen met speelgoed. Zo lanceerde HEMA een vervolg op de commercials van vorig jaar, waarin Takkie en Siepie tot leven komen en allerlei avonturen beleven.

Sinterklaas in HEMA-commercial. Sinterklaas, in de HEMA-commercial van 2024.
Sinterklaas, in de HEMA-commercial van 2024.

Tegelijkertijd profileert Lidl zich als een plek waar Sinterklaas (en al zijn hulp-Sinterklazen) terechtkan voor A-merkspeelgoed tegen aantrekkelijke prijzen. En ja, kinderen mogen als vanouds hun schoentje zetten in de winkel.

Lees verder onder de advertentie

De uitingen van Intertoys en bol blijken opvallend onopvallend, terwijl Praxis vooral kerstbomen probeert te slijten. Coolblue weet als vanouds een glimlach te veroorzaken met de goed bedachte welltrusteddelivery – ofwel Sinterklaas die ’s nachts pakketjes bezorgt.

Renault 5 December

Maar tussen al deze usual suspects stak dit jaar een verrassende Sinterklaasactie met kop en schouders boven de andere uit, stelt Van Dijk. Renault claimt het Sinterklaasfeest door 5 december uit te roepen tot Renault 5 December. De actie is bedacht door Buro N11 uit Bodegraven en uitgevoerd door autowebsite AutoRAI.nl in samenwerking met alle Renault-dealers van Nederland, speelt op een speelse manier in op de komst van de nieuwe, elektrische Renault 5. De campagne wil ‘de energie van dit vrolijke model delen met de rest van Nederland’, waarvoor een tweetal activaties is bedacht om het grote publiek te bereiken.

Slim, simpel en toch speels gedaan door Renault, dat zich op deze manier profileert als merk voor gezinnen en families

Thijs van Dijk Marketingstrateeg

Via een speciale website R5december.nl kunnen kinderen van alle leeftijden een ‘knutselkleurplaat’ downloaden (ook op te halen bij de dealer), die zij vervolgens tot een papieren Renault 5 kunnen knutselen.

Lees verder onder de advertentie

‘Parkeer’ deze bij de Renault-dealer, en hij staat voor Pakjesavond weer volgeladen voor je klaar. Een slimme manier om meer bezoekers naar de showrooms te krijgen en het automerk (en de nieuwe 5) onder de aandacht te brengen.

Lees ook: Elektrische bedrijfswagen kopen? Déze subsidies zijn er (nog) wel

Via de website kunnen bezoekers bovendien ‘een vriend, familielid of collega aanmelden die een dosis extra energie verdient’. Buiten het feit dat dit een vriendelijke manier is om naastenliefde te bevorderen, helpt het Renault ook de officiële ‘Originals’ merchandise-lijn van het automerk onder de aandacht te brengen. De winnaars van deze actie ontvangen immers een extra groot cadeau van Renault.

Lees verder onder de advertentie
Foto: Bureau N11
Foto: Bureau N11

‘De Sinterklaas-actie van het jaar’

Thijs van Dijk over de verrassende aanpak van ‘Renault 5 december’: ,,Slim hoe de Renault 5 op een sympathieke manier inhaakt op 5 december en daar twee vrolijke acties voor heeft ontwikkeld. Ten eerste vind ik de subtiele woordspeling als marketeer en liefhebber van woordgrappen leuk gevonden: hierdoor krijgt de actie een extra opgewekt randje. En het stimuleert de gang naar de showrooms, naar de dealers.”

Opvallend weinig (auto-)merken durven iets te doen rondom Sinterklaas, ziet ook Van Dijk. ,,Deze actie vanuit Buro N11 en AutoRAI.nl laat zien dat je als merk ook in deze tijd, waarin Sinterklaas als feestdag onder druk staat, prima op een positieve manier in kan haken op dit kinderfeest. Slim, simpel en toch speels gedaan door Renault, dat zich op deze manier profileert als merk voor gezinnen en families. Dat is goed voor het merk. En het is goed voor (beoogde) klanten, die op hun beurt leuke cadeaus voor zichzelf en hun naasten kunnen winnen. Pak het op deze manier aan en Sinterklaas creëert een win-win voor iedereen én mooie kansen voor jouw merk.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Bijtelling op zakelijke auto’s: dit gaat er veranderen in 2025