Marketing

Dolce & Gabbana verrast met luxe design voor moslima

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

De Nederlandse kenner Ikram Aqantos, die zich op haar blog coveredupinstyle.com als modebewuste moslima profileert, noemt de lancering 'een enorme stap'. "Er zijn steeds meer gewone kledingmerken die rekening houden met moslima's, maar de wereld van de topcouture bleef nog wat achter." Aqantos verwijst naar de eerste H&M-campagne met model/moslima Mariah Idrissi vorig jaar en naar de speciale feestcollecties van merken als Mango voor de vastenmaand ramadan. "Maar het bijzondere aan D&G is natuurlijk dat ze geen bestaande collectie aanprijzen, maar dat ze vanaf nul designkleding voor moslima's hebben ontworpen."

CitrusvruchtenZe noemt het 'prachtig' dat de kleding bedekkend is 'en tóch heel typerend voor het merk'. De overeenkomsten met het doorgaans best sexy merk zit 'm volgens haar in het minutieuze borduurwerk, het dure kant en de vrolijke prints als citrusvruchten. Zelf zal de blogger er 'helaas' niks van kunnen kopen. "Je legt voor een stuk zo duizenden euro's neer en dat is me echt wat te veel."

WisselwerkingDe peperdure gewaden en hoofddoeken zullen volgens haar elders echter gretig aftrek vinden. "Dolce & Gabbana verkoopt natuurlijk over de hele wereld en in bijvoorbeeld de Arabische landen hebben vrouwen heel veel geld voor designerkleding over." Nu het Italiaanse modehuis van oprichters Domenico Dolce en Stefano Gabbana over de dam is, zullen vele andere topmerken volgen, denkt ze. "Het is een wisselwerking: moslima's ontdekken dat ze binnen de kledingvoorschriften best heel modebewust kunnen zijn en topmerken springen daar op in." Onderzoeksbureau Thomsom Reuters becijferde vorig jaar dat moslimvrouwen over de hele wereld in 2019 zo'n 450 miljard dollar aan kleren en schoenen zullen uitgeven.

Lees verder onder de advertentie