Nieuws Marketing

Curryworsten, fietsen en parfum: echt, ook dit maken automerken

Een curryworst van Volkswagen zélf? Jawel. Parfum van Ford? Ook. Automerken zien ook in andere sectoren winsten, zowel financieel als qua imago. Een opsomming.

Mika Tuyaerts (Het Laatste Nieuws) 29 augustus 2021

Ferrari spant de kroon met haar ‘zijprojecten’. Het logo met het steigerende paard is zo’n sterk merk, dat mensen er maar wat graag petjes, t-shirts of polo’s van kopen. Ferrari’s merchandise-afdeling draait zelfs evenveel omzet als de autopoot van het bedrijf: 2,5 miljard euro.

Meer omzet dan een wagen genereert Volkswagen er niet mee, maar het meest verkochte product van de Duitse autobouwer is wel geen Golf of Tiguan. Nee, met 7 miljoen exemplaren per jaar is de... curryworst de populairste Volkswagen, weet Het Laatste Nieuws te melden.

Dan gaan we maar zelf curryworsten maken - is goedkoper.

In 1973 kwam het hoge woord uit de rekenkamer van Volkswagen: het is voordeliger – gezien de grote aantallen de VW-werknemers eten – om zelf de curryworsten te gaan maken. En zo geschiedde.

De curryworst heeft zelfs een origineel onderdelennummer (199 398 500). Het hapje zorgt trouwens geregeld voor beroering in de fabriek. Enkele jaren geleden kwamen de werknemers in opstand omdat het recept van de saus veranderd zou worden. Deze maand staat de fabriek dan weer in rep en roer omdat VW de worst van het menu zou willen schrappen en enkel vegetarische schotels wil aanbieden.

Fietsen en steps

Ook nieuwe mobiliteit is populair bij automerken. Audi lanceerde bijvoorbeeld een elektrische step. Die heeft een topsnelheid van 20 km/u en een autonomie van zowat 65 km. Hij is ook een pak goedkoper dan de fiets van Porsche, met een (toch nog altijd forse) vanafprijs van 748 euro. Voorts is er heel wat toptechnologie aanwezig, zoals een kleurendisplay dat info geeft over je snelheid, modus, batterijstatus en Bluetooth-connectiviteit. Led voor-, achter- en remlichten zorgen dan weer voor een goede zichtbaarheid. Het Laatste Nieuws racete voor het programma Drive zelfs met de step tegen de Audi e-tron op het circuit van Zolder.

Porsche lanceerde dan weer twee ebikes: de eBike Sport en de eBike Cross. De ene voor stadsgebruik, de andere voor offroadgebruik, in navolging van de lancering van hun eerste elektrische wagen, de Taycan. De tweewielers worden gebouwd in samenwerking met specialist Rotwild. Ze hebben beide elektrische ondersteuning tot 25 km/u en een prijskaartje van respectievelijk 8.200 en 10.200 euro.

Onderzoek Ford: 1 op de 5 mist de geur van benzine bij overstap naar elektrische auto en dus...

Ford stort zich op de parfummarkt met de Mach-eau, een knipoogje naar de Mach-e, haar elektrisch model. Uit onderzoek van het Amerikaanse merk blijkt dat maar liefst 1 op de 5 deelnemers liet weten dat ze de geur van benzine zouden missen bij de overstap naar een elektrische auto. Daarom ontwikkelde het een speciaal parfum voor klanten die de elektrische Mach-E bestellen. Het geurtje van Ford ruikt immers naar… benzine!

'Ford heeft een premium geur ontwikkeld voor zij die snakken naar de performance van de nieuwe elektrische Mustang Mach-E GT maar nog steeds genegenheid voelen naar de uitgesproken geuren van klassieke benzinewagens', lezen we in het persbericht…

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws