Marketing

Gamma en Karwei storten zich op klusser met twee linkerhanden

Joost de Beijer is topman van Intergamma, het bedrijf achter de bouwmarkten van Gamma en Karwei. Foto: Marco Okhuizen
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Joost de Beijer heeft na zijn eerste jaar als topman bij Intergamma een duidelijk beeld van wat de Gamma-bouwmarkten en de Karwei’s nodig hebben: specialisatie op een paar gebieden én veel meer hulp en service voor de onhandige klant, vertelt de topman aan De Stentor.

Karwei moet bijvoorbeeld bij de raambekleding niet langer onderdoen voor een speciaalzaak. ,,We hebben duizend gordijnstoffen en driehonderd verschillende rolgordijnen en jaloezieën. Je krijgt advies in de winkel, we komen thuis bij je meten en iemand van Karwei hangt het ook voor je op als je dat lastig vindt.’’

Jonge mensen zijn minder handig dan hun ouders. Ze zijn dan weer wel handig in zoeken op YouTube hoe je een bepaalde klus aanpakt. Dus die filmpjes maken wij ook

Joost de Beijer, topman Intergamma

Generaties onder 55 jaar een stuk minder handig dan de ouders

Gordijnen ophangen ingewikkeld? Ja, voor een groeiende groep is het vastschroeven van een gordijnrail aan muur of plafond een te moeilijke doe-het-zelfklus, blijkt uit een marktverkenning van Intergamma. ,,Jonge mensen zijn minder handig dan hun ouders’’, weet De Beijer. ,,Ze zijn dan weer wel handig in zoeken op YouTube hoe je een bepaalde klus aanpakt. Dus die filmpjes maken wij ook.’’

Lees verder onder de advertentie

En het begrip jongeren moet je heel ruim zien, blijkt uit het onderzoek. De generaties onder de 55 jaar zijn al een stuk minder handig dan hun ouders. Een regendouche monteren, een kaarsrechte schutting plaatsen of een badkamerkastje ophangen? Het is voor honderdduizenden Nederlanders ondoenlijk. Ze hebben het gereedschap noch de kennis, maar vaak wel het geld om het te laten doen.

Doe-het-zelf wordt in die groep al snel doe-het-voor-mij. Meer dan de helft van de ‘klussers’ tot 55 jaar wil het werk het liefst uitbesteden. ,,Dat komt ook door de steeds meer theoretische scholing van consumenten. Ze zijn onzeker over de eigen klusvaardigheden, dus wordt gezocht naar een aannemer of bouwmarkt om het werk te laten doen. En dat zelf vinden van een aannemer is lastig. Dat gaan wij voor ze doen.’’ De 55-plusser is vaak wél handig genoeg, maar heeft niet altijd nog zin om zelf te zagen en te boren.

Gamma en Karwei gaan het klussen aanbieden. Beeld: Shutterstock
Lees verder onder de advertentie

164 Gamma-bouwmarkten en 130 Karwei-winkels

Intergamma is een bedrijf met veel franchisenemers. Er zijn 164 Gamma-bouwmarkten, 130 Karwei-winkels en 82 Gamma’s in België. 31 ondernemers runnen de helft van de winkels; de overige zijn van Intergamma zelf. Het concern heeft een omzet van 1,8 miljard euro, waarvan 80 procent in Nederland.

De Beijer is nu een jaar ceo bij Intergamma. Daarvoor werkte hij twee jaar als financieel directeur bij Hema en daarvoor twaalf jaar bij Maxeda, het moederbedrijf van onder meer de Praxis-bouwmarkten. ,,We zien echt ruimte voor twee formules in Nederland. Gamma is voor de meer constructieve klussen en de tuin en de verf. Karwei is voor de meer decoratieve klussen, zoals verlichting en gordijnen. Ze hebben ieder een eigen klantenkring.’’

,,We hebben afgelopen jaar goed gekeken naar de klantbehoefte en daar is onze nieuwe strategie uit naar voren gekomen. Consumenten hebben, als gevolg van de energiecrisis, een enorme behoefte aan het verduurzamen van de woning. En ze willen op één plek alles voor hun klus kopen of regelen.’’

Lees verder onder de advertentie

We gaan klanten ontzorgen, maar we blijven ook een echte bouwmarkt voor wie zelf wil klussen. En daarbij willen we een one-stopshop zijn

Joost de Beijer, topman Intergamma

Klusvideo's moeten soelaas bieden

,,Gamma en Karwei gaan het klussen aanbieden. Vaak doen we dat zelf door advies of klusvideo’s, soms samen met andere partijen. Zoals we dat nu ook al doen bij spouwmuurisolatie.’’ Verder: schilderen, zowel binnen als buiten; werk in de tuin zoals het plaatsen van die schutting; verlichting zoals het plaatsen van lampen en dimmers; en klusjes in de badkamer. Intergamma gaat ook klanten helpen met het plaatsen van een wc, fonteintje of badkamermeubel, als ze het zelf niet kunnen of onzeker zijn.

,,We gaan klanten ontzorgen, maar we blijven ook een echte bouwmarkt voor wie zelf wil klussen. En daarbij willen we een one-stopshop zijn. We zorgen dat we alles hebben voor het hele project. Van inspiratie, advies, volledig assortiment tot services. Bij Gamma gaan we dat bijvoorbeeld met de tuininrichting doen, dus met schuttingdelen, palen en terras. Bij Karwei met gordijnen en verlichting. En bij beide formules komt de focus ook op verduurzaming. Dat kunnen ook zonnepanelen en warmtepompen zijn, alleen zullen we dat laatste dan weer samen met een installerende partner doen. Dat is onze rol als marktleider.’’

Klusgekte door corona en energiecrisis

Tijdens de coronapandemie is Nederland massaal gaan klussen. Zolders en rommelhokken werden verbouwd tot thuiswerkplekken; een kwart van de werknemers werkt nu vaker thuis dan voor corona. En doordat we noodgedwongen veel thuis waren, werd het belang van een fijn thuis en tuin benadrukt en dat stimuleerde mensen om de handen uit de mouwen te steken.

Ondanks de winkelsluitingen boekten bouwmarkten een hogere omzet. De kluswoede ging door toen de energiecrisis uitbrak en het isolatiemateriaal niet was aan te slepen. Ook de krapte op de woningmarkt zorgt ervoor dat mensen minder verhuizen en meer het bestaande huis verbouwen. De bouwmarktbranche verwacht dat de klusgekte nu stabiliseert. Want: op den duur ben je wel klaar met klussen.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Gamma-leider Jan staat altijd belangeloos voor mensen klaar: ‘In ieder mens zit iets waar hij goed in is’