Van den Hoogen deed de nodige ervaring op bij woonmagazines. Daar zag hij hoe het aantal abonnees terugliep. Hij ambieerde het anders te doen en startte zeven jaar geleden HOOG.design: geen magazine, maar een hoogwaardig inspiratieplatform. „Magazines bieden slechts beperkt inspiratie en staan vol met advertenties, waarvan de resultaten voor de adverteerders nauwelijks meetbaar zijn. ‘Dat moest anders’, dacht ik. Dus creëerde ik een online rustpunt, waar alle luxe wooninspiratie bij elkaar komt en advertenties wél meetbaar zijn.
In het begin werd ik letterlijk ‘uitgelachen’ door de bestaande bladen, nu kopiëren ze ons
Maarten van den Hoogen, eigenaar HOOG.design
Michelingids voor luxe wonen
De gevestigde orde bij woonmagazine was sceptisch, maar al snel bewees Van den Hoogen dat zijn idee echt werkt. „In de beginperiode werd ik letterlijk ‘uitgelachen’ door de bestaande bladen. Maar met 24 miljoen views op Pinterest per maand, is de oude garde inmiddels ook overtuigd. De bladen zijn ons zelf massaal aan het kopiëren, maar achter een slechte kopie, zit geen gedachtegoed.”
Het gedachtegoed van HOOG.design? michelinkwaliteit op het gebied van luxe wonen. „Wij bieden de doelgroep als het ware een michelingids voor luxe wonen. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat wij daar, waar de consument start met zijn oriëntatie voor het bouwen van een villa of luxe appartement, zichtbaar zijn. Zowel op Google als Google afbeeldingen, Pinterest als Funda, maar bijvoorbeeld ook in de Quote. Dat doen we middels een ietwat rebelse vorm van marketing. Zo plaatsen we graag paginagroot ons logo met daarbij de slogan: only the best. Daarmee laten we zien dat wij het echt anders doen. Geheel eigentijds, tegen alle grote jongens in.”
Volgens onderzoek klikt negentig procent de tracking gegevens van Apple weg, daarom werken wij met first data party
Maarten van den Hoogen, eigenaar HOOG.design
First data party
Zo hanteert HOOG.design een geheel eigen wijze van adverteren. En dat is volgens Van den Hoogen ook broodnodig. „Volgens Amerikaans onderzoek klikt negentig procent de tracking gegevens van Apple weg. Omdat veel van onze gebruikers (35+ met een woning vanaf acht ton) met Apple werken, moesten wij dus wel op zoek naar een nieuwe formule om de juiste doelgroep te bereiken. Die vonden we in ‘first data party’. De eerste resultaten? Die zijn verbluffend.”
Van den Hoogen draaide een pilot met Thermostar, een exclusieve zwembad leverancier. „De bezoekers van HOOG.design zijn geïnteresseerd in luxe wonen, dus met die data heb je direct de doelgroep te pakken. Deze bezoekers kregen later, bijvoorbeeld op Facebook, de advertentie van Thermostar te zien. Op die manier zetten wij niet in op de massa, maar op kwalitatief bereik. Het succes van de campagne? Die was groot. Thermostar kreeg 24 aanvragen binnen, verkocht twee zwembaden en heeft nog verschillende gesprekken lopen. Dat was voor ons de bevestiging dat we de juiste koers hebben ingezet. Gerichter dan dit kun je de klant niet bereiken.”
Hocus pocus keep the focus
Het geheim van het succes van HOOG.design? Dat zit hem in focus, meent Van den Hoogen. „Het idee is vaak eenvoudig, maar je echt aan het plan houden en koers blijven varen, is de kunst. Ook ik werd in de afgelopen jaren verleid om van die koers af te wijken. Maar als je vijf dingen tegelijk doet, kun je die slechts voor twintig procent doen. Toen dat besef doordrong, besloot ik mij volledig op online te focussen, om daar extreem goed in te worden. Het bekende ‘hocus pocus keep the focus’ is hier dan ook van toepassing. Ons team, van inmiddels 14 mensen, werkt iedere dag, vol passie, aan het optimaliseren van ons platform. En heel eerlijk, we staan pas aan het begin. Wij kunnen de markt, voor zowel onze partners (vakmensen en architecten) als consumenten, nog heel veel meer bieden.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met HOOG.design.