Wat vooral opvalt bij de speciaalzaak voor kinderwagens van Herman Breunissen in het Gelderse Zutphen? Dat er zo ontzettend veel keuze is. In zijn winkel Baby Max heeft Breunissen maar liefst zeventig exemplaren van verschillende merken, met prijzen variërend van vierhonderd tot 1850 euro.
Kwalitatief zijn de wagens volgens hem allemaal oké. Wat bij je past, hangt vooral af van het gebruik, het comfort en natuurlijk je portemonnee. ,,Gemiddeld geven mensen duizend euro uit. Tien jaar geleden was dat nog zes- à zevenhonderd euro. Mensen zijn zich ervan bewust dat de afschrijving niet zo groot is en je hem na een paar jaar door kunt verkopen. Bovendien wordt een wagen vaak nog eens gebruikt, voor een tweede of derde kind,’’ zegt hij in het AD. Klanten nemen ook alle tijd voor de aanschaf, merkt hij. ,,Opa’s en oma’s erbij: er wordt een echt feestje van gemaakt.’’
Categorieën
Net als bij een autodealer zijn er ook in de winkel van Breunissen verschillende categorieën: urban (een compacte stadswagen), multi-terrein (het ‘middenmaatje’) en de terreinwagen (vaak met grote wielen en veel opbergruimte). Vooral de compacte ‘urban’ modellen groeien in populariteit.
Dat ziet ook Carola Siksma-Ruiters, hoofdredacteur van Baby-Wereld.nl, een platform voor ouders en professionals in de baby- en kinderbranche. ,,Een kinderwagen is al generaties lang super belangrijk. Als je kind geboren wordt, wil je het aan de wereld laten zien en dat doe je het liefst in een mooie kinderwagen.” Een kinderwagen is dus altijd een statussymbool geweest; zeker in het Westen waar baby’s veel vaker vervoerd dan gedragen, zoals in Azië gebeurt.
Oude logge wagens
Die oude logge wagens waren super comfortabel voor de baby maar nu kiezen we volgens Siksma-Ruiters steeds vaker voor een opvouwbaar en compact exemplaar om het onszelf makkelijk te maken. En dat komt, naast dat er technisch steeds meer kan, vooral omdat we steeds mobieler zijn. We reizen meer en nemen onze kinderen mee.
De wagens worden daarnaast steeds luxer. Ze zijn uitgerust met UV-zonnekappen, ventilatiesystemen of zelfs een apparaatje dat de reiswieg heen en weer schommelt. ,,Een kind heeft weinig nodig, maar we leven niet meer in de middeleeuwen. Sommige producten zijn echt ontzettend handig én ook gewoon leuk om te hebben.”
Een kind heeft weinig nodig, maar we leven niet meer in de middeleeuwen
Siksma-Ruiters is betrokken bij de Baby Innovation Awards die ieder jaar worden uitgereikt. ,,Vorig jaar zat er bij de genomineerden een kinderwagen waar je een bolderwagen van kon maken. Dit jaar is er een waarbij je het zitje op een driewieler, bolderwagen, kinderstoel of fiets kunt zetten.” Ook zijn er allerlei technische verbeteringen, denk aan steeds slimmere opvouwmethodes en lichtere materialen.
Een kinderwagen is best een ingewikkeld product, benadrukt ze. Als je hem niet gebruikt, wil je dat-ie zo klein mogelijk is. Als je hem wél gebruikt, moet hij comfortabel zijn en van alle gemakken voorzien. ,,Daarnaast speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. Dat alles vraagt nogal wat van ontwerpers.”
Multifunctionaliteit
Ook productontwikkelaar Jeroen Kuiper ziet dat duurzaamheid belangrijker wordt. Zo zorgt de multifunctionaliteit ervoor dat je langer met een wagen kunt doen, worden stoffen vaker van gerecycled materiaal gemaakt, en zijn onderdelen steeds vaker los te koop, waardoor je bijvoorbeeld de basis en het frame van je wagen behoudt en de rest kunt vernieuwen.
Er bestaat inmiddels ook iets als de ‘tiny library’ (letterlijk: kleine bibliotheek) waarbij je een kinderwagen voor een bepaalde periode huurt. ,,Het beste willen voor je baby maar óók voor de wereld speelt voor een groep consumenten steeds meer mee. Daar haakt de industrie op in.’’
Het moet natuurlijk handig zijn, maar de meeste mensen kopen uiteindelijk toch een kinderwagen die ze mooi vinden.
Ook Breunissen biedt zo’n huurservice voor kinderwagens aan. In zijn winkel ziet hij een groeiende vraag naar elektrische kinderwagens met automatische wiegfunctie én wagens waarbij de wieg hoger is, waardoor je minder hoeft te bukken. Máár het oog wil ook wat. ,,Het moet natuurlijk handig zijn, maar de meeste mensen kopen uiteindelijk toch een kinderwagen die ze mooi vinden.’’
Nederlandse merken
Vooral kinderwagens van Nederlandse merken zijn erg in trek. ,,Die hebben een wat strakker uiterlijk dan de buitenlandse merken, hebben mooie details als cognackleurige handgrepen, en stoere stoffen in kleuren als grijs en zwart. Zwart is op dit moment de populairste kleur. En het Nederlandse merk Joolz is qua kleurgebruik echt een trendsetter. Bij buitenlandse merken zie je ook wat meer kunststof in het frame, terwijl dat bij Nederlands design vaker aluminium is.‘’
Zwart is op dit moment de populairste kleur.
Voor sommigen is een kinderwagen écht een ‘fashion-ding’; een modeaccessoire. ,,Dat zijn mensen die hier met hun dure Gucci-tas komen om te kijken of die matcht met de kleuren van de wagen. Die groep zie ik de laatste drie, vier jaar heel erg stijgen.”
Alle kinderwagens op de Nederlandse markt voldoen aan strenge EU-richtlijnen. Wat je er ook aan wilt spenderen; iedere keuze is veilig. Tenzij je online gaat shoppen bij Aziatische webwinkels: daar gelden minder strenge regels.