Marketing

Loenatix: T-shirts gemaakt door moeilijk plaatsbare werknemers

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

De opvallende prints op de shirts getuigen vaak van zelfspot, als commentaar op het stigma dat rust op psychiatrie en verslaving. 'It Feels Perfect To Be Imperfect' is een van die teksten. "Psychische aandoeningen zijn nog steeds een taboe. Maar wie is nu eigenlijk normaal, als je mensen ziet als Donald Trump en Vladimir Poetin?,'' zegt bedrijfsleider Martijn Rood (45). De winkel van Loenatix in de Jan Pieter Heijestraat was lang onderdeel van zorginstelling Roads, maar staat nu op eigen benen. Martijn, die zelf werkte voor Roads, nam het merk en de winkel over. Hij is hard bezig om Loenatix om te vormen tot een rendabele sociale onderneming. Martijn is al minder afhankelijk van geld uit de zorgsector voor dagbestedingstrajecten. Ook is hij een samenwerking aangegaan met Stichting Streetcornerwork.

Zes adressenDe kleding is op zes adressen te koop in Amsterdam en sinds kort ook in winkels in Haarlem, Rotterdam en Alkmaar. "Het doel is om dit jaar uit te breiden met meer verkooppunten.'' De inkomsten komen, behalve uit de losse verkoop van zelf ontworpen en bedrukte T-shirts en andere attributen, ook van opdrachten voor bedrijven. De shirts zijn fairtrade en van biologisch katoen. Loenatix gebruikt zoveel mogelijk inkt op waterbasis. Met een kleine dertig euro zijn de T-shirts bepaald niet goedkoop. "Voor minder kunnen we het niet doen. De inkoopkosten zijn hoog en de marges laag. De oplages zijn beperkt, dus de kans dat je iemand anders tegenkomt met hetzelfde shirt is klein.''

Huilende wolfEen Loenatix-klassieker is de print van een huilende wolf. "Die is ontworpen door een zeer creatieve en fanatieke medewerker, een ex-dakloze. Helaas is hij later uit beeld geraakt.'' Martijn heeft ook oud-gevangenen als medewerkers. "Dat zijn vaak harde werkers, die van hun fouten geleerd hebben en echt nog iets willen bereiken.'' Rijk gaat hij niet worden met Loenatix, dat is ook zijn bedoeling niet. "Anders was ik wel goedkope troep met commerciële prints gaan maken voor toeristen. Mij geeft het veel meer voldoening om iets te doen met mensen voor wie de maatschappij te snel gaat.''

Lees verder onder de advertentie