Marketing

Markt voor retroproducten floreert

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Nintendo die zijn NES-console uit '83 opnieuw uitbrengt, platenspelers die de winkel uit vliegen, keukenitems die er klassiek uitzien. De markt voor retroproducten floreert, schrijft het AD.

Lees verder onder de advertentie

Autofabrikanten weten het al langer: retro verkoopt. Neem de Volkswagen Kever die in 1997 een nieuw jasje kreeg en onder de naam New Beetle met veel succes werd verkocht. Of de Fiat 500 uit 1957. Het Italiaanse wagentje maakte een halve eeuw later zijn rentree, verkocht meteen als een tierelier en won de prijs voor auto van het jaar 2008.

Verdubbeling platenspelersDe laatste tien jaar ontdekken meer en meer producenten de retromarkt. Nieuwe versies van oude artikelen, moderne items in een oud jasje: het grote publiek valt er massaal voor. Neem vinyl. Sinds jong en oud de elpee herontdekken zijn platenspelers niet aan te slepen. ,,De verkoop verdubbelde vorig jaar ten opzichte van 2014", vertelt bijvoorbeeld Nederlands groote onlinewinkel Bol.com. ,,Op de piek tijdens de feestdagen verkochten we er honderden per week. Deze groei zet zich dit jaar voort."

Ander voorbeeld: horlogemaker Casio, die zijn bekende quartz horloges uit de jaren 80 uitbrengt onder de naam 'Casio Collection Retro'. Jongeren die toen nog niet eens waren geboren, dragen 'm.

Lees verder onder de advertentie

Ook computergames zijn retro-proof. Zo kondigde Nintendo aan in november met een miniversie van zijn bekende NES uit '83 te komen. De console - bekend van games als Donkey Kong, Super Mario Bros en Zelda - blijkt ook nu een hit. ,,Binnen een week na de aankondiging reserveerden honderden mensen er een", zegt Marjolein Verkerk van Bol.com.

OnweerstaanbaarWat maakt retro zo onweerstaanbaar aantrekkelijk bij consumenten? Allereerst spreekt het verschillende groepen aan, zeggen kenners. ,,Ouderen geeft het een gevoel van nostalgie en herkenning, jongeren ontdekken een nieuwe wereld waarmee ze zich kunnen onderscheiden", vertelt René Mirck, die vijf jaar geleden (web)winkel The Retro Family begon. De kleuren en de vormen zijn mooier, zegt hij.

De omzet van The Retro Family verdubbelt tot nu toe ieder jaar. Mirck ziet de markt verbreden. ,,Keukenartikelen als waterkokers, broodtrommels, koelkasten en espressoapparaten lopen goed. Maar ook kleding en woonkamerartikelen, gebaseerd op vroegere designs, zijn in opkomst."

Lees verder onder de advertentie

Volgens Kitty Koelemeijer, marketinghoogleraar aan Nyenrode, is de opkomst van retro een reactie op de technologische ontwikkelingen van nu. ,,Retro is warmer. Het gekraak van een elpee geeft sfeer en is niet zo klinisch." En er is een symbolische kant. ,,Met retro laat de koper zien dat hij z'n klassiekers kent."

Geen analoge problemenTegelijk zit de populariteit er juist in dat retro niet de lasten van de vergane tijd kent. Want waar vintage spullen écht oud zijn - het moderne antiek zegt Koelemeijer - zijn retroversies dat slechts van uiterlijk. Binnenin huist meestal de technologie van nu. ,,Een product moet wél praktisch in gebruik zijn", zegt Mirck. ,, En een retrokoelkast moet bijvoorbeeld zuinig zijn."

Retro geeft daarmee meer vrijheid dan vintage én is vaak goedkoper. Zoals Technics belooft dat z'n nieuw uitgebrachte klassieke SL-1200 pickup niet de manco's van vroeger - ongewenste vibraties en snelheidsverschillen - kent. ,,Analoge problemen van vroeger zijn opgelost."

Lees verder onder de advertentie

De komende jaren blijft de retromarkt groeien, verwachten experts. Onder meer het good old cassettebandje is klaar voor een revival. ,,We merken dat steeds meer leveranciers ze opnemen in het assortiment", zegt Bol.com. ,,We verwachten dat dit product zich gaat ontwikkelen en dat wij ze weer een plek in de winkel kunnen geven."