Marketing

Mond-tot-mondreclame is weer helemaal terug

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Netwerken. De een ziet kansen, de ander beschouwt het als verloren tijd. Wat ook je houding is, je kunt in elk geval leren contacten over te houden aan netwerkbijeenkomsten, aldus Rob Tol, oprichter van de NetwerkAcademie. Al haast hij zich erbij te zeggen dat het eigenlijk alweer uit is, events en netwerkborrels bezoeken.

Lees verder onder de advertentie

De jongste generatie ondernemers netwerkt liever online.

Anno 2016 moet je dus vooral je LinkedIn-profiel goed bijhouden. Het aantal LinkedIn-leden groeide in 2014 met 19 procent. Nederland is wereldkampioen linkedinnen. Rob: "Let vooral op de tweedegraadsconnecties voor het aanboren van nieuwe contacten. Dat zijn er namelijk veel. Je hebt maar één vriendelijk verzoek aan een directe connectie nodig om in contact te komen met de voor jou interessante tweedegraadsconnectie."

Doordat het aanbod online overweldigend is, is mond-tot-mondreclame weer helemaal terug.

Lees verder onder de advertentie

DeelnemerslijstNetwerken op bijeenkomsten gebeurt nog wel, maar veel gerichter dan voorheen. "Wees kritisch naar welke bijeenkomsten je gaat", zegt Rob. "En als je gaat: vraag een deelnemerslijst op van de mensen die komen en besluit van tevoren wie je wilt spreken. Ga iets eerder dan de rest en betrek de organisator in je zoektocht. Vraag hem of hij je wil voorstellen aan een voor jou interessant contact en ga speeddaten."

LinkedIn bewijst ook op netwerkbijeenkomsten zijn nut. Het visitekaartje is op zijn retour; direct linken via de smartphone is veel handiger.

WebsiteOok het doen van vrijwilligerswerk bij een lokale (business)club is in opkomst. Je levert een bijdrage aan een goed doel en breidt tegelijk je netwerk uit. Rob: "Stel, je club heeft een website nodig en jij kunt dat regelen: doe het dan. Grote kans dat de mensen met wie je samenwerkt bij je terugkomen als hun bedrijf een website nodig heeft."

Lees verder onder de advertentie

En als je eenmaal een waardevol contact hebt? "In veel families is het bij het afscheid gebruikelijk om te zeggen: 'Geen bericht is goed bericht.' Dat is bij netwerken juist niet het geval. Je móet af en toe wat van je laten horen."

Do's

Leer de ander kennenZoek uit wat jullie gemeen hebbenBied hulp, maar vraag ook om hulpLuisterDoe wat je belooft

Lees verder onder de advertentie

Dont's

Netwerken zien als doel op zichPassief netwerkenPas netwerken als het moetDoen alsof je interesse hebtNiets van je laten horen