Dat is heel wat anders dan de omstreden reclamespot voor het WK in 2022 in Qatar. In een lollig bedoelde commercial waren toen hossende bouwvakkers te zien. Dat was een pijnlijke inschattingsfout, want veel mensen legden direct de link met de bouw van de stadions in Qatar, waarbij veel arbeiders om het leven kwamen. Dat Jumbo dat verband niet had gezien, kwam het bedrijf op veel kritiek te staan.
Met onze WK commercial maakten we in 2022 een misser en daar hebben we van geleerd
Jumbo haalde de reclame snel van de buis, maar de reputatieschade was al geleden. Marketingexperts noemden de reclame een grote flop en Jumbo bood excuses aan. ,,Met onze WK commercial maakten we in 2022 een misser en daar hebben we van geleerd’’, zegt een woordvoerder in het AD.
Lees ook: Na ruim 20 jaar (!) wachten opent deze Brabantse supermarktondernemer eindelijk zijn nieuwe Jumbo
Eerder kwam de nieuwe EK-campagne van Jumbo al in het nieuws toen bleek dat de supermarkt de ‘juichspencer’ weer aan klanten ging uitdelen. Dat is een oranje trui die ook als boodschappentas gebruikt kan worden. Dat de spencers van stal worden gehaald is opmerkelijk, want de items waren ook onderdeel van de mislukte campagne van 2022. ,,We hebben honderdduizenden exemplaren bewaard na de vorige campagne. Weggooien vonden we zonde en is bovendien allesbehalve duurzaam”, verklaarde Jumbo.
Voor de nieuwe EK-commercial werd het reclamebedrijf Hotel L’Amour ingehuurd. Dat is een ander marketingbedrijf dan het bureau dat de campagne voor het WK in 2022 bedacht. Jumbo nam vorig jaar na een samenwerking van tien jaar afscheid van dat bedrijf.
Breken met pijnlijke, geflopte commercial
De supermarkt hoopt met de nieuwe reclame definitief te breken met de pijnlijke geschiedenis van geflopte voetbalcommercials. Volgens Jumbo staat in de nieuwe reclame ‘saamhorigheid’ centraal.
Vanaf 2 juni is op televisie te zien hoe Frank Lammers met zijn fictieve gezin, met oranje versierde camper naar een oranjecamping rijdt. En hoe hij daar barbecuet met Wim Kieft, Berry van Aerle en Hans van Breukelen, voetballers die onderdeel waren van het gewonnen EK van 1988. Zanger Marco Schuitmaker veranderde zijn hit ‘Engelbewaarder’ naar ‘Oranjebewaarder’ om op diezelfde camping een liedje te zingen (Het wordt prachtig net als in 1988').
Andere supermarkten ook bezig met reclame
Ook andere supermarkten zijn volgens traditie bezig met reclamecampagnes. Plus werkt voor het aankomende EK samen met voetballer Wesley Sneijder en laat klanten sparen voor t-shirts (‘buurthempies’) van de eigen buurt. Bij Lidl kunnen kinderen zich aanmelden om straks als mascotte met de spelers het veld op te lopen. Aldi liet weten geen speciale acties te hebben. ,,Wij houden van eenvoud en betaalbare prijzen.” AH komt ook met een EK-campagne, maar maakt details daarvan op een later moment bekend.