Marketing

Proosdijpassage in Deventer winkel vol glas rijker

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,Wij zaten er al langer over te denken een winkel te openen'', zegt Edwin Hummel. ,,Deze ruimte kwam in het kader van de aanpak van leegstand in Deventer onder onze aandacht. We konden het gunstig huren en waren er snel uit.''

Het stel had al een webwinkel in Tsjechisch glaswerk en nu ook een echte winkel in de Deventer binnenstad. De webshop is voortgekomen uit de familiebezoekjes aan Tsjechië, het land dat Marcela zestien jaar geleden verliet. Terug naar Nederland namen ze weleens glaswerk mee en ze ontdekten dat er vraag naar is. Marcela: ,,Kristalglas uit Tsjechië is gewild bij Nederlanders. In Tsjechië heb je nog de traditie van het glasblazen, echt handwerk.''

Volgeladen

Lees verder onder de advertentie

Marcela kent in Tsjechië de taal en weg. Edwin: ,,We komen bij glasblazerijen die je anders nooit zou vinden. Vijf à zes keer per jaar rijden we met de auto volgeladen met glas terug naar huis.''

De webshops onder de namen kristalshop.nl en glaswerkuitbohemen.nl liepen aardig. Maar het nadeel is dat het glanzend en kleurig glaswerk moeilijk te fotograferen is voor plaatjes online. Edwin: ,,Glas moet je zien, vasthouden.''

Leegstand

Lees verder onder de advertentie

Ze runnen de winkel naast hun gezin en baan. Edwin is bestuurder in de zorg, Marcela operationeel manager in het Deventer Ziekenhuis. Edwin: ,,We zijn drie dagdelen per week open en online kunnen mensen continu bij ons terecht. Zoals wij het doen, is hoe je tegenwoordig een winkel kunt runnen.'' Bovendien is de Proosdijpassage van flinke leegstand af. Ze huren ook de twee andere ruimten in de doorgang. ,,Die richten we nog in.''

De frisse winkel, waar eerder juwelier De Boer zat, bevat glas in alle soorten en maten. Van vazen tot kleurige clowns of kippen. De prijs varieert ook, van vijf tot 500 euro.