Nieuws Social media

Snapchat voor jou als ondernemer: zo bereik je nieuwe klanten

Snapchat is het snelst groeiende en coolste socialmediakanaal. In dit artikel laten we zien hoe je er als ondernemer je voordeel mee kunt doen als marketinginstrument om nieuwe business binnen te halen. Aangevuld met best practices en informatieve video’s.

Robert Heeg | Foto: YouTube/Superrides 3 augustus 2017

Snapchat Walisnap Superrides

Met 55 miljoen dagelijks gebruikers in Europa is Snapchat het social snoepje van de week. Of beter: van de afgelopen jaren. Want de speelse app ontwikkelde zich sinds de start in 2011 tot een van de hipste tijdverdrijven van met name tieners.

De MKB Online Monitor 2017 laat zien dat van de Nederlandse mkb’ers nog slechts 1% Snapchat gebruikt.

Wat is Snapchat?

Snapchat is een app die je foto’s en video’s (‘snaps’) laat delen met wie je maar wilt. De app is alleen bedoeld voor mobiele apparaten. Waarin Snapchat verschilt van andere sociale platforms is dat een snap maar hooguit 10 seconden te zien is en daarna verdwijnt.

Waarom iemand dat zou willen? Het lijkt tegenstrijdig: wil je je beelden immers niet bewaren voor het nageslacht? Nee, jongeren hebben daar toch een andere kijk op. Ze voelen zich op Snapchat veiliger en anoniemer dan op andere sociale media, juist door de vluchtigheid en rauwheid van de content. Die delen ze makkelijker en spontaner, juist omdat ze weten dat er niets bewaard blijft.

Hoe begin je?

Je kunt Snapchat net als elke andere app makkelijk downloaden en gelijk gaan gebruiken. Vrienden voeg je toe vanuit je contacten of Whatsapp-lijst. Vervolgens kies je naar welke personen je een foto, video of tekstbericht stuurt. Je kunt er ook voor kiezen om je boodschap naar iedereen te sturen. Behalve losse snaps kun je je beelden en teksten gedurende de dag op elkaar laten aansluiten, zo creëer je een compleet verhaal. Daarover straks meer.

Snapchat-strategie

Doordat Snapchat zo laagdrempelig is, kun je er als ondernemer in vliegen zonder je van te voren af te vragen wie of wat je eigenlijk wilt bereiken, en hoe je je op het platform gaat uiten en gedragen.

Stel je bijvoorbeeld voor dat je straks heel veel volgers hebt die allemaal vragen gaan stellen. Als je er eenmaal een paar hebt beantwoord, dan schep je een precedent. Straks ben je misschien zo overweldigd door de respons dat je die niet meer kunt verwerken. Hetzelfde geldt voor acties waarbij je cadeautjes weggeeft.

Kortom: bedenk eerst een scherpe strategie. Verken het platform rustig, zie wat anderen doen, wat je daarvan bevalt en wat niet, zoek enkele sterke bedrijfscases (we hebben er verderop vast een paar voor je geselecteerd), en baseer daarop hoe je Snapchat zelf gaat inzetten.

Tools voor Snapchat

Snapchat-gebruikers hebben de mogelijkheid om beelden te bewerken met verschillende features. Daarmee kunnen ze hun verhaal creatief verfraaien en dus persoonlijker maken. Een paar voorbeelden:

  • Geofilters: creatieve lagen voor je snaps waarmee je je locatie of activiteit laat zien. Je kunt zo’n geofilter zelf creëren. Volgens Snapchat kun je de zakelijke variant gebruiken om je bedrijf meer te laten opvallen: ‘Snapchatters in je winkel, bij je evenement of op een andere locatie zien je en sturen je de hele wereld over. Vergroot in één swipe je bekendheid en betrokkenheid!’
  • Snapcodes: werken als QR-codes en zorgen ervoor dat anderen je makkelijk kunnen toevoegen aan hun netwerk. Maak een selfie bij je Snapcode en mensen weten gelijk dat jij het bent.
  • Filters en lenzen: misschien wel de leukste van alle functies. Ze maken je snaps uniek door allerlei geluiden en komische effecten aan je selfie toe te voegen, zoals kattenoren of een gorillasnuit.
  • Emoji en stickers: je kunt de meest bonte versiersels over je foto’s heen plakken. Ja, ook een bedrijfslogo. Met dat laatste moet je echter terughoudend zijn, anders verlies je snel volgers.

Vertel je verhaal

Ieder bedrijf heeft z’n eigen verhaal en doet niets liever dan het vertellen. Maar consumenten worden de hele dag al bestookt met zulke verhalen. Zaak dus om het zo creatief, onderhoudend en snel mogelijk te vertellen.

Snapchat biedt daarvoor met Mijn Verhaal de perfecte tool. Je bouwt een verhaal op door je foto’s en video’s de hele dag door achter elkaar te plakken, ze te versieren met de grappige filters en emoji, of er teksten aan toe te voegen. Zo laat je vrienden een dag meekijken bij je organisatie of een event. Let op: ook zo’n verhaal is weer beperkt houdbaar. Je volgers zien het 24 uur voordat het verdwijnt.

Groepen creëren

Een vrij nieuwe feature is Custom Stories. Daarmee kunnen bedrijven groepen creëren rond hun eigen verhalen. Je kunt mensen toevoegen aan de groep en bepaalt zelf wie iets aan het verhaal mag bijdragen. Ook kun je met Custom Stories verhalen toelaten van gebruikers die zich op specifieke locaties bevinden. Dat is bijvoorbeeld handig als je een event organiseert en alle aanwezigen snaps laat toevoegen. Zo deel je alleen content met mensen die er op dat moment toe doen en bestook je niet de hele tijd je complete netwerk met je snaps.

Jong publiek

Fedor Filimonov van social media-onderzoeksbureau Socialbakers: ‘Snapchat is vooral aantrekkelijk voor merken die manieren zoeken om met een jonger publiek in contact te komen.’

Ook in Nederland zijn het vooral de 12- tot 19-jarigen die de app gebruiken, maar er komen ook steeds meer twintigers en dertigers bij. Wereldwijd zitten er dagelijks ruim 150 miljoen mensen op Snapchat en in Nederland loopt het ook in de miljoenen. En waar de oogballen zich op richten, daar zit ook de commercie. Steeds meer ondernemers zijn daarom actief op Snapchat. Het bedrijf hoopt dit jaar een omzet van $1 miljard te halen. Bepaald geen kinderspel dus.

Snapchat in je marketing

De commerciële Snapchat-toepassing bij uitstek is marketing. Net als bij andere sociale kanalen zie je immers niet gelijk stijgende verkopen. Social is er vooral om je merk te versterken, je verhaal te vertellen en direct contact te hebben met je doelgroep.

Maar met de app kun je wel degelijk je diensten of producten aanprijzen. Zo kun je een nieuwe collectie aankondigen, ontwikkelingen binnen je bedrijf communiceren, laten zien hoe je te werk gaat (en waarom je dat zo doet), of iets heel persoonlijks delen. En omdat het een social app is kun je je klanten ook rechtstreeks bij je bedrijf betrekken. Je kunt bijvoorbeeld afbeeldingen tonen van verschillende producten en je doelgroep laten kiezen welke ze het beste bevalt.

Twee van de grootste voordelen van Snapchat als marketingkanaal zijn de snelheid en de eenvoud. Een paar keer klikken en je boodschap staat online. Het mooie is dat je die boodschap ook heel makkelijk kunt delen op andere sociale netwerken, zoals Twitter of Instagram. Zo is Snapchat dus inzetbaar in meerdere socialemediakanalen tegelijk.

Wat kost het?

Veel. Tenminste, als je het platform grootschaliger wilt inzetten. Snapchat is hot en kan daarom fikse tarieven rekenen voor speciale diensten. Een voorbeeld: een ‘Snap Ads-campagne heb je voor een kleine 9000 euro per maand. ‘Discover ads’ kosten minimaal 44.000 euro. Wil je een lens (een extra laag die gebruikers over hun beeld kunnen leggen) sponsoren, dan mag je op doordeweekse dagen een slordige 4 ton neertellen.

Het goede nieuws – althans, voor de gebruiker – is dat Snapchat ondertussen stevige concurrentie ondervindt van Facebook en Instagram. Het stunt daarom de laatste tijd met kortingen van soms 10 procent. Als je een van de speciale diensten wilt afnemen, dan kun je dus het best proberen om een discount te krijgen.

Nadelen van Snapchat

Er zijn best redenen waarom sommige ondernemers de app moeten vermijden. Als je niet ziet hoe Snapchat je voordeel oplevert, doe het dan vooral niet. Temeer omdat we al hadden vastgesteld dat Snapchat prijzig kan zijn. Ook moet het passen bij je merk of bedrijf, of beter: bij je doelgroep. Snapchat is (vooralsnog) meer iets voor jongeren, dus ga er vooral niet je trapliften en gehoorapparaten aanprijzen.

Critici wijzen bovendien op de slechte analytics waardoor ROI en welslagen van een campagne nog onvoldoende meetbaar zijn. Ben je erg van ‘meten = weten’ dan moet je er een externe analytics-app bij nemen, zoals Snaplytics, en die werken alleen met dure abonnementen.

Effectievere platforms

Net als bij Twitter, met z’n leestekenbeperking, zijn er bij Snapchat voor- en tegenstanders van de 10 seconden-regel. Het is nogal een korte tijdspanne om klanten te bereiken. Wie dat goed doet, valt ook perfect bij de doelgroep binnen. Wie het echter te benauwd vindt, kan beter uitwijken naar Instagram (60 seconden) of YouTube (geen limiet). Ook kunnen op die platforms soms meer potentiële klanten zitten.

De Stories-feature van Instagram is weliswaar een schaamteloze kopie van Snapchat maar heeft wel 35 miljoen meer gebruikers. En bij WhatsApp delen liefst 175 miljoen meer mensen hun verhalen. Snapchat mag dan hip en cool zijn, wil je vooral massa dan zijn er wel effectievere platforms.

Volgen en gevolgd worden

Je kunt je legertje volgers net als op Twitter uitbreiden. Hoe meer mensen je volgt, hoe meer er jou volgen. Maar net als op Twitter blijft de eerste voorwaarde wel dat je ook zelf iets te melden hebt. Dus hoe fraaier, prikkelender en creatiever je foto’s en filmpjes, hoe meer mensen je blijven volgen. En deel niet alleen je eigen content, maar ook spannende dingen die je tegenkomt. Als je daarnaast zelf exclusieve acties organiseert, dan keren volgers vaker terug.

Je kunt ‘reclame maken’ voor je Snapchat-uitingen in andere kanalen, zoals Instagram, maar zorg wel dat je op Snapchat iets unieks blijft doen; content één op één doorplaatsen werkt niet, het zijn verschillende media met hun eigen wetten en regeltjes.

Best practices

Hieronder vind je goede voorbeelden van het inzetten van Snapchat door bedrijven. Ter inspiratie.

- Heineken

De Amerikaanse tak van onze vaderlandse trots was er vroeg bij toen het Snapchat in 2014 inzette tijdens muziekfestival Coachella. Heineken deelde er sfeerbeelden, foto’s en video’s van optredende acts, en natuurlijk van het feest in het HeinekenHouse. Belangrijker: het bedrijf dropte hints over verrassingsoptredens. Snelle inzenders hoorden als eerste welke act waar zou spelen.

- Walibi Nederland

Het pretpark opende een Snapchat-account om een nieuwe attractie, Lost Gravity, bij jongeren te promoten. Walibi liet onder meer de bouw ervan zien en bood sneakpeeks. Ook gaf het kaarten weg voor de grote opening. Het creëerde zo een grote betrokkenheid bij de doelgroep.

- De Bijenkorf

Elke dinsdag geeft het warenhuis op luchtige wijze stijladvies. Consumenten kunnen vragen stellen over beauty en styling via de Bijenkorf-accounts op Facebook, Instagram en Snapchat. Het Snapchat-account werd een week lang overgenomen door een bijtje, dat de Snapchat-gebruiker virtueel door de winkel liet rondzoemen.

De voors & tegens van Snapchat:

Voor:

  • Snel en simpel: je boodschap staat in no-time online
  • Direct je bericht delen met de mensen die je wilt bereiken
  • Gratis (als je tenminste geen speciale diensten gebruikt)
  • Het is heel simpel om je foto’s en video’s te verfraaien met filters
  • Ook kun je makkelijk animaties of tekst toevoegen aan je beelden
  • Door het snelle en simpele customizen van je content kun je die mooi gebruiken voor leuke acties
  • Je kunt helemaal je eigen verhaal vertellen met features als Custom Stories

Tegen:

  • Foto’s en video’s verdwijnen snel, waardoor het moeilijker is om een blijvende indruk achter te laten
  • Duur, als je speciale diensten gebruikt zoals Snap Ads-campagnes of het sponsoren van een lens
  • Jong publiek, dus niet al je klanten zitten op Snapchat
  • Slechte analytics: het is moeilijk om te zien wat je acties opleveren