Nieuws Marketing
Kwart vindt steun retail en horeca voor regenboog-community tijdens Pride 'schijnheilig'
Retail- en horecaondernemers die ‘ineens’ tijdens Pride laten zien dat ze de regenboog-community steunen, worden door bijna een kwart van de Nederlanders gezien als schijnheilig. Dat blijkt uit onderzoek onder 1127 consumenten uitgevoerd door retailsoftwarebedrijf Lightspeed. Eén op de tien vindt dat er eigenlijk het hele jaar door aandacht zou moeten zijn voor LHBTI-kwesties

Een trap op de Grote Marktstraat in Den Haag is verlicht in de regenboogkleuren. Foto: ANP
Ondernemers in de retail- en horecasector zouden dat bijvoorbeeld kunnen doen door het tonen van een vlag of een andere zichtbare verwijzing naar de LGBTQIA+ community, vindt 22 procent van de ondervraagden. Ook een inclusief personeelsbeleid (32 procent) of het hanteren van een genderneutraal inclusiviteitsbeleid door middel van bijvoorbeeld toiletruimtes (23 procent) worden genoemd als acties om structureel te werken aan een inclusieve samenleving.
''Omdat we dit jaar tijdens Pride-week wederom weinig kunnen doen door corona, zijn alle initiatieven om de LGBTQIA+ community te steunen meer dan welkom''
Een PostNL-bus in regenboogkleuren om de LGBTQIA+ community te steunen. Foto: ANP
Retail en horeca spelen een actieve rol in support LGBTQIA+ community
Volgens de ondervraagde Nederlanders is het ook zeer belangrijk dat retailers en horecaondernemers tijdens de Pride-week extra aandacht besteden aan de LGBTQIA+ community. Met name het doen van een donatie aan een non-profit organisatie in die hoek (23 procent), het opstellen van advertentiecampagnes met duidelijke support-statements (23 procent) en het versieren van het interieur in Pride-kleuren (22 procent) worden gewaardeerd.
Mensen kunnen nog steeds niet zichzelf zijn en daarom blijven de Pride-activiteiten een belangrijk initiatief, zegt bijna een derde van de Nederlanders. Een even grote groep vindt het prima, maar heeft er zelf weinig mee.
Lees ook: Groeiend aantal bedrijven neemt lhbti-rechten op in beleid voor werknemers
Lightspeed: 'Alles draagt bij aan een betere, inclusieve samenleving'
Sam Bursens, manager Business Development Benelux van Lightspeed: ,,In onze organisatie is diversiteit en inclusiviteit niet alleen deel van onze missie, het zit in ons DNA. Lightspeed is opgericht door onze ceo Dax Dasilva in Montreal’s Gay Village en onze eerste werknemers behoorden allemaal tot de LGBTQIA+ gemeenschap.''
Inmiddels is Lightspeed in ruim honderd landen actief en is de eigen missie 'nog steeds springlevend', aldus Bursens. ,,Mooi om te zien dat uit het onderzoek blijkt dat de meeste Nederlanders het met ons eens zijn. Want hoe groot of klein een initiatief ook is, of uit welke hoek deze ook komt, alles draagt bij aan een betere, inclusieve samenleving. Omdat we dit jaar tijdens de Pride-week wederom weinig kunnen doen door corona, zijn alle initiatieven om de LGBTQIA+ community te steunen meer dan welkom. Dit onderwerp is onwijs belangrijk en verdient altijd aandacht.”
Lees ook: Diversiteit als basis succes: zo doet Dax Dasilva van Lightspeed het