Marketing

Tisha van Lammeren (Odido): ‘We willen niet alleen marktleider zijn in Nederland, maar ook in Europa’

 
Tisha van Lammeren in de studio met presentator Thijs van Dijk.
Tisha van Lammeren in de studio met presentator Thijs van Dijk.
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

18 jaar lang was Tisha van Lammeren werkzaam bij T-Mobile Nederland, maar dat veranderde op 5 september 2023 abrupt toen een van de meest bekende merken van Nederland haar naam veranderde in Odido. In deze speciale aflevering van Thijs Talks vertelt zij het verhaal achter de meest besproken re-branding in Nederland van de afgelopen jaren.

Lees verder onder de advertentie

Na twee jaar in het volste geheim te hebben gewerkt aan de re-branding was het dit jaar zo ver. De nieuwe merknaam werd gelanceerd, met een ware mediastorm als gevolg. Odido was in marketingland wekenlang ‘talk of the town’ en nu de storm wat is gaan liggen gaat Tisha van Lammeren (cco Odido) in gesprek met merkpsycholoog en podcasthost Thijs van Dijk over de gekozen strategie en tactiek.

Hoe kijkt ze terug op de eerste maanden en wat zijn de lessen die ze geleerd heeft van deze merklancering? Dat hoor je in de podcast, tekst gaat hieronder verder.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Naamexpert Floris Hülsmann over nieuwe merknaam T-Mobile: ‘Odido is on trend’

Odido, het kan ook zo

Afscheid nemen van sterke merken als T-Mobile en Tele2 doe je niet in 1 dag. ,,We hebben aan het bureau gevraagd om een naam te verzinnen waar wij verliefd op werden, want wij houden nog steeds wel van T-mobile en Tele2 als merk, het was echt een gevoelsvraag.’'

Dat het geen makkelijke keuze was dat bleek ook wel uit het feit dat Odido flinke concurrentie had van merknamen als Elloh en Huddle. Dat de keuze op Odido viel had vooral te maken met het feit dat het merk in tegenstelling tot de andere namen nog geen merkassociaties had en dus lagen er kansen. Van Lammeren geeft eerlijk toe dat ze niet gelijk enthousiast was over de nieuwe naam, maar dat veranderde toen het visueel werd en haar liefde voor het merk was geboren.

Lees verder onder de advertentie

We spelen als merk nu in de Champions League, want we willen als Odido niet alleen marktleider zijn in de telecommarkt in Nederland, maar ook in Europa

Tisha van Lammeren Odido

Wisselende reacties op naam Odido

De mediacampagne is in volle gang en iedereen heeft een mening over Odido. Aan de ene kant zijn de reacties positief, vooral op de creatieve kant. ,,Verrassend en verfrissend zijn termen die we veel terug horen uit de markt’', vertelt van Lammeren. ,,Maar aan de andere kant zijn er ook negatieve reacties van klanten die aan de naam moeten wennen of die de relatie beëindigen omdat dit dan voor hen de druppel was.’'

De grootste groep klanten is vooral afwachtend en is benieuwd of het merk haar beloftes waar gaat maken. Van Lammeren: ,,Als je kijkt waar het merk voor staat zeggen veel klanten, I like it, als je dat waar gaat maken dan heb je me, maar ga het maar eerst waarmaken.’'

Dromen komen uit

Van Lammeren had als klein meisje twee wensen: zakenvrouw en journalist worden. Als zakenvrouw is zij meer dan geslaagd, al vindt zij het soms vervelend dat mensen ‘bang’ voor haar zijn omdat ze haar zien als een ware ‘powerwoman’. Inmiddels droomt zij ook over haar eigen toekomst en daagt zij zichzelf dagelijks uit om beter te worden. Wil je weten wat haar zakelijke en persoonlijke dromen zijn?

Lees verder onder de advertentie