Marketing

Watersnoodmuseum haalt overstroming binnen met virtual reality

beeld deondernemer
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

De moderne toevoeging aan het Watersnoodmuseum is het resultaat van een samenwerking tussen het museum en mediabedrijf NuFormer uit Burgh-Haamstede.

Vluchten

Het is niet de insteek om bezoekers de Watersnoodramp te laten (her)beleven, vertelt directeur Siemco Louwerse. "Deze ervaring zorgt voor bewustwording. Een overstroming kan weer gebeuren. Het is noodzakelijk dat je in dat geval weet wat je moet doen. Bij Zeeuwen zit dat vaak wel in de genen, maar er zijn ook bezoekers die zeggen dat ze in zo'n geval de auto zouden pakken en zo snel mogelijk weg zouden rijden. Dat moet je dus juist niet doen. Je moet altijd naar het hoogste punt vluchten"

Lees verder onder de advertentie

Brug slaan

Met deze beleving voegt het museum een onderdeel toe aan zijn 3D-expositie over overstromingen en waterveiligheid. Bovendien spreekt zo'n virtual reality-ervaring het jongere publiek erg aan. Tijdens de testdagen stonden ze met hun neus tegen de ramen, zegt Louwerse. "We blijven constant vooruitkijken en vernieuwen. We hebben in het museum al zo'n driehonderd persoonlijke verhalen van mensen die de Watersnoodramp meemaakten. Daar is iedereen erg van onder de indruk. Maar vooral voor kinderen is er soms een afstand tussen hun wereld en deze verhalen. Door deze virtual reality-beleving verbinden we die verhalen met een levensechte beleving."

De nieuwe 'attractie' is vanaf dinsdag geopend voor museumbezoekers.

Lees verder onder de advertentie