Achttien weken staat Kelly Weekers’ boek Choosing Me in de Bestseller 60, terwijl ze ondertussen in totaal al 350.000 boeken heeft verkocht. Get Fit, een andere titel van Moonshot Publishing, prijkt op nummer één bij de culinaire uitgaves en ook De Formule, over het populaire fenomeen manifestatie, is een instant hit. Wat is de succesformule achter dit jonge bedrijf? We vragen het eigenaren Moniek van Rheenen en Kelly Weekers, die hun uitgeverij praktisch met z’n tweeën runnen.
Choosing Me gaat over kiezen voor jezelf. Hoe passen jullie dit toe als ondernemers?
Kelly: „Moonshot Publishing is hét bewijs dat we kiezen voor onszelf. Twee jaar geleden zijn we gestart met het zelf uitgeven van boeken. Hiervoor hebben we afscheid genomen van een aantal goedlopende zaken, waaronder onze coachingtak.”
Was dat een lastige keuze?
Kelly: „Best spannend ja, je zegt gedag tegen financiële rust en zekerheid voor iets onbekends. Daar staat tegenover dat we onze internationale droom najagen. De keuze was: of nog tien jaar op dezelfde manier verder en niet helemaal happy zijn, of doen wat we het allerliefst willen.”
Moniek: „Ik vond het geen moeilijke keuze, dromen moet je najagen. Ik heb al eerder mijn hart gevolgd toen ik afscheid nam van Nespresso, waar ik directeur was. Met mezelf heb ik afgesproken dat geld nooit leidend is. Voordeel is dat we eerder ondernemingen hebben gebouwd en ondernemers hebben geholpen bedrijven te laten groeien en op te schalen, dus we hebben de ervaring al.”
Met mezelf heb ik afgesproken dat geld nooit leidend is
Moniek van Rheenen Moonshot Publishing
Dit is de juiste beslissing geweest?
Kelly: „Voor duizend procent.”
Moniek: „Zeker weten. Het eerste boek van Kelly stond direct op nummer één en heeft 26 weken in de bestsellerlijst gestaan. Daarna domineerden de titels van de andere auteurs ook de verkoop. Het grootste compliment dat je kan krijgen.”
Kelly: „Dan is het geen geluk meer, maar een strategie die werkt.”
Lees ook: Zo bouwt Kelly Weekers aan het merk Kelly Weekers
Wat maakt het zo succesvol?
Moniek: „De drie pilaren strategie, propositie en mindset zijn essentieel, dat moet allemaal kloppen.
Kelly: „Het begint bij de acquisitie, hoe en met wie we werken, hoeveel auteurs we aannemen, het creatieve deel en vervolgens het vermarkten. De kracht van social media is hierin belangrijk. Onze ervaringen in de uitgeefwereld – wat we goed vinden en wat we anders willen doen - maar ook onze ondernemerservaring geeft ons een aardige leidraad.”
De belangrijkste factor voor succes?
Kelly: „Een goed product dat in een behoefte voorziet.”
Moniek: „Eens. Onze ambitie is om alleen maar bestsellers te creëren. We hebben nu acht boeken uitgegeven en het zijn zeker geen eendagsvliegen, ze blijven lang onder de aandacht.”
Kelly: „Er verschijnen goede boeken die nooit worden gelezen. Omdat de marketing of uitrol niet goed is, de uitgeverij en auteur die kansen laten liggen. Er komt veel kijken bij succespotentie.”
We zeggen altijd tegen ze: het begint pas echt als je boek in de handel ligt. Dat is een groot verschil ten opzichte van anderen
Moniek van Rheenen Moonshot Publishing
De boekenmarkt is overvol, hoe lukt het een plek daarin te veroveren?
Kelly: „Marketing is essentieel om op te vallen. Het is superslim om via sociale media een markt voor jezelf te creëren. Een fanbase die zonder meer jouw producten afneemt is heel fijn. Zij vertrouwen op een bepaalde kwaliteit, herkenbaarheid en waarde.”
Moniek: „Je achterban fungeert als ambassadeur. Wendy en Frederique van Get Fit, dat wij hebben uitgegeven, hebben bijvoorbeeld volgers die het boek pre-orderen en vervolgens aanbevelen aan andere geïnteresseerden. Het vervolg is ontzettend belangrijk. We begeleiden bewust een select aantal schrijvers, omdat we veel aandacht aan het gehele traject willen schenken. We zeggen altijd tegen ze: het begint pas echt als je boek in de handel ligt. Dat is een groot verschil ten opzichte van anderen.”
Wat maakt het verschil?
Kelly: „We halen regelmatig het boek aan. Elke week opnieuw heb ik het op LinkedIn en Instagram over de thema’s uit mijn boek. Ik blijf waarde leveren en door die aandacht stimuleer ik de continuïteit in de verkoop. Als ik dit niet doe, vergeten mensen het.”
Is social media een concurrent? Mensen besteden vrije tijd vaak aan hun telefoon.
Moniek: „Uit onderzoek van brancheorganisatie CPNB blijkt juist dat er nog hartstikke veel wordt gelezen. En als men niet leest luisteren ze steeds meer naar audioboeken.”
Kelly: „Juist door alle prikkels groeit de behoefte aan de rust dat een boek geeft.”
Hoe houd je het hoge niveau vast?
Kelly: „Door te kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. We kiezen bewust voor een select aantal auteurs, hooguit twee tot drie per jaar.”
Moniek: „We hebben een duidelijke strategie bepaald, dat is Kelly en mij eigen. We zijn goed in een consistente en zeer gedetailleerde uitvoering.”
Commercie is vaak een vies woord, maar er is niets mis mee
Kelly Weekers Moonshot Publishing
Waar selecteer je op?
Moniek: „We krijgen dagelijks ontzettend veel manuscripten, maar we kiezen alleen mensen die een sterk verhaal te vertellen hebben.”
Kelly: „We kijken naar behoefte in de markt. Massa is kassa. Een verhaal hoeft niet per se bijzonder of vernieuwend te zijn, maar moet veel mensen aanspreken.”
Moniek: „De Formule van Christine Beijnen gaat over manifesteren, wat in de internationale markt erg hot is. Dat vinden we dan mooi om op in te spelen. We kijken goed naar de trends en zoeken daarbij auteurs.”
Kelly: „Commercie is vaak een vies woord, maar er is niets mis mee. Het betekent dat iets goed wordt verkocht. Je kan ook heel uniek gaan doen, maar als niemand je product koopt heb je er ook niets aan.”
Lees ook: Speciale Happy Life 365-editie Kelly Weekers tweede bestverkopende boek
Wat kan beter?
Kelly: „Momenteel werken we hard aan de groei van de internationale achterban. Ik heb jarenlang in Nederland gewerkt en nu is het tijd om de buitenlandse uitgeefwereld verder te verkennen. We komen er steeds meer achter dat die vrij dicht zit met machtige uitgeverijen.”
Moniek: „We werken hier al een tijdje aan en gaan hier volledig voor. Vandaar dat we afscheid hebben genomen van Moonshot Coaching.”
Kelly: „We willen grootse dingen doen, maar als bedrijf klein zijn. We hebben niet veel personeel en overheadkosten. Lean and mean ondernemen maakt ons wendbaar met genoeg controle over alle zaken. Te veel ballast vind ik stressvol.”
Lean and mean ondernemen maakt ons wendbaar met genoeg controle
Kelly Weekers Moonshot Publishing
Waar sta je over vijf jaar?
Kelly: „Dan zijn we op nationaal niveau de uitgeverij waar schrijvers als eerste aankloppen, omdat ze weten dat hun boek dan sowieso een succes wordt. Internationaal doet het merk KW (Kelly Weekers, red.) het heel goed doen en we doen mee met de grote spelers in de uitgeefwereld.”
Moniek: „We zijn heel ambitieus, van The Huffington Post tot de Britse Vogue zijn er artikelen over Kelly gepubliceerd. We zitten nu in een fase waarin veel internationaal gebeurt en we willen nog zoveel meer. Ons doel? Een prestigieuze New York Times-bestseller binnenslepen, een miljoen boeken wereldwijd verkopen en Kelly gaat op die bank bij Oprah komen, daar gaan we voor. We geloven daar heel sterk in. Dat is het punt bij ondernemen: als je er zelf niet in gelooft, hoe ga je dan zorgen dat iets gebeurt? En dat is weer die succesdriehoek, strategie, propositie en onze stoïcijnse en consistente mindset en dat werkt tot nu toe ongelofelijk goed.”