Mobiliteit

Alleen groen de binnenstad in: dit bedrijf is pionier met elektrische glasbus

premium
De glasbus wordt bedrijfsklaar gemaakt voor schilder-, glas-, en onderhoudsbedrijf Joh. Van Doorn. Marnix Schmidt
Marnix Schmidt
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De kerstborrel 2023 bij schilder-, glas- en onderhoudsbedrijf Joh. Van Doorn was een bijzondere. Aan het voltallige personeel werd de Volkswagen ID.Buzz gepresenteerd. Deze vervangt een bus die op diesel rijdt; glaszetters kunnen er binnenkort mee op pad.

,,Iedereen is er enthousiast over’’, vertelt directeur Johan van Doorn in het AD. ,,Het gebruik is prettig. Tijdens proefritten bleek dat de draaicirkel korter is omdat aan de voorkant geen motor zit. In de binnenstad van Utrecht is dat heel handig.’’

Tijdens proefritten bleek dat de draaicirkel korter is omdat aan de voorkant geen motor zit. In de binnenstad is dat heel handig

Johan van Doorn Schilder-, glas- en onderhoudsbedrijf Joh. Van Doorn

Het bedrijf heeft er veel moeite voor moeten doen. Een elektrische bedrijfsbus is één, maar de bevestiging aan de zijkant van de rekken voor glasplaten bleek ingewikkelder. ,,Uiteindelijk hebben we een bedrijf in Duitsland gevonden dat het aandurfde.’’

Lees verder onder de advertentie

Van Doorn begon een paar jaar geleden met de omslag naar een klimaatneutraal bedrijf. Dat leidde eerder tot de plaatsing van zonnepanelen op het bedrijfsdak. Van Doorn: ,,Tijdens een certificering moesten we op papier zetten wat onze uitstoot is en hoe we die naar beneden gaan brengen. Toen beseften we dat we met elektrisch rijden forse stappen kunnen maken. Ook vragen opdrachtgevers steeds vaker wat we aan verduurzaming doen.’’

Lees ook: ‘Handiger en sterker dan een elektrische bus’: waarom René zijn elektrische Ford pick-up importeerde

Klussen in de binnenstad

Belangrijk is ook dat over een jaar, op 1 januari 2025, aan groot aantal steden een zone instelt waarin alleen bestel- en vrachtauto’s mogen rijden die niets uitstoten. In Utrecht valt deze zogeheten emissievrije zone samen met de bestaande milieuzone, die grofweg het gebied binnen de singels en rondom de Jaarbeurs beslaat. Van Doorn doet veel klussen in de binnenstad, bijvoorbeeld het verduurzamen van oude panden. Daar hoort ook nieuw glas bij.

Lees verder onder de advertentie

Schilders, verhuizers en loodgieters: ze moeten de komende jaren gaan overstappen. Toch is het niet zo dat over een jaar direct alle benzine- en dieselbusjes verboden zijn in de zones. Er geldt een landelijke overgangsperiode waarin de eerste jaren de diesel- en benzinebusjes in de modernste milieuklassen nog wel welkom zijn. Wel moeten vanaf 2025 alle nieuw gekochte busjes uitstootvrij zijn.

Overstappen naar elektrisch rijden, betekent vaak een flinke investering. Zeker voor kleine ondernemers kan het er financieel inhakken.

Lees ook: Nieuwe bestelbussen? Deze ondernemer blijft noodgedwongen diesel rijden

Lees verder onder de advertentie

Ruim de tijd voor nieuwe regels

Omdat de zones al jaren geleden zijn aangekondigd, hebben ondernemers ruim de tijd gehad om te anticiperen op de nieuwe regels, zegt een woordvoerder van Bovag, de brancheorganisatie voor mobiliteit. ,,Mocht het nou absoluut onhaalbaar of onbetaalbaar zijn, dan kan je dit bij de gemeente aankaarten via een zogeheten hardheidsclausule. Voor ondernemers die tussen wal en schip belanden, zou altijd ruimte voor gesprek en persoonlijke verdieping moeten zijn.’’

Veel bedrijven zijn hard bezig om hun wagenpark te verduurzamen. Zo heeft Pot Verhuizingen, dat vestigingen heeft in Utrecht, Zeist en Amersfoort, elektrische verhuiswagens gekocht. Binnenkort wordt zelfs een van de eerste op waterstof aangedreven bestelbussen van Nederland afgeleverd.

Bovag zegt de ontwikkelingen rond de zones op de voet te volgen. ,,Zodat we, wanneer we zien dat er echte problemen ontstaan, op de rem kunnen trappen en op individueel niveau bedrijven en gemeenten kunnen bijstaan om te kijken hoe we deze transitie voor hen haalbaar te maken.’’

Lees verder onder de advertentie