Nieuws Business Mobility Week
Elektrische driewieler Carver mikt nu ook op servicemonteurs en bezorgdiensten
De excentrieke driewielers van Carver krijgen een extra impuls. Ondernemer Anton Rosier heeft twee nieuwe varianten op de markt gebracht (de R+ en de S+), die hij voor onze camera tijdens deze Business Mobility Week presenteert. Is dit de toekomst van duurzaam en hybride vervoer?
Business Mobility Week
Zakelijke mobiliteit, er verandert veel én snel. Tijd om experts al die ontwikkelingen te laten duiden en ondernemers te helpen beslissingen te nemen. Daarom: de Business Mobility Week, een initiatief van De Ondernemer met de ANWB als mediapartner. Van 19 tot en met 23 april is er live radio over zakelijke mobiliteit. De uitzendingen zijn dagelijks te beluisteren van 11 tot 13 uur via New Business Radio(.nl) en/of te bekijken via YouTube en onze homepage.
De Carver is een soort kruising tussen een elektrische auto en een overdekte scooter die je geregeld kunt spotten in bijvoorbeeld de Amsterdamse binnenstad. Topman Anton Rosier denkt dat zijn mobiele oplossing het gouden ei voor menig ondernemer zou kunnen zijn. Ter gelegenheid van de Business Mobility Week parkeert hij er twee voor de ANWB-winkel op de Neude in Utrecht.
,,Ons nieuwste model gaat 80 kilometer per uur, dus zit je daarmee al meer tussen een motorfiets en een auto in”, vertelt Rosier. ,,Het vernieuwende van de R+ is dat hij een grotere range heeft, van 130 kilometer. We kunnen tegenwoordig gebruik maken van Samsung-batterijen en die bieden een heel goede kwaliteit accu’s. Het andere model, de S+, is een 80-kilometerversie, die inspeelt op de wens om een sneller type te maken dan de gebruikelijke snelheid van zo’n 45 kilometer per uur.”
Lees ook: Zakelijke mobiliteit verandert snel, en zo kunnen we daar mee om gaan
Zestig Carvers per maand verkocht, ook in Azië
In het eerste decennium van deze eeuw begon Carver ooit met een kleine benzinemotor. Door leverproblemen van die motor ging het bedrijf in 2009 failliet, maar keerde terug met elektrische voertuigen. Op de vraag van Roland Tameling of het met deze nieuwe ‘herstart’ en nieuwe modellen wel gaat lukken, antwoordt Rosier dat 'het al lukt'.
,,In het eerste kwartaal hebben we al 2,5 keer zoveel omzet gedraaid als in dezelfde periode vorig jaar. We verkopen nu zo’n zestig stuks per maand, maar willen graag snel doorgroeien richting de honderd. Volume is natuurlijk belangrijk, maar we willen daarnaast ook goed gezien worden.”
'Ons nieuwste model gaat 80 kilometer per uur, dus zit je daarmee al meer tussen een motorfiets en een auto in'
De Carver wordt ook buiten onze landsgrenzen verkocht, met name in Azië. Rosier noemt specifiek Zuid-Korea, Japan en Hongkong, maar ook de politie van Dubai heeft twaalf Carvers gekocht. ,,Daar zijn we natuurlijk heel blij mee.”
Duurder dan e-bike, maar veel goedkoper dan e-auto
De voornamelijkste klantengroep van Carver zijn forenzen, meldt Rosier. Als voorbeeld noemt hij zijn eigen ritje naar de studio: van hartje Amsterdam naar het centrum van Utrecht in 55 minuten voor maar tachtig cent aan energiekosten. ,,Onze footprint is echt heel laag en je komt prima hierheen”, aldus de ceo van Carver. ,,Het voertuig zelf kost tussen de tien- en veertienduizend euro. Dat is geld, maar neem nou een elektrische Volkswagen: dan zit je al snel op dertigduizend euro. Als je het daartegen wegzet ben je weer heel goedkoop uit.”
Foto: Machtelt Mostert.
Lees ook: ANWB over mobiliteit in 2050: 'Nederland mobiel houden is onze verantwoordelijkheid’
Ook aan bedrijfsauto’s wordt gedacht, want Carver bouwt aan een Cargo, waarbij het zitje achterin is vervangen door een bagageruimte van meer dan vijfhonderd liter. Rosier: ,,Daar kun je acht kratten bier in stoppen. Voor heel veel logistiek in binnensteden is dat meer dan voldoende, net als voor servicemonteurs. Je hebt ook nauwelijks een oplaadprobleem, want hij laadt gewoon op met 220 volt.” Het zal geen verrassing zijn dat Rosier al in gesprek is met meerdere bezorgdiensten, maar ook met de service-afdeling van KPN. ,,Voor bezorgers geeft de Carver veel minder stress, want je hebt geen toeterende auto’s meer achter je staan. Dit voertuig is slechts één meter breed, dus iedereen kan erlangs.”
Bekijk hieronder de gehele uitzending van dag 1 van de Business Mobility Week terug, met dus onder meer te gast Carver-ceo Anton Rosier.