Bij het werkbezoek benadrukte Seidel een belangrijke boodschap voor de minister: „We zijn volledig klaar voor de toenemende vraag naar elektrische trucks.” Voor hem is echter minstens zo belangrijk dat de overheid meewerkt aan de juiste omstandigheden voor de elektrificatie van het vrachttransport. „Er moeten meer laadpalen komen bij bedrijven en langs snelwegen. En daarvoor zal ook het elektriciteitsnet moeten worden verzwaard,” zegt hij op ED.nl.
Dezelfde boodschap gaf hij in april 2023 ook mee aan toenmalig minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat bij de opening van de fabriekshal voor het voltooien van de elektrische trucks. Dit is dus nog steeds een punt van zorg bij de truckbouwer. De DAF-topman brak ook een lans voor de transportbedrijven. Daarvoor moet het aantrekkelijker worden gemaakt om elektrische trucks aan te schaffen. ,,Ze moeten weten waar ze aan toe zijn. Daar is transparante en consistente regelgeving voor nodig en maatregelen die de aanschaf aantrekkelijk maken, zoals subsidies.”
Verzorgingsplaatsen voor chauffeurs
De oproep voor een betere laadinfrastructuur lijkt niet aan dovemansoren gericht bij de minister. Volgens Madlener werkt zijn ministerie aan nieuwe regelgeving voor verzorgingsplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs. Er is een tekort aan goede plekken in Nederland waar chauffeurs kunnen rusten en overnachten. Hij wil juist op die locaties meer laadpalen installeren.
De minister: „We moeten dus kijken hoe we de zaken zo kunnen inrichten dat op de juiste locaties voldoende laadpalen beschikbaar zijn.” Daarnaast zegt hij in gesprek te willen gaan met collega-minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei over investeringen in het energienet en prioriteit voor laadpaalstations bij de netwerkaansluiting.
Als ik de doelstelling voor schoner vrachtvervoer wil halen, moet ik me op hybride en elektrisch focussen. Dus dat ga ik ook doen
Barry Madlener, minister
Madlener kreeg zijn rondleiding in de grote hal waar elektrische vrachtwagens van DAF in Eindhoven worden klaargemaakt voor transport naar de klant. DAF-baas Seidel en Jeroen van den Oetelaar, die verantwoordelijk is voor de productontwikkeling bij DAF, lieten de minister stap voor stap zien wat er in de fabriek gebeurt. Nadat de trucks naar binnen zijn gebracht, worden ze in de hal voorzien van een elektromotor, transmissie, batterijen en alle elektronica die nodig is om deze onderdelen aan te sturen en goed te laten werken.
Minister: ‘DAF speelt een belangrijke rol in de enorme trucksector’
Madlener noemt DAF een stukje Hollands trots dat volgens hem een belangrijke rol speelt in de enorme trucksector in ons land. ,,Dus daarom vind ik DAF een heel interessant bedrijf.” Verder deelt hij de mening van Seidel en Van den Oetelaar dat de focus bij het beleid vooral moet liggen op hybride- en elektrische trucks. ,,Hier ligt op korte termijn de toekomst, omdat deze trucks er al zijn. Natuurlijk is waterstof bijvoorbeeld ook interessant, maar dat is meer iets voor de lange termijn. Dus als ik de doelstelling voor schoner vrachtvervoer wil halen, moet ik me op hybride en elektrisch focussen. Dus dat ga ik ook doen”, aldus de PVV-minister.