Mobiliteit

Toekomst elektrische trucks: deze vragen kreeg minister Madlener op bezoek bij DAF

Minister Barry Madlener (midden) krijgt een rondleiding van Jeroen van de Oetelaar (links) en Harald Seidel van DAF bij de lijn waar DAF elektrische trucks maakt. Minister Barry Madlener (midden) krijgt een rondleiding van Jeroen van de Oetelaar (links) en Harald Seidel van DAF bij de lijn waar DAF elektrische trucks maakt. Foto; ED/Charlotte Verhagen/ DCI Media.
Minister Barry Madlener (midden) krijgt een rondleiding van Jeroen van de Oetelaar (links) en Harald Seidel van DAF bij de lijn waar DAF elektrische trucks maakt. Foto; ED/Charlotte Verhagen/ DCI Media.
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Bij het werkbezoek benadrukte Seidel een belangrijke boodschap voor de minister: „We zijn volledig klaar voor de toenemende vraag naar elektrische trucks.” Voor hem is echter minstens zo belangrijk dat de overheid meewerkt aan de juiste omstandigheden voor de elektrificatie van het vrachttransport. „Er moeten meer laadpalen komen bij bedrijven en langs snelwegen. En daarvoor zal ook het elektriciteitsnet moeten worden verzwaard,” zegt hij op ED.nl.

Dezelfde boodschap gaf hij in april 2023 ook mee aan toenmalig minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat bij de opening van de fabriekshal voor het voltooien van de elektrische trucks. Dit is dus nog steeds een punt van zorg bij de truckbouwer. De DAF-topman brak ook een lans voor de transportbedrijven. Daarvoor moet het aantrekkelijker worden gemaakt om elektrische trucks aan te schaffen. ,,Ze moeten weten waar ze aan toe zijn. Daar is transparante en consistente regelgeving voor nodig en maatregelen die de aanschaf aantrekkelijk maken, zoals subsidies.”

Verzorgingsplaatsen voor chauffeurs

De oproep voor een betere laadinfrastructuur lijkt niet aan dovemansoren gericht bij de minister. Volgens Madlener werkt zijn ministerie aan nieuwe regelgeving voor verzorgingsplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs. Er is een tekort aan goede plekken in Nederland waar chauffeurs kunnen rusten en overnachten. Hij wil juist op die locaties meer laadpalen installeren.

Lees verder onder de advertentie

De minister: „We moeten dus kijken hoe we de zaken zo kunnen inrichten dat op de juiste locaties voldoende laadpalen beschikbaar zijn.” Daarnaast zegt hij in gesprek te willen gaan met collega-minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei over investeringen in het energienet en prioriteit voor laadpaalstations bij de netwerkaansluiting.

Als ik de doelstelling voor schoner vrachtvervoer wil halen, moet ik me op hybride en elektrisch focussen. Dus dat ga ik ook doen

Barry Madlener, minister

Madlener kreeg zijn rondleiding in de grote hal waar elektrische vrachtwagens van DAF in Eindhoven worden klaargemaakt voor transport naar de klant. DAF-baas Seidel en Jeroen van den Oetelaar, die verantwoordelijk is voor de productontwikkeling bij DAF, lieten de minister stap voor stap zien wat er in de fabriek gebeurt. Nadat de trucks naar binnen zijn gebracht, worden ze in de hal voorzien van een elektromotor, transmissie, batterijen en alle elektronica die nodig is om deze onderdelen aan te sturen en goed te laten werken.

Minister: ‘DAF speelt een belangrijke rol in de enorme trucksector’

Madlener noemt DAF een stukje Hollands trots dat volgens hem een belangrijke rol speelt in de enorme trucksector in ons land. ,,Dus daarom vind ik DAF een heel interessant bedrijf.” Verder deelt hij de mening van Seidel en Van den Oetelaar dat de focus bij het beleid vooral moet liggen op hybride- en elektrische trucks. ,,Hier ligt op korte termijn de toekomst, omdat deze trucks er al zijn. Natuurlijk is waterstof bijvoorbeeld ook interessant, maar dat is meer iets voor de lange termijn. Dus als ik de doelstelling voor schoner vrachtvervoer wil halen, moet ik me op hybride en elektrisch focussen. Dus dat ga ik ook doen”, aldus de PVV-minister.

Lees verder onder de advertentie
Tijdens de rondleiding krijgt minister Madlener ook te zien hoe monteurs een batterij plaatsen op een elektrische truck. Tijdens de rondleiding krijgt minister Madlener ook te zien hoe monteurs een batterij plaatsen op een elektrische truck. Foto: ED/Charlotte Verhagen/DCI Media.
Tijdens de rondleiding krijgt minister Madlener ook te zien hoe monteurs een batterij plaatsen op een elektrische truck. Foto: ED/Charlotte Verhagen/DCI Media.
Minister Barry Madlener mocht tijdens zijn bezoek aan DAF eerst een stuk meerijden in een elektrische truck. Daarna werd hij door DAF-topman Harald Seidel ontvangen door een rondleiding in de fabriek waar elektrisch trucks worden afgemonteerd. Minister Barry Madlener mocht tijdens zijn bezoek aan DAF eerst een stuk meerijden in een elektrische truck. Daarna werd hij door DAF-topman Harald Seidel ontvangen door een rondleiding in de fabriek waar elektrisch trucks worden afgemonteerd.  Foto: Charlotte Verhagen / DCI Media
Minister Barry Madlener mocht tijdens zijn bezoek aan DAF eerst een stuk meerijden in een elektrische truck. Daarna werd hij door DAF-topman Harald Seidel ontvangen door een rondleiding in de fabriek waar elektrisch trucks worden afgemonteerd. Foto: Charlotte Verhagen / DCI Media
Lees verder onder de advertentie