Nieuws Mobiliteit

DAF baant zich weg uit crisis: geen ontslagen, nog een betere truck ook

Pats-boem en de DAF-fabriek lag stil. Maar zes maanden na de corona-uitbraak is een snel herstel gaande. DAF nadert zijn oude productieniveau. DAF-topman Harry Wolters vertelt.

Peter Scholtes (AD) 12 september 2020

DAF truck harry wolters

DAF-topman Harry Wolters voor de elektrische DAF CF. Foto: DAF Trucks.

Optimistisch kijkt DAF-topman Harry Wolters naar de grafiek van de productieplanning voor de komende maanden. ,,We kunnen de productie per 1 november verder verhogen. We beschikken over een mooie orderportefeuille en willen de levertijden richting onze klanten niet te veel laten oplopen.”

DAF schakelt per 1 oktober al op van van 160 naar 180 vrachtwagens per dag. Een maand later is het met een stap naar 192 bijna terug op het niveau van de 200 trucks van voor de uitbraak van het coronavirus.

DAF: meer mensen nodig

Ontslagen kunnen uitblijven. Sterker nog: DAF neemt weer extra medewerkers aan. Het personeelsbestand is daarmee niet wezenlijk veranderd ten opzichte van maart. ,,We hebben relatief meer mensen nodig, omdat het minder efficiënt is om op anderhalve meter afstand te werken.”

Het contrast is groot met de donkere periode in maart en april nadat de band van de truckassemblage moest worden stilgezet. ,,In die eerste weken zagen we niet heel veel licht.”

Problemen met de levering van onderdelen en de vereiste anderhalve meter afstand aan de productielijn maakten van DAF een van de eerste slachtoffers van de coronacrisis.

"De rust die de NOW-re­ge­ling geeft in de onderneming is on­be­schrijf­lijk. Je kunt blijven werken aan de toekomst. Ik had er niet aan moeten denken wat voor onzekerheid er zou zijn ontstaan als de regeling er niet was geweest."

'De dynamiek in onze organisatie bleek groot'

Wolters herinnert zich nog een discussie in april over een voorzichtige herstart van de fabricage. Werkplekken waren opgesplitst, routes op de werkvloer aangepast en werkschema’s vernieuwd. Met schotten ter afscherming en mondmaskers voor medewerkers die in elkaars nabijheid moesten werken, konden per dag 54 trucks worden gebouwd. ,,Iemand merkte op dat we misschien wel naar 160 zouden kunnen. Waar kan ik daarvoor tekenen?, was toen mijn gedachte. De dynamiek in onze organisatie bleek groot. Er kan veel meer dan ik ooit zelf heb gedacht.”

De kwaliteitsscores die intern worden bijgehouden voor het direct zonder fouten produceren van de vrachtwagens hebben niet geleden onder de wijzigingen in de productieprocessen. ,,De scores zijn zelfs verbeterd", lacht Wolters. ,,Het is net als je je eigen huis poetst, dan zie je ineens her en der een scheurtje. Zo zijn we binnen DAF nog kritischer naar onze processen gaan kijken.”

Intussen ontrolt zich een herstel van de Europese truckmarkt in een tempo dat de topman in positieve zin verbaast. ,,Ik denk dat er veel meer vertrouwen is in het herstel van de economie. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. De behoefte aan transport is niet minder geworden."

DAF had als marktleider zwaar te lijden in Verenigd Koninkrijk

Een belangrijke barometer voor DAF is het aantal kilometers in Duitsland waarover tol voor vrachtwagens wordt geheven. ,,Dat is nagenoeg terug op het niveau van begin 2020. Er wordt weer volop gereden.”

Niettemin is de terugval in het eerste halfjaar schrikbarend geweest. De voor DAF belangrijke markt van zware vrachtwagens in Europa halveerde bijna. ,,We zijn hard geraakt door het wegvallen van orders van grote vloten. Voor evenementen bijvoorbeeld reed geen enkele vrachtwagen meer. “Voor het middensegment viel de daling met een derde wat beperkter uit, doordat de hausse aan online verkopen extra vraag naar trucks voor regionaal transport uitlokte.

DAF had zwaar te lijden onder het instorten van de markt in het Verenigd Koninkrijk, waar het marktleider is en een eigen fabriek heeft. ,,De markt trekt daar wel wat aan. Dat is onder andere de reden dat we de productie verder verhogen.”

Voor het gehele jaar wordt op een omvang van de Europese markt van tussen de 200.000 en 230.000 voertuigen gerekend. Of in werkelijkheid de onder-of bovenkant van de prognose wordt aangetikt, zal volgens de president-directeur bepalen of DAF zijn productietempo zelfs weer naar 200 trucks per dag kan opschroeven.

Marktaandeel licht gedaald

‘Veiligheid en gezondheid’ staan in het plan met de doelen voor de rest van het jaar met hoofdletters geschreven. Daarna volgt de ambitie om het Europese marktaandeel weer op het peil van vorig jaar van boven de 16 procent te brengen.

In de roerige eerste jaarhelft verloor DAF licht terrein, van 16,2 naar 15,8 procent. Wolters schrijft dat toe aan de relatief zwaar tellende weging van de Britse en Duitse markt. In Engeland won DAF flink marktaandeel in een markt die meer dan halveerde. In Duitsland herstelde de markt relatief snel, maar daarvan profiteerden de Duitse concurrenten Mercedes en MAN het meest. ,,Als de markten in Europa weer meer uitgebalanceerd zijn dan laten we weer groei zien. Een marktaandeel van boven de 16 procent moet dan haalbaar zijn.”

Regeling loonkostensubsidie

Wolters is zeer te spreken over de steun van de rijksoverheid tijdens de crisis door vliegensvlug een regeling voor loonkostensubsidie op te tuigen. ,,Wij zijn een schoolvoorbeeld van hoe nuttig de regeling kan zijn”, stelt de DAF-topman. DAF maakte gebruik van zowel de eerste als de tweede fase van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). ,,De rust die de regeling geeft in de onderneming is onbeschrijflijk. Je kunt blijven werken aan de toekomst. Ik had er niet aan moeten denken wat voor onzekerheid er zou zijn ontstaan als de regeling er niet was geweest.”

Terwijl de productie stillag en langzaam opnieuw werd opgestart, moest de ‘servicekant’ van DAF als afdelingen voor verkoop, onderdelen en financieringen op volle toeren blijven draaien.

DAF: verbeterde elektrische truck

De NOW stelde het concern in staat de productiebanen en daaraan gelieerde kennis te behouden, zegt Wolters. Ook tijdens de crisismaanden ging DAF door met innoveren. Als concreet bewijs geldt de verbeterde elektrische truck die DAF vorige week presenteerde. De e-truck heeft een tot 200 kilometer verdubbelde actieradius en kan met bijladen tijdens chauffeurspauzes tot 500 kilometer per dag rijden.

Het vergrote bereik is met name te danken aan een krachtiger en lichter accupakket dat wordt ingekocht. Maar dat is zeker niet hele verhaal, onderstreept Wolters. ,,Cruciaal is de integratie van de aandrijflijn tot en met het dashboard. Een vrachtwagen moet betrouwbaar blijven rijden. Van klanten horen we: hij rijdt als een DAF. Dat is de grote uitdaging. Het opladen van de auto is bovendien niet een kwestie van een stekker in het stopcontact steken. Dat vraagt veel afstemming van technische systemen.”

Hoewel Wolters het kabinet ‘zeer dankbaar’ zegt te zijn voor zowel inhoud als snelheid van de NOW-regeling, heeft de DAF-topman nog wel een wens. ,,Kijk naar Duitsland en België waar regelingen voor arbeidstijdverkorting standaard zijn. Dat heeft in Duitsland bijgedragen aan een snel herstel.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.