De vrachtwagen is een initiatief van transportbedrijven BREYTNER en H.N. Post & Zonen en is mede tot stand gekomen door ondersteuning vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een uniek samenwerkingsverband tussen verschillende partijen maakte de realisatie mogelijk.
Vrachtwagens op batterijen leek tot voor kort onmogelijk. En toch is ook hier een duurzame doorbraak
Stientje van Veldhoven, Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Vrachtwagens op batterijen is een duurzame doorbraak
De vrachtwagen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet; het vervoer van bestratingsmaterialen van fabrikant Struyk Verwo Infra voor de Gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor PLUS Retail en containervervoer in de Rotterdamse haven.
Stientje van Veldhoven, Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat: ,,Vrachtwagens op batterijen leek tot voor kort onmogelijk. En toch is ook hier een duurzame doorbraak. Een transportbedrijf met schone lucht als doelstelling. Breytner laat zien dat het kan. Samen met de gemeente Rotterdam en supermarktketen PLUS. Met deze 50 tons emissieloze truck werken we aan Nederland, aan onze klimaatdoelen, aan het Schone Lucht Akkoord en pakken we het stikstofprobleem aan. Dit is een mooie Nederlandse showcase en een voorbeeld voor onze internationale partners.”
Tekst gaat verder onder de foto. Beeld: H.N. Post & Zonen.
Al vóór Klimaatakkoord en Green Deal was duurzaamheid een strategische pijler
Rowell Versleijen, directeur logistiek PLUS Retail: ,,PLUS is al zeven jaar op rij de Meest Verantwoorde Supermarkt. Bijdragen aan een beter milieu en het vergroenen van transport is een van de aandachtspunten binnen ons MVO beleid. Op die manier kunnen we onze winkels steeds duurzamer bevoorraden. Dat is schoner en stiller voor de buurt en winst voor het klimaat. We zijn er dan ook enorm trots op dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren.”
Alfons van Woensel, algemeen directeur Struyk Verwo Infra: ,,Struyk Verwo Infra is marktleider in publieke bestrating. Al vóór het Klimaatakkoord, de Green Deal en het Betonakkoord was duurzaamheid een strategische pijler. Wij helpen gemeenten met het realiseren van klimaatdoelstellingen. In de samenwerking binnen de betonketen kunnen we het verschil maken als het gaat om duurzaamheid. Deze pilot met emissieloos transport is daar een mooi voorbeeld van, waarbij we samen met de gemeente en de transporteur een bijdrage leveren aan een duurzamer Rotterdam."
Lees ook: Roep om infrastructuur voor elektrische vrachtauto's steeds luider
Elektrificatie van (zware) voertuigen belangrijk om te werken aan CO2-neutrale stad
Maar liefst 16 partijen zijn partner van deze stap. Zowel publieke als private partijen vanuit diverse sectoren werken samen en zijn bereid kennis met elkaar te delen. Door de samenwerking is het gelukt de trekker optimaal in te zetten; een schoolvoorbeeld van Asset Sharing.
De elektrificatie van (zware) voertuigen is belangrijk om te werken naar een schone, aantrekkelijke, gezonde, CO2-neutrale stad. Met het gebruik van deze elektrische trekker, is één van de klimaatdeals, Klimaatdeal #23, behaald. Met deze deal werkt Rotterdam, samen met de deelnemers, aan het fossielvrij maken van de eigen bedrijfsvoering.